ایران ركوردار مبتلایان به 
سندرم متابولیك در جهان/شكر در غذای ایرانیان بیداد می كند

تهران - ایرنا- مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: میزان ابتلا به بیماری های سندرم متابولیك در ایران، بالاترین رقم در جهان است و كشورمان ركوردار مبتلایان به این سندرم به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سیدعلی كشاورز روز سه شنبه در این همایش افزود: سندرم متابولیك مجموعه ای از عوامل خطر است كه موجب افزایش بیماری های قلبی، دیابت نوع دو، فشار خون، چربی خون و مقاومت در برابر انسولین می شود.
وی تاكید كرد: سندرم متابولیك احتمال سكته مغزی و قلبی را تا سه برابر افزایش می دهد و اگر امروز می بینیم كه 50 درصد عوامل مرگ و میر در ایران مربوط به سكته است ناشی از این سندروم است.
دبیرعلمی پنجمین همایش مكمل های غذایی و ر‍ژیمی اظهار كرد: اولین رویكرد برای پیشگیری از سندرم متابولیك، تغییر شیوه زندگی ، رژیم غذایی سالم و كاهش وزن است؛ ضمن اینكه همچنین رژیم غذایی غنی از آنتی اكسیدان و ورزش روزانه در پیشگیری از سندرم متابولیك نقش دارد.
مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به نقش شكردر ایجاد سندرم متابولیك ، گفت: شكر در رژیم غذایی ایرانیان بیداد می كند و لازم است مصرف نوشابه، بستنی و آب میوه محدود شود.
كشاورز افزود: بهترین رویكرد درمان سندرم متابولیك، دریافت رژیم متعادل سالم و غنی از مكمل های غذایی متنوع است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مكمل های ورزشی اشاره كرد و گفت: بررسی محققان ایتالیایی نشان می دهد احتمال ابتلا به سرطان در فوتبالیست هایی كه آنتی اكسیدان مصرف نمی كنند 10 برابر افراد عادی است براین اساس مصرف مكمل ها در ورزشكاران امری ضروری به شمار می رود.
كشاورز تاكید كرد: مصرف مكمل در ورزشكاران باید در حد متعارف و توسط متخصص تغذیه تجویز شود.
پنجمین همایش مكمل های غذایی و رژیمی و اولین سمپوزیوم ویژه سلامت مكمل های ورزشی امروز (26 اردیبهشت) در هتل المپیك آغاز شد و تا 28 اردیبهشت ماه ادامه دارد.
اجتمام9185**9105** 1776
خبرنگار:سادات حسینی خواه ** انتشار: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر