۶ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۵۳
کد خبر: 82127762
T T
۰ نفر
آب كشاورزي كردستان بايد در داخل استان مصرف شود

سنندج-ايرنا- عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: بايد از انتقال آب كشاورزي استان كردستان به ساير استان هاي همجوار جلوگيري كرد چرا كه اين انتقال هزينه زيادي براي دولت به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي محمد مرادي روز يكشنبه در نشست با كشاورزان شهرستان قروه افزود: آب كشاورزي را بايد در داخل استان كردستان مصرف كرد و با انتقال آب كشاورزي براي استان هاي همجوارمخالف هستيم.
وي با بيان اينكه اين انتقال آب براي كشاورزي مقرون به صرفه نيست، ادامه داد: خاك هاي حاصلخيز دشت قروه و دهگلان تا 4.5 متر عمق دارد و استفاده از آب هاي استان در منطقه، توليد بيشتري به همراه دارد.
به گفته وي در زمان هاي گذشته اگر كسي از طبيعت بهره برداري مي كرد به اندازه نيازهاي خودش از طبيعت استفاده مي كرد و ورودي و خروجي آن با هم همساني داشت اما امروزه ناهمخواني توليد با مصرف باعث بهم خوردن نظم طبيعت شده است.
مرادي اظهار كرد: اصلي ترين بحران هايي در جهان امروز در زمينه آب، موادغذايي، كشاورزي و منابع طبيعي است كه با تدبير و برنامه ريزي مي توان اين بحران ها را مرتفع كرد.
وي علت اصلي عضويت خود در كميسيون كشاورزي در مجلس شوراي اسلامي را پيگيري مطالبات كشاورزان دانست و افزود: با توجه به اينكه شهرستان قروه قطب كشاورزي است اما وضعيت منطقه در مجلس شوراي اسلامي وضعيتي رها شده بود.
نماينده مردم قروه و دهگلان در مجلس شوراي اسلامي از دست اجرا بودن و آغاز كانال كشي سد ژاوه به آب سد سورال و قوچم خبر داد و اظهار كرد: اين طرح از اعتبارات سفر مقام معظم رهبري تامين شده و در اين زمينه كمبود اعتبار ندارد.
به گفته وي اين طرح در ظرف مدت 9 ماه تا يك سال به اتمام مي رسد و قابل بهره برداري خواهد بود و اگر اين امر زودتر محقق شود به نفع مردم و آباداني منطقه مي شود.
مرادي با اشاره به رايزني و پيگيري وي با وزير نيرو براي تامين آب شرب شهرستان قروه افزود: براي تامين آب شرب شهرستان قروه از سد قوچم پيگير هستيم كه هر چه سريعتر اين امر محقق شود.
وي به حذف معاونت روستايي در وزارت راه و شهرسازي اشاره كرد و افزود: عدم توجه به توسعه روستاها باعث ازدياد حاشيه نشيني و مهاجرت روستاييان شده است.
مرادي از رايزني ‌هايي با وزارت كشاورزي خبر داد و اظهار كرد: سيلوهاي گندم قروه و دهگلان فضاي كافي در راستاي ذخيره‌ سازي گندم با توجه به افزايش حجم توليد اين محصول در سال زراعي جاري ندارد و نرخ تضميني و پرداخت به موقع مطالبات گندم ‌كاران بايد از امروز توجه ويژه ايي شود.
وي با بيان اينكه در وضعيت بيمه محصولات كشاورزي سهم بيمه گذار 30 درصد و دولت هزار و 400 ميليارد تومان است، افزود: دولت به وعده خود عمل نكرده و علت اصلي آن نيز اين است كه رديف و اعتباري در بودجه ملي براي آن در نظر گرفته نشده است.
مرادي از تبعيض استفاده هفت هزار متر مكعب آب براي هر هكتار در قروه و 10 هزار متر مكعب آب در هر هكتار در استان هاي كشور خبر داد و افزود: اگر در استان كردستان مديريت صحيح وجود داشته باشد كمبود آب نخواهيم داشت و بايد از انتقال آب كشاورزي استان به ساير استان هاي همجوار جلوگيري كرد تا كشاورزان منطقه توانمند بشوند.
وي تاكيد كرد: بانك كشاورزي تسهيلاتي به كشاورزان نمي دهد بلكه هر سال با تمديد مدت بازپرداخت تسهيلات به دريافت سود خود كمك مي كند.
مرادي در پايان خاطرنشان كرد: توسعه كشاورزي رونق بنگاه هاي كوچك و زودبازده و تحقق اقتصاد مقاومتي مي شود و توجه به بخش كشاورزي توسعه صنعتي را به همراه دارد.
قروه در 90 كيلومتري شرق سنندج واقع شده است.
7345/6108

سرخط اخبار استان‌ها