۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82102381
T T
۰ نفر
رديف اعتباري در برنامه ششم توسعه براي توسعه باغات در نظر گرفته شود

سنندج- ايرنا- معاون آب و خاك وزير جهاد كشاورزي طرح توسعه باغات را يكي از برنامه هاي مهم و كلان اين وزارتخانه دانست و به دولت پيشنهاد كرد در برنامه ششم توسعه رديف اعتباري براي اين طرح در نظر بگيرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا عليمراد اكبري روز دوشنبه در جلسه طرح توسعه باغات و شيوه هاي آبياري نوين استان كردستان در سنندج، طرح توسعه باغات را در ايجاد اشتغال دايم به ويژه در روستاها بسيار موثر دانست و افزود: وزارت جهاد كشاورزي براي تثبيت حضور روستاييان و ايجاد منبع درآمدي براي آنها با جديت اين طرح را دنبال مي كند.
او با اشاره به اينكه حدود 15 استان كشور استعداد لازم براي اجراي طرح توسعه باغات را دارند گفت: وزارت جهاد كشاورزي در راستاي اجراي اين طرح به دنبال استفاده بهينه از منابع آبي، رونق اقتصادي، ايجاد درآمد براي بهره برداران به ويژه روستاييان و افزايش ميزان توليد محصولات باغي است.
معاون آب و خاك وزير جهاد كشاورزي در ادامه استان كردستان را يكي از استان هاي مستعد در حوزه باغات دانست و گفت: آب و خاك كردستان براي ايجاد و توسعه باغات بسيار مناسب است و بايد از اين ظرفيت ارزشمند استفاده كرد.
اكبري به بارش مناسب باران از 400 ميلي متر تا هزار و 100 ميلي متر در استان كردستان اشاره كرد و افزود: در استان استعداد بسيار خوبي براي توسعه باغات ديم وجود دارد و اين ظرفيت ارزشمندي است كه بايد بتوان در اين مقطع از اين فرصت استفاده شود.
وي اظهار كرد: با اجراي طرح توسعه باغات بخشي از مشكلات اقتصادي و اشتغال در استان كردستان برطرف مي شود.
وي با بيان اينكه در كشور ديگر توسعه افقي نداريم گفت: در برنامه ششم توسعه افقي در حوزه كشاورزي نيست و بيشتر دنبال توسعه عمودي هستيم يعني از يك مترمكعب آب بهره وري را ارتقا دهيم.
وي از استان هايي كه استعداد طرح توسعه باغات را دارند خواست جلسه هماهنگي در وزارت جهاد كشاورزي برگزار كنند و در قالب يك طرح جديد با جديت به دنبال اجراي اين طرح باشند.
او از مسوولان سازمان جهاد كشاورزي كردستان خواست طرح توسعه باغات را در قالب يك برنامه 10 يا پنج ساله پيگيري و اجرا كنند و به دنبال يك رديف اعتباري براي اجراي اين طرح باشيم چرا كه با اعتبارات فعلي اين طرح محقق نمي شود.
او از استاندار كردستان خواست در رايزني با سازمان مديريت و برنامه ريزي يك رديف اعتباري ويژه براي اجراي طرح توسعه باغات دريافت كند.
استان كردستان اكنون 38هزار هكتار باغ دارد كه سالانه 320هزار تن انواع محصولات باغي از اين ميزان سطح باغات توليد مي شود.
3033/6108

سرخط اخبار استان‌ها