۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۳
کد خبر: 82214961
T T
۰ نفر
سرمایه گذاری برای كشت برون مرزی در اوكراین توجیه اقتصادی دارد

اصفهان - ایرنا - رئیس كمیته كشت فرا سرزمینی كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: با توجه به كمبود آب، سرمایه گذاری برای كشت محصولات كشاورزی در سایر كشورها از جمله در اوكراین، برای سرمایه گذاران كشورمان در آمدزاست و توجیه اقتصادی دارد.

محمد صادقی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: به علت كمبود آب در كشور بویژه استان اصفهان، همچنین ارزان بودن دستمزد كارگر كشاورزی در اوكراین، سرمایه گذاری برای كشت فراسرزمینی در این كشور برای فعالان حوزه كشاورزی كشورمان بسیار سودمند است.
وی با اشاره به مذاكرات اتاق بازرگانی اصفهان با مسئولان اوكراینی برای كشت برون مرزی در این كشور اظهاركرد: در این مذاكرات 500 هكتار از زمین های خرسون اوكراین برای سرمایه گذاران اصفهانی اختصاص یافت اما قرار است در مرحله نخست بصورت آزمایشی كشاورزان اصفهانی در 100 هكتار این زمین ها كشت كنند.
رئیس كمیته كشت فرا سرزمینی كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: زمین های اختصاص یافته به سرمایه گذاران اصفهانی در شهر خرسون اوكراین، قابلیت كشت انواع محصولات كشاورزی را دارد و چنانچه این شیوه كشت مورد استقبال فعالان حوزه كشاورزی استان قرار گیرد بنا به مذاكرات انجام شده تا 500 هكتار از این زمین ها به سرمایه گذارانی كه از سوی اتاق بازرگانی اصفهان معرفی می شوند، واگذار می شود.
هیاتی به ریاست اتاق بازرگانی خرسون اوكراین هفته گذشته به منظور بررسی چگونگی همكاری های اقتصادی با اصفهان به این شهر تاریخی سفر و با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت وگو كرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اصفهان در این دیدار از عقد قرارداد كشت برون مرزی كشاورزی این استان در خرسون در زمینی به وسعت 100 هزار هكتار خبر داد و افزود: این قرار داد بزودی به امضا دو طرف می رسد.
سید عبدالوهاب سهل آبادی افزود: تبادل هیات های كارشناسی و تجاری 2 طرف، فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله كشاورزی را مشخص ساخته و به زودی هیات اتاق بازرگانی اصفهان برای امضای قرارداد كشت برون مرزی به خرسون اوكراین سفر می كند.
وی با اشاره به سفر اخیر هیات اتاق بازرگانی اصفهان به ایالت خرسون اوكراین با هدف بررسی فرصت های سرمایه گذاری در بخش كشاورزی، گفت: اتاق اصفهان با اعزام هیات كارشناسی به این كشور زمینه اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه را فراهم ساخته است.
رئیس اتاق بازرگانی خرسون در این دیدار با بیان اینكه روابط اقتصادی خرسون و اصفهان وارد مرحله جدیدی شده است، ابراز امیدواری كرد: به زودی اتاق بازرگانی مشترك اوكراین و اصفهان راه اندازی شود.
ویكتوریا اوستروموا گفت: 100 هزار هكتار زمین واگذاری از زمین های دولتی بوده و بخش خصوصی نیز آماده واگذاری زمین به كشاورزان اصفهانی است.
اوستروموا دسترسی آسان به منابع آب و زمین حاصلخیز را دو مولفه مهم در كشاورزی ایالت خرسون عنوان كرد وافزود: كشاورزی و صنایع تبدیلی می تواند دو زمینه همكاری با استان اصفهان باشد.

** ارمنستان برای صادرات محصولات كشاورزی اصفهان اعلام آمادگی كرد
صادقی در ادامه به سفر هفته گذشته سفیر ارمنستان به اصفهان اشاره كرد و افزود: در این سفر سفیر ارمنستان ضمن بررسی چگونگی همكاری های اتاق بازرگانی اصفهان با فعالان اقتصادی ارمنستان، از چند مركز تولید محصولات كشاورزی گلخانه ای اصفهان نیز دیدن كرد.
وی افزود: سفیر ارمنستان در این مذاكرات، خواستار توسعه همكاری های اصفهان و ایروان در زمینه تولید و صادرات محصولات كشاورزی به كشورهای آسیای میانه شد.
رئیس كمیته كشت فراسرزمینی كمیسیون كشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینكه ارمنستان می تواند به عنوان دروازه صدور محصولات كشاورزی استان اصفهان به كشورهای همسایه شمالی كشور نقش آفرینی كند، اظهاركرد: در این زمینه، سفیر ارمنستان در ایران آمادگی كشورش را برای همكاری با اصفهان جهت صدور محصولات كشاورزی به این كشورها اعلام كرد.
' آرتاشس تومانیان ' سفیر ارمنستان در تهران اوایل هفته گذشته با سفر به اصفهان با مسئولان این استان دیدار و چگونگی توسعه مناسبات اقتصادی و فرهنگی كشورش با اصفهان را مورد بررسی قرار داد.
2093 / 1339

سرخط اخبار اقتصاد