۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85452753
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰ رشته قنات‌ در خراسان‌شمالی مرمت شد

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۳
کد خبر: 85452753
۳۰ رشته قنات‌ در خراسان‌شمالی مرمت شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۰ رشته قنات به طول ۱۵ کیلومتر سال گذشته در استان مرمت شد.

سامان محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برای مرمت این رشته قنات ها در استان ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که از این میزان بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی تامین شده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ نیز ۵۰ رشته قنات به طول ۲۵ کیلومتر احیا و مرمت شد که برای این تعداد ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی هزینه شده بود.

محمدی با بیان اینکه احیا و مرمت قنات ها در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، تصریح کرد: حفظ منابع پایدار آبی برای بخش کشاورزی استان در دستورکار است..

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمال گفت: بهترین روش ذخیره آب به روش گذشتگان ذخیره‌ آن در دل زمین است که نسبت به سایر طرح ها هزینه کمتری دارد اما برای حفظ این منابع‌آبی موجود باید هر ساله نسبت به مرمت آن توجه شود.

محمدی افزود: جاری شدن سیل و حوادث تخریبی همواره مانعی در مسیر آب قنات ایجاد می کند که مرمت و احیای آن نیازمند اعتبار ملی است.

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶۹۵ رشته قنات خراسان شمالی در سامانه قنوات ثبت شده که از این تعداد؛ ۶۵۳ رشته دارای حجم تخلیه سالانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب است و اراضی و باغات استان را آبیاری می کنند.

وی خاطر نشان کرد: منابع‌آبی قنات های خراسان شمالی از آب های سطحی، روان آبها و آب حاصل از برف تامین می شود که در سال های اخیر با کاهش مواجه بوده است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزاربهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند که بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

مجموع اراضی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha