دستيابي به فناوري روز دنيا و بومي سازي آن در موثر در توسعه صادرات غيرنفتي البرز

كرج- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي البرز گفت: استمرار دستيابي به فناوري هاي روز دنيا و بومي سازي آن در توسعه صادرات غير نفتي استان ايفاي نقش مي كند.

سيد مجيد موسوي روز سه شنبه در حاشيه آيين گشايش نهمين نمايشگاه ملي تخصصي زيرساخت كشاورزي كه در موسسه گلستان گلشهر كرج برگزار شد در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: استمرار دستيابي به فناوري هاي روز دنيا و بومي سازي آن مي تواند افزون بر رونق صنعت كشاورزي و نيل به خودكفايي در اين حوزه، در مسير ارتقاي زيرساخت هاي ضروري توسعه پايدار كشاورزي، حفاظت از منابع طبيعي، محيط زيست و توسعه صادرات غير نفتي استان ايفاي نقش كند.
وي اظهار داشت: سازماندهي چنين رخدادهايي كه همكاري و مشاركت همه جانبه بخش هاي مختلف دولتي، تشكل ها، سازندگان و توليد كنندگان و فعالان بخش خصوصي را برانگيخته است مي تواندن سرعتي مضاعف در جهت تحقق اهداف سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي دردولت تدبير و اميد باشد.
وي گفت: مطالعات اخير موسسات بين المللي در عرصه سياست گذاري غذا و مديريت منابع آب نشان مي دهد با ادامه افزايش جمعيت، توسعه شهرنشيني، گسترش صنايع و همچنين تقاضاي بيشتر براي غذاي كيفي تا سال 2025 در عين افزايش ميزان مصرف آب كشاورزي در كل جهان، دامنه استفاده از آن محدودتر خواهد شد.
وي ادامه داد: لذا مديريت منابع آب براي امنيت غذايي در عرصه ملي از اهميت فوق العاده اي برخوردار است و حفظ ذخاير زيرزميني آب در قالب يك راهبرد تعيين كننده روز به روز جايگاه ممتازتري در سياست گذاري و برنامه ريزي دولت كسب مي كند.
موسوي افزود: از سوي ديگر مجموعه فعاليت هاي توليدي و تامين غذا در اقتصاد كلان كشور يكي از شاخص هاي عمده و تعيين كننده به شمار مي رود كما اينكه رشد 5.4 درصدي اقتصاد كشاورزي توانست علاوه بر شكستن ركود و ايجاد رونق، رشد اقتصادي كشور را مثبت نمايد.
وي تصريح كرد: استان البرز به عنوان قطب توليد علوم كشاورزي به دليل وجود مراكز متعدد تحقيقاتي و دانشگاهي و تنوع اقليمي، منابع آب و خاك حاصل خيز، صاحبان سرمايه و وجود تشكل هاي فعال تخصصي بخش كشاورزي، ظرفيت هاي بالقوه ي بي شماري را در زمينه ي توليد انواع محصولات كشاورزي به ويژه باغي و گلخانه اي فراهم كرده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز بيان داشت: به همين منظور جهاد كشاورزي استان البرز با انجام هماهنگي هاي درون وبرون سازماني و استفاده از تمام ظرفيت هاي فعال در بخش خصوصي و دولتي با همتي جهادگونه فصل نويني را در بخش كشاورزي آغاز كرده است.
وي گفت: استان البرز در اين مسير توانسته گام هاي موثري را در جهت توسعه زيرساخت هاي بخش كشاورزي، اقتصادي نمودن اين بخش، توسعه طرح هاي آب و خاك به ويژه بهينه سازي مصرف آب و ... بردارد.
موسوي اظهار داشت: با توجه به پتانسيل هاي استان البرز كه با دارا بودن پنج درصد از سطح زير كشت اراضي كشور ، 2.2 درصد از توليد بخش كشاورزي كشور را دارا بوده و در توليدات دام و طيور، نظير تخم مرغ، ماهيان زينتي و شير داراي رتبه هاي شاخص و در توليد محصولاتي نظير هلو و شليل، آلو و گوجه، گلابي قارچ خوراكي، گل شاخه بريده و نهال حائز رتبه اول و يا دوم از نظر توليد در واحد سطح و يا توليد در سطح كشور مي باشد.
وي به برگزاري نمايشگاه ملي زيرساخت هاي كشاورزي در كرج اشاره كرد و افزود: برگزاري اين نمايشگاه با تاكيد بر كشت بافت و نشاء، كودهاي كدگذاري شده مورد تاييد، نهال، تجهيزات آبياري و ماشين هاي كشاورزي آيينه تمام نماي تلاش بخش هاي مختلف كشاورزي به وسيله صنعتگران و كارآفرينان است.
موسوي بيان داشت: اين نمايشگاه مي تواند دستاوردها و توليدات استاندارد را به نمايش بگذارد تا بازديد كنندگان را از نزديك در جريان اين فعاليت ها قرار دهد.
وي اضافه كرد: همچنين با بهره گيري از تكنولوژي هاي روزآمد معرفي شده در نمايشگاه به منظور افزايش راندمان توليد، آشنايي توليدكنندگان با تجهيزات و فناوري هاي نوين، تبادل اطلاعات و تجارب بين شركت هاي مختلف، حمايت از صنايع داخلي، ارايه راهكارهاي نوين افزايش كيفيت و يافتن بازارهاي صادراتي زمينه اجراي برنامه ها و سياست هاي دولت به ويژه در راستاي توليد اقتصادي و پايدار و دانش بنيان كردن فعاليت هاي كشاورزي از جمله كاهش مصرف انرژي و افزايش بهره وري آب تاثيرگذار باشد.
نهمين نمايشگاه ملي تخصصي زيرساخت هاي كشاورزي با حضور 60 شركت توليد كننده انواع زيرساخت هاي كشاورزي از امروز به مدت چهار روز كار خود را آغاز كرده است.
6156/1535خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشار دهنده:داريوش غفاري

سرخط اخبار استان‌ها