۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85375664
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیر، سُمومِ بدنِ انسان را می‌زُداید

۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰
کد خبر: 85375664
شیر، سُمومِ بدنِ انسان را می‌زُداید

اصفهان - ایرنا - مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شیر یکی از بهترین و مهمترین مواد غذایی است که بعنوان «تریاق» و پادزهر سُموم بدنِ انسان به‌شمار می‌آید.

محمد انصاری‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیر حاوی پروتئین، قند و چربی است اما رفتار فیزیولوژیکی(اندام‌شناسی) خاصی نیز در بدن انسان دارد و باعث زُدایش سُموم مختلف در بدن انسان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به آلودگی هوا و ورود مواد مُضر از طریق غذا به بدن، مردم باید بیشتر از شیر استفاده کنند، اظهار کرد: شیر یکی از قابل دسترس‌ترین پادزهرها برای همه مردم است و می‌توان با قیمت مناسب آن را تهیه کرد.

انصاری‌پور، برخی دیگر از پادزهرها برای بدن را شِوید و جعفری از گروه سبزی‌ها و نارنج از گروه میوه‌ها عنوان کرد.

این متخصص طب ایرانی تاکید کرد: مردم نباید شیر را از سبد غذایی روزانه خود حذف کنند و لازم است این موضوع بخوبی برای آنها تبیین شود.

انصاری‌پور با اشاره به اینکه مصرف شیر، پُراشتهایی را رفع می‌کند، خاطرنشان کرد: شیر باید بطور کامل مصرف شده و چربی آن گرفته نشود.

وی توضیح داد: برخی از افراد مسائلی مانند سازگار نبودن شیر با دستگاه گوارشی خود را دلیل مصرف نکردن آن عنوان می‌کنند درحالیکه برای رفع این مشکل راهکارهای مختلف وجود دارد.

انصاری‌پور ادامه داد: بعنوان مثال می‌توان شیر را بعد از صبحانه مصرف کرد، اگر شیرِ سرد با مزاج برخی افراد سازگار نیست آن را گرم کنند، در شیر گرم نیز می‌توان مقدار کمی شکر یا عسل اضافه کرد تا هضم آن بهتر شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نگاه طب سنتی و ایرانی به تغذیه متفاوت است، گفت: در این مکتب به غذا فقط برای دریافت انرژی و املاح مختلف نگاه نمی شود بلکه نیاکان ما می‌گویند «غذا ما را درمان یا بیمار می‌کند».

مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: تا زمانی که می‌توان یک فرد بیمار را با غذا درمان کرد نباید دارو مصرف شود و بلکه باید به روزی برسیم که بیماران را با غذا درمان کنیم.

وی با اشاره به «غذاهای دوایی» در طب ایرانی که امروزه به تعریف « غذاهای فراسودمند» نزدیک است، تصریح کرد: این نوع غذاها می‌تواند علاوه بر تامین ویتامین و املاح مختلف به روند درمان بیماری‌ها کمک کنند.

غذای فراسودمند یا عملکردی(Functional food) ماده غذایی است که با اضافه‌کردن ترکیبات خاص یا جدید، یک کارکرد بیشتر یافته‌ و تولید آن امروزه بعنوان راهکاری در حفظ سلامت تغذیه‌ای مورد توجه است.

انصاری‌پور با اشاره به سهم قابل توجه نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی بعنوان مواد غذایی حاوی نشاسته‌ در سبد غذایی مردم کشور تصریح کرد: مواد خوراکی مانند بیسکوییت، کیک، انواع شیرینی، شکلات، نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی جایی برای مصرف ندارد در حالی که فرزندان ما از کودکی به طعم آنها عادت می‌کنند و حذف شیرینی برای آنها در سال‌های نوجوانی و جوانی مشکل است.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و آموزش و پرورش باید برنامه غذایی مناسبی برای دانش‌آموزان تدوین کنند تا آنها با عادت غذایی درست رشد کنند و سالم بمانند.

این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: مصرف مواد قندی و حاوی نشاسته‌، بدن را به سمت بیماری‌های مُزمن مانند دیابت، سکته‌های قلبی عروقی و سرطان سوق می‌دهد.

به گزارش ایرنا، طب ایرانی یکی از قدیمی‌ترین اشکال طب سنتی و گونه‌ای از مکتب طبی و مُنطبق با مبانی علمی و تجربی است که با عنوان «Persian Medicine» توسط سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شده است.

کارشناسان علوم تغذیه و پزشکان بر ضرورت مصرف روزانه ۲ لیوان شیر تاکید دارند.

میزان مصرف شیر در بین مردم استان اصفهان یک دوم حدِ مطلوب و استاندارد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha