۱ آبان ۱۳۹۶، ۹:۱۳
کد خبر: 82705117
T T
۰ نفر
چشم انداز روشن كشاورزي گچساران و باشت با 20 هزار هكتار آبياري نوين

گچساران - ايرنا -چشم انداز آينده حوزه كشاورزي شهرستان هاي گچساران و باشت با برنامه ريزي براي آبي شدن 20 هزار هكتار زمين ديم اميدبخش است.

به گزارش ايرنا،كارشناسان افزايش بهره‌وري، سهولت آبياري، امكان آبياري زمين‌هاي شيب دار و جلوگيري از شست و شوي بي‌رويه خاك، صرفه جويي در نيروي كار و پيشگيري از كارهاي سخت براي كشاورزان را از جمله مزاياي استفاده از روش‌هاي نوين آبياري مي دانند.
تلاش براي تخصيص آب، اجرايي شدن طرح هاي گلخانه اي وتوسعه باغ ها از ديگر دستاوردهاي تلاش مسئولان براي بهبود كمي و كيفي حوزه كشاورزي در شهرستان هاي گچساران و باشت است.
درحالي كه ايجاد فرصت هاي شغلي پايدار دغدغه مردم و مسئولان است به نظر مي رسد به ثمر نشستن نتيجه اين تلاش ها در سال هاي آينده ضمن افزايش درآمد مردم نقش مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي و خودكفايي ملي داشته باشد.

**آبي شدن 20 هزار هكتار زمين كشاورزي
نماينده مردم شهرستان‌هاي گچساران و باشت در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه 20 هزار هكتار زمين كشاورزي اين 2 شهرستان تا چهار ساله آينده آبي مي‌شود، گفت: اين طرح‌ها داراي طرح مطالعاتي، رديف اعتباري و تخصيص آب هستند.
غلامرضا تاجگردون افزود: بخشي عمده‌اي از اين طرح‌ها در منطقه ليشتر، امامزاده جعفر، دژ سليمان، خيرآباد، باباكلان و خان احمد باشت در حال اجرا هستند.
وي بيان كرد: بخشي از اين طرح‌ها نيز در مناطقي مانند دشت باشت با چهار هزار هكتار در آينده نزديك كلنگ زني مي‌شود.
تاجگردون ابراز داشت: شهرستان‌هاي گچساران و باشت 60 هزار هكتار زمين كشاورزي دارند كه تاكنون بيش از 12 هزار هكتار آن به آبياري‌هاي نوين مجهز شده است.
نماينده مردم شهرستان گچساران و باشت همچنين از پيش بيني 200 ميليارد ريال براي احداث كارخانه فراوري گياهان دارويي در شهرك صنعتي خان احمد باشت خبر داد.

** تحقق طرح هاي بزرگ انتقال آب
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد تامين آب سه هزار و 500 هكتار از زمين هاي كشاورزي امامزاده جعفر را از طرح هاي اشتغالزا در گچساران عنوان كرد و افزود: شبكه سه و چهار، سه هزار هكتار از اين طرح اجرا شده و براساس برنامه ريزي قرار است كه پاييز امسال زير كشت برود.
وي بيان كرد: 500 هكتار از زمين هاي كشاورزي منطقه امامزاده جعفر به كشت دانه هاي روغني كلزا اختصاص يافته است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: تاكنون طرح آبياري نوين در هشت هزار هكتار زمين كشاورزي گچساران اجرا شده كه از اين ميزان سه هزار و 800 هكتار آن در چهار ساله گذشته انجام شده است.

** طرح هاي گلخانه اي
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت: راه اندازي مجتمع گلحانه اي شهرستان باشت نيازمند 100ميليارد ريال تسهيلات است.
گوهرگاني افزود: زيرساخت هاي شبكه آب، برق، خط انتقال، استخر دخيره آب، تسطيح، جدول كشي، خيابان كشي اين طرح انجام شده است.
وي اظهار كرد: مجتمع گلخانه‌اي 34 هكتاري سرابيز در شهرستان باشت شامل 72 واحد است كه تاكنون 2 واحد آن به متقاضيان واگذار و در حال بهره برداري است.
وي تصريح كرد: بهره برداري از اين طرح 180 فرصت شغلي ايجاد مي كند.
گوهرگاني افزود: مجتمع 22 هكتاري ماهور باشت از طرح‌هاي گلخانه‌اي در حال احداث گچساران است كه هم اكنون در حال اجراي زيرساخت هاست.
وي اظهاركرد: توليد محصولات گلخانه‌اي به ويژه در فصل سرما به تعديل قيمت‌ها كمك مي‌كند و فرصت خوبي براي ايجاد اشتغال و توليد براي جويندگان كاراست.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد اظهار كرد: سهولت استفاده از شيوه آبياري نوين و بهينه‌سازي مصرف انرژي از ديگر مزاياي كشت‌هاي گلخانه‌اي است زيرا با استفاده از اين شيوه در مصرف انرژي برق 40 درصد و آب 80 درصد صرفه‌جويي مي‌شود.

** تخصيص آب
مديرعامل آب منطقه‌اي كهگيلويه و بويراحمد گفت: 468 ميليون متر مكعب آب از حوزه رودخانه زهره براي اجراي طرح‌هاي كشاورزي و صنعتي در گچساران و باشت در نظر گرفته شده است.
علي داوودي مهر تصريح كرد: هم اكنون 80 طرح با يك هزار 480 ميليارد ريال اعتبار در مناطق مختلف اين استان در دست اجراست.
داوودي مهر ابراز داشت: اجراي طرح تأمين آب 6 هزار و 500 هكتار زمين كشاورزي امامزاده جعفر و خان احمد، تأمين آب ليشتر در گچساران، ساماندهي رودخانه باشت و ديل از مهمترين طرح‌هاي در حال اجراي بخش آب در اين 2 شهرستان است.
وي از اختصاص 110 ميليارد ريال اعتبار در سال‌هاي 95 و 96 به تأمين آب پنج هزار 600 هكتار زمين كشاورزي منطقه ليشتر خبر داد.
داوودي مهر بيان كرد: تاكنون 120 ميليارد ريال براي ساماندهي رودخانه باشت هزينه شده است.

** هزينه 2هزار ميليارد ريالي براي اجراي طرح هاي حوزه آب
رئيس اداره امور آب شهرستان هاي گچساران و باشت گفت: 2 هزار و 140 ميليارد ريال در دولت يازدهم در بخش زير ساخت‌هاي آب در مناطق مختلف اين 2شهرستان هزينه شده است.
عارف بهگام افزود: اين ميزان اعتبار در قالب 12 پروژه عمراني هزينه شد.
وي بيان كرد: اين اعتبار براي طرح‌هاي انتقال آب به زمين‌هاي كشاورزي منطقه امامزاده جعفر، ساماندهي رودخانه‌هاي ديل، خيرآباد، تأمين آب كشاورزي 430 هكتار از زمين‌هاي كشاورزي دژسليمان، تأمين و انتقال آب از رودخانه زهره به اراضي كشاورزي خان احمدها و تكميل شبكه‌هاي فرعي 3 و 4 ليشتر هزينه شد.
وي بيان كرد: طرح انتقال آب به سه هزار و 500 هكتار از زمين‌هاي كشاورزي دشت امامزاده جعفر از مهمترين طرح‌هايي است كه سبب اشتغال بيش از يك هزار و 500 نفر شد.
بهگام ابراز كرد: بيش از 45 كيلومتر خط انتقال اصلي و حدود هفت كيلومتر خط لوله فرعي در طرح انتقال آب به زمين‌هاي كشاورزي منطقه امامزاده جعفر اجرا شد.
وي ميزان اعتبار هزينه شده براي طرح بزرگ انتقال آب به زمين‌هاي كشاورزي امامزاده جعفر را 850 ميليارد ريال اعلام كرد.
بهگام افزود: فاز دوم اين طرح در قالب تأمين آب سه هزار و 100 هكتار از زمين‌هاي كشاورزي حوزه خان احمد باشت در دست اجراست.
رئيس اداره امور آب شهرستان هاي گچساران و باشت گفت: طرح آب‌رساني به 430 هكتار از اراضي كشاورزي دژ سليمان با اعتباري بيش از 20 ميليارد ريال در دولت يازدهم به بهره برداري رسيد.
بهگام ابراز كرد: عمليات انتقال آب از سد كوثر به يك هزار و 330 هكتار از زمين‌هاي كشاورزي منطقه دشت مور با اعتباري بيش از 130 ميليارد ريال هم اكنون در دست اجراست.
وي ساماندهي و اجراي كانال سيلاب روستاي ديل با اعتباري بيش از 20 ميليارد ريال از ديگر طرح‌هاي دولت يازدهم در اين شهرستان است.
بهگام تصريح كرد: طرح تكميل شبكه فرعي 3 و 4 ليشتر با اعتباري بيش از 60 ميليارد ريال هم اكنون در دست اجراست.
وي گفت: با بهره برداري از اين طرح ملي يك هزار و 100 هكتار از اراضي كشاورزي اين منطقه زير كشت آبياري باراني و قطره‌اي قرار خواهد گرفت.

** توسعه باغ ها
مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت كه يك هزار و 909 هكتار باغ از ابتداي دولت يازدهم تاكنون در شهرستان‌هاي گرمسيري گچساران و باشت ايجاد شده است.
شهرستان‌هاي گچساران و باشت حدود پنج هزار هكتار باغ مثمر و غير مثمر دارند.
زواره آزادپور اظهار داشت كه 661 هكتار باغ در شهرستان گچساران و يك هزار و 248 هكتار نيز در باشت ايجاد شده است.
وي ابراز داشت كه از اين ميزان باغ 292 هكتار در سال 1392، 316 هكتار در سال 1393، 370 هكتار در سال 1394 و 931 هكتار نيز در سال 1395 ايجاد شده است.
وي بيان كرد كه براي هر هكتار باغ بين 80 تا 100 ميليون ريال اعتبار هزينه شده است.
آزادپور اظهار داشت كه باغ‌هاي ايجاد شده در شهرستان‌هاي گچساران و باشت بيشتر نوع مركبات و در زمين‌هاي شيب‌دار است.
آزادپور تصريح كرد كه 50 هكتار نيز باغ‌هاي انجير و انگور در شهرستان باشت در زمين‌هاي ديم ايجاد شده است.
وي اعتبار هزينه شده براي ايجاد 50 هكتار باغ در اراضي ديم اين شهرستان را يك ميليارد و 400 ميليون ريال برآورد كرد.
ميانگين برداشت محصولات باغي گچساران و باشت پنج تن در هر هكتار است.
آزادپور بيان كرد: ايجاد فرصت‌هاي شغلي و افزايش ميزان توليد از مهمترين دلايل توجه جهاد كشاورزي براي توسعه باغ‌هاي اين 2 شهرستان است.
وي گفت كه احداث باغ در زمين‌هاي شيب‌دار رويكرد جهاد كشاورزي براي تحقق اقتصاد مقاومتي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي به عنوان شعار سال است.
بيش از يك هزار بهره بردار در زمينه توليد ليموترش، انار، انجير، انگور و زيتون در باغ‌هاي گچساران و باشت فعاليت مي‌كنند.
مدير جهاد كشاورزي گچساران افزود: 151 ميليارد و 348 ميليون ريال تسهيلات اشتغالزايي در بخش‌هاي مختلف به 261 متقاضي در بخش كشاورزي اين شهرستان پرداخت شد.
وي اظهار داشت: 23 ميليارد و 748 ميليون ريال از اين ميزان تسهيلات به طرح‌هاي تأمين آب،60 ميليارد ريال تسهيلات به مكانيزاسيون كشاورزي و 67 ميليارد و 600 ميليون ريال به طرح‌هاي دامي پرداخت شد.
مرادي ساخت و تكميل كانال‌هاي آبياري كشاورزي در 16 روستاي گچساران به طول چهار هزار و 635 متر و با اعتباري بيش از پنج ميليارد و 520 ميليون ريال و ساخت جاده و پل بين مزارع و باغ ها در 11 روستا با اعتبار سه ميليارد و 736 ميليون ريال را از ديگر اقدامات اين اداره در سال زراعي 96-95 اعلام كرد.
مرادي بيان كرد: در اين مدت همچنين چهار هزار و 256 نفر روز آموزش‌هاي ترويجي استفاده از روش‌هاي آبياري نوين به كشاورزان شهرستان ارائه شده است.
وي گفت: توسعه 390 هكتار باغ مركبات، توزيع 86 هزار و 665 اصله نهال مركبات و انگور بين باغداران با اعتبار 2 ميليارد و 100 ميليون ريال و توزيع 2 هزار و 330 تن بذر و دانه‌هاي روغني از ديگر اقدامات اين اداره در سال زراعي 96-95 بوده است.

** توسعه زيرساخت ها
رئيس اداره جهاد كشاورزي باشت گفت: 10 طرح اقتصادي و عمراني در زمينه هاي مختلف در بخش كشاورزي با اعتباري بيش از 52 ميليارد و 703 ميليون ريال در اين شهرستان در دست اجراست.
جواد شمشيري افزود: اين طرح ها شامل كارخانه زيتون كشي، ذرت خشك كني، تعاوني گاوداري، كانال احداث آبياري شاه بهرام و كوهسرك و فاز دوم كوه دهك و بندهاي رسوبگير حوزه آبدهگاه است.
وي بيان كرد: ميزان پيشرفت فيزيكي اين طرح ها 40 تا 99 درصد است كه در صورت تخصيص اعتبارات اين تعداد طرح تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
وي ادامه داد: تعاوني گاوداري با 26 ميليارد و 400 ميليون ريال اعتبار و با پيشرفت فيزيكي 90 درصد در دست اجراست.
رئيس جهاد كشاورزي باشت ميزان اعتبار كارخانه روغن كشي زيتون را سه ميليارد و 400 ميليون ريال و ذرت خشك كني را 6 ميليارد و 500 ميليون ريال ذكر كرد.
شمشيري گفت: 22 هزار و 200 هكتار زمين كشاورزي در اين شهرستان وجود دارد كه از اين ميزان 12 هزار و 700 هكتار قابل كشت است.
وي، تعداد بهره برداران بخش كشاورزي شهرستان باشت را هشت هزار نفر دانست و بيان كرد: اين تعداد بهره بردار در زمينه باغداري، زراعت، زنبورداري و دامداري فعاليت مي كنند.
شهرستان هاي گچساران و باشت با توليد ساليانه حدود 200 هزار تن محصول كشاورزي در جنوب كهگيلويه و بويراحمد قرار دارند.
گزارشگر: فرزانه شريفي** انتشاردهنده:مسعود عليزاده
8143/1662

سرخط اخبار استان‌ها