۱۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82619731
T T
۰ نفر

سفيد بختي انگور سياه كردستان با خريد توافقي

۱۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82619731
سفيد بختي انگور سياه كردستان با خريد توافقي

سنندج- ايرنا- انگور سياه از مهمترين محصولات كردستان است و باغداران همه ساله با فصل برداشت نگراني هايي براي فروش محصول خود دارند كه امسال خريد توافقي آن از سوي سازمان تعاون روستايي استان در دستور كار قرار گرفته تا دلهره هاي آنان برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هم اكنون 13 هزار و 835 هكتار از اراضي كردستان زير كشت انگور سياه رفته و همه ساله 13 هزار بهره بردار استان از اين محصول ارتزاق مي كنند كه حمايت از آنان براي فروش محصول با حداكثر قيمت راهكاري براي جلب اعتماد كشاورزان و تثبيت شغل هاي موجود در اين عرصه است.
سازمان تعاون روستايي كردستان سال جاري خريد توافقي اين محصول در چهار شهرستان مريوان، بانه، سروآباد و كامياران را در دستور كار خود قرار داده است و به گفته سيد احمد ذكريائي نژاد مدير اين سازمان، آماده خريد تمام محصول پيش بيني شده اين محصول است.
وي افزود: خريد توافقي اين محصول براي حمايت از بهره برداران انجام مي شود و جامعه هدف اين سازمان اعضا شركت هاي تعاوني و تمامي توليدكنندگان انگور سياه استان است.
وي با بيان اينكه برداشت اين محصول از ابتداي شهريور آغاز مي شود گفت: هم اكنون حداقل قيمت خريد اين محصول اعلام نشده اما كاركنان اين سازمان از هم اكنون مقدمات خريد توافقي را انجام داده اند.
به گفته وي، محصول انگور سياه در استان به صورت ارگانيك و سالم توليد مي شود و سازمان جهاد كشاورزي به دنبال ثبت اين محصول با اين ويژگي ها است و در صورت تحقق اين مهم، كمك زيادي به توليد كنندگان اين محصول براي بازاريابي و فروش مي شود.
وي افزود: همچنين براي حمايت از بهره برداران اين محصول، تشكيل شركت تعاوني موكاران يا تاك داران به صورت تخصصي در آينده نزديك در دستور كار اين سازمان قرار دارد.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي كردستان نيز در اين ارتباط با بيان اينكه 9 هزار و 100 هكتار از باغات استان به محصول انگور سياه اختصاص يافته است گفت: ميزان پيش بيني توليد انواع ارقام انگور در استان حدود 96 هزار تُن است كه انگور سياه از اين مقدار سهم 50 هزار تني دارد.
محمد فريد سپري افزود: كردستان با ميانگين عملكرد توليد پنج تا شش تُن در هكتار، يكي از استان هاي مستعد در زمينە توسعە باغات ديم به ويژه انگور بوده و شهرستان هاي بانه، كامياران، مريوان و سروآباد بيشترين سطح كشت اين محصول را دارند و در اين بين مريوان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وي با اشاره به اينكه باغات ديم انگور سياه بدون استفاده از هر گونه كودشيميايي و سم توليد مي شود افزود: معرفي انگور كردستان به عنوان يك برند هم اكنون از سوي وزارت جهادكشاورزي در حال پيگيري است.
وي اظهار كرد: معرفي انگور سياه كردستان با برند جهاني نيازمند صدور گواهي سلامت و نشان استاندارد سلامت و ارگانيك اين محصول است و سازمان جهاد كشاورزي در راستاي صدور برند محصول ارگانيك انگور رشه (سياه) كردستان نيازمند همكاري همه ادارات از جمله دانشگاه علوم پزشكي، اداره كل استاندارد است.
مدير روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي كردستان نيز در اين ارتباط گفت: ايجاد غرفه هاي دائم براي عرضه محصولات كشاورزي كردستان در بازارهاي تهران در دستور كار قرار گرفته است.
مهدي فتحي با بيان اينكه صادرات محوري كردن انگور كردستان زمينه افزايش توليد و قيمت را فراهم مي كند، افزود: انگور (رشه) كردستان يكي از محصولات منحصر به فرد است كه به صورت تازه خوري و صادرات مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: پرداخت تسهيلات به كشاورزان انگور كار و ايجاد غرفه هاي ثابت در بازارهاي كلانشهرها به ويژه تهران از برنامه هاي سازمان جهاد كشاورزي كردستان است.
وي همچنين از اجراي طرح توسعه باغات ديم در كردستان خبر داد و افزود: تاكنون سه هزار هكتار زمين براي توسعه باغات ديم با نگاه ويژه به انگور شناسايي شده و عمده اين اراضي در شهرستان هاي مريوان، بانه و سروآباد بخشي از كامياران، سنندج و سقز است.
وي با اشاره به اينكه اين شهرستان ها بيش از 420 ميليمتر بارندگي در سال دارند و از شرايط آب و هوايي مناسبي بر توليد انگور برخوردار هستند افزود: تاكنون 2.5 ميليون اصله نهال ريشه دار در نهالستان ها كشت شده است.
فخري، عسكري، ياقوتي، كشمشي و سفيد بي دانه از انواع انگور توليد شده در استان است و انگور رشه مريوان و خوش نام بانه از معروف ترين و منحصربفردترين انواع انگور كردستان است.
انگور سياه سرشار از ويتامين هاي A، B و C بوده و داراي مقداري منيزيم، كلسيم، آهن، فسفر و پتاسيم است.
يك ليوان (160 گرم) انگور سبز يا قرمز بدون هسته حاوي 110 كالري انرژي، يك گرم پروتئين، 29 گرم كربوهيدرات و يك گرم فيبر است.
استان كردستان داراي 38 هزار هكتار اراضي باغي با 70 هزار بهره بردار است كه سالانه بيش از 300 هزار تُن انواع محصولات باغي در آنها توليد مي شود.
كردستان با داشتن بيش از يك ميليون و 110 هزار هكتار زمين قابل كشت مرغوب و مستعد يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي است؛ به طوري كه باغداران استان با توليد سالانه بيش از 45 هزار تُن انگور ديم رتبه دوم كشوري را به خود اختصاص داده اند و سيب، گلابي، زردآلو، هلو، شليل، بادام، گيلاس، آلبالو، آلو و گردو از ديگر محصولات باغي كردستان است.
استان كردستان يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي بويژه گندم در غرب كشور به شمار مي رود و جايگاه سوم كشوري در توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است.
همچنين رتبه اول توليد توت فرنگي با توليد بيش از 40 هزار تُن به كردستان تعلق دارد.
ميانگين سالانه بارش باران در استان كردستان بيش از 540 ميليمتر بوده كه اين مقدار 2 برابر ميانگين كشور است.
3034/6108/ 6075
**خبرنگار: حسن حسين زاده /**انتشاردهنده: زهرا هجيني نژاد
۰ نفر