۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 83025068
T T
۰ نفر

نوبخت: 13 میلیارد دلار برای كالاهای اساسی تخصیص یافت

۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 83025068
نوبخت: 13 میلیارد دلار برای كالاهای اساسی تخصیص یافت

مشهد - ایرنا - رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای تامین كالاهای اساسی مردم با ارز دولتی، 13 میلیارد دلار از محل درآمد ارزی تخصیص یافت.

به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت عصر پنجشنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی در مشهد افزود: با توجه به آثار تحریم در قیمت كالاها، بسته تامین معیشت با هدف كاهش فشار به اقشار كم درآمد آماده و قطعی شده است.
وی اظهار داشت: بسته های مربوط به مواجهه با شرایط اقتصادی جدید و آثار تحریم ها ویژه تولیدكنندگان، كارمندان، حقوق بگیران و پیمانكاران نیز تهیه شده است.
نوبخت گفت: در برنامه ششم توسعه با چالش هایی مواجه هستیم كه نقیصه این برنامه باید با برنامه های تكمیلی جبران شود تا واقع بینانه به سوی اهداف توسعه پیش رویم.
وی افزود: بر اساس گزارش های رسمی در پنج ماه ابتدای امسال همچنان با شاخص های مطلوب و رضایت بخش رو به رو هستیم اما روند كار به سویی می رود كه باید آمادگی داشت و پیش بینی های لازم نسبت به آینده و تحریم های جدید را انجام دهیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینكه دو مجموعه تحریم 90 و 120 روزه را پیش رو داشتیم، اظهار داشت: در این ارتباط تدوین برنامه جامع مقابله با تحریم در دستور كار قرار گرفت و در این برنامه آسیب های دستگاه های اجرایی و راهكارها برای كاهش آسیب ها در نظر گرفته شد و برای 14 دستگاه بسته های لازم مواجهه با تحریم تهیه و به سران سه قوه ارایه شد.

* رشد 48 درصدی تحقق منابع
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا 25 مرداد ماه امسال 118 هزار میلیارد تومان از بودجه در بخش منابع تحقق یافته كه نسبت به مدت مشابه پارسال 48 درصد افزایش داشته است.
نوبخت افزود: همچنین آنچه تاكنون در بخش هزینه ای بودجه پرداخت شده نسبت به مدت مشابه پارسال 21 درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت: در بخش تملك دارایی های سرمایه ای نیز 540 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشتیم و به طرح های عمرانی 243 هزار و 880 میلیارد ریال پرداخت شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تاكنون 50 هزار میلیارد ریال به گندمكاران پرداخت شده و بخش دوم پرداختی نیز از شنبه آینده آغاز می شود.
نوبخت افزود: معوقات فرهنگیان بازنشسته نیز تا پایان شهریور ماه پرداخت می شود.
وی ادامه داد: تاكنون یك ریال از خزانه برای هدفمندی یارانه ها برداشت نشده درحالی كه پارسال 130 هزار میلیارد ریال برای هدفمندی یارانه ها از خزانه برداشت شد.

* ایجاد یك میلیون و 33 هزار اشتغال
نوبخت اظهار داشت: 711 هزار جوان در بهار امسال وارد بازار كار شدند ولی برای 756 هزار نفر شغل ایجاد شد و در این مدت تعداد بیكاران نه تنها افزایش نداشت بلكه این تعداد كاهش یافت.
وی گفت: هرچند تعداد بیكاران باز هم زیاد است اما عملكرد دولت نسبت به پنج سال گذشته مثبت بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: برای سال جاری یك میلیون و 33 هزار اشتغال ایجاد شده كه برای تحقق آن 12 برنامه در زمینه هایی نظیر بازسازی بافت فرسوده، كشت گلخانه ای، گردشگری، میراث فرهنگی، سیاستهای فعال بازار كار و صنایع، تهیه و اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است.
نوبخت ادامه داد: همچنین یك میلیارد دلار پول نقد در اختیار داریم كه برای تسهیلات در این بخش می توانیم از آن استفاده كنیم.

* كاهش درآمد نفتی
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینكه تحریم ها در سطح كلان و فرابخش نیز روی بودجه تاثیرگذار است، افزود: در بخش صادرات نفت نیز به دلیل تحریم بانكی دچار مشكل می شویم كه برای این مهم نیز برنامه واقع بینانه در نظر گرفته شد.
وی اظهار داشت: در پنج ماه ابتدای سال جاری روزانه 2 میلیون و 457 هزار بشكه نفت صادر شد كه پیش بینی ما صدور 2 میلیون و 410 هزار بشكه بود.
وی گفت: همچنین در بودجه امسال پیش بینی شده بود هر بشكه به مبلغ 55 دلار صادر شود كه این رقم به 70 دلار و 50 سنت افزایش یافت.
نوبخت افزود: اما در ماه سپتامبر میزان صدور نفت به یك میلیون و 118 هزار بشكه در روز كاهش یافت.
وی ادامه داد: در مجموع با كاهش صادرات و درآمدهای نفتی پیش بینی ها برای شرایط مختلف انجام و سه برنامه فروش براساس یك میلیون و 700 هزار بشكه در روز، یك میلیون 500 هزار بشكه در روز و یك میلیون بشكه در روز تهیه شد.
وی اظهار داشت: 76 هزار پروژه عمرانی با اعتبار 450 هزار میلیارد تومان در دست اجراست كه برای تامین اعتبار این پروژه ها نیز برنامه ریزی شده است.
معاون رئیس جمهوری افزود: خراسان رضوی از استانهای مرزی است و در این شرایط انتظار است مسئولین این استان هرچه می توانند برای توسعه صادرات و واردات تلاش كنند.
نوبخت گفت: تولید نباید به زمین بنشیند و تكانه های ارزی نباید از بازار به بخش تولید برسد لذا لازم است نیاز استان را ارزیابی و به سازمان برنامه و بودجه اعلام كنید.
7505/6053

سرخط اخبار سیاست