۳ مرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۲۵
کد خبر: 82162333
T T
۰ نفر
1800 تن شيرخام روزانه به شيرخشك تبديل مي شود

تهران- ايرنا- عضو كميسيون كشاورزي و صنايع غذايي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: روزانه نزديك به يك هزار و 800 تن شير خام در كشور بدليل نبود امكان خريد آن از سوي مردم تبديل به شيرخشك مي شود.

به گزارش روز يكشنبه پايگاه اطلاع رساني اتاق ايران، «كاوه زرگران» در يادداشتي آورده است: توليدكننده، شيرخشك توليد شده از شير به دليل فروش نرفته را بعد از مدتي با قيمت بسيار پايين به فروش مي رساند.
وي افزود: مي‌توان با نظامي مدون و اصولي قيمت مواد غذايي را در كشور تا 20 درصد كاهش داد و با نگاهي به وضعيت و فروش واحدهاي توليدي، دريافت كه روزانه در حال تجربه كاهش فروش هستيم.
زرگران در اين يادداشت تاكيد كرده است: امروز عوارض ورود و تعرفه‌هاي كالاها و مواد اوليه كارخانه ها به گونه اي افزايش يافته كه سبب بروز اختلاف قيمت بين پشت و روي گمرك مي‌شود؛ يعني قيمت‌ها در آن‌سوي گمرك تا اين طرف، رشد دوبرابري پيدا مي كند.
وي خاطرنشان ساخته است، بايد اين مساله كه آيا مردم توان و قدرت خريد دارند يا خير، بازنگري شود.
به اعتقاد زرگران، نگاهي به وضعيت و فروش واحدهاي توليدي نشان مي‌دهد كه روز به روز در حال تجربه كاهش فروش هستيم و اين خبر بدي است.
به گفته وي، كاهش فروش بنگاه هاي اقتصادي يك حقيقت را آشكار مي سازد و آن اينكه مردم با كاهش قدرت خريد روبرو شده اند؛ ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي وظيفه دارد.
وي، دخالت عوامل ديگري را نيز در اين حوزه اثرگذار دانست و گفت: يكي از مهم‌ترين عوامل ديگر اينكه قيمت فروش محصولات غذايي از درب كارخانه با قيمتي كه به دست مصرف‌كننده مي‌رسد، به گونه‌اي است كه حدود 35 تا 55 درصد از قيمت مصرف‌كننده به دست واسطه‌ها و فروشگاه ها مي‌رسد.
علي اكبركريمي نماينده مردم اراك ،خنداب و كميجان در مجلس شوراي اسلامي امروز(يكشنبه) گفت: شير يك ماده غذايي مهم و براي سلامت مفيد است و چنانچه يارانه براي آن پرداخت مي شود بايد براي تامين سلامت باشد، آنگونه كه در ساير كشورها چنين يارانه هايي وجود دارد.
وي افزود: مرجع قانوني براي قيمتگذاري كالاها، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان است و در مورد شير نيز اگر مشكلي وجود دارد در نظارت است و مجلس شوراي اسلامي اصرار دارد كه دولت قيمت شير را اصلاح كند.
اقتصام** 1559 ** 2023

سرخط اخبار اقتصاد