۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۷
کد خبر: 82125922
T T
۰ نفر
افزايش 30 درصدي قيمت نهاده ها دليل رشد نرخ مرغ شد

تهران - ايرنا - رئيس اتحاديه مرغداران گوشتي گفت: رشد 30 درصدي برخي از نهاده هاي توليد همچون ذرت و جوجه يك روزه موجب جهش قيمت مرغ شد.

عظيم حجت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا ضمن تاكيد براينكه مرغ به اندازه كافي در كشور توليد مي شود و كمبودي در اين زمينه نداريم افزود: اكنون قيمت هركيلوگرم ذرت از هفت به 95 هزار ريال و جوجه يك روزه از 12 به 17 هزار ريال رسيده كه حداقل 30 درصد افزايش قيمت در برخي از نهاده هاي توليد را نشان مي دهد.
به گفته وي، امروز هركيلوگرم مرغ زنده به طور متوسط با قيمت حدود 52 هزار ريال و گوشت مرغ در بازار مصرف 82 هزار ريال عرضه شد.
حجت افزايش تقاضا در ماه مبارك رمضان را يكي از دلايل افزايش نرخ مرغ دانست و اظهارداشت: تقاضاي مرغ در وزن بالاي سه كيلوگرم و وقفه در عرضه آن نيز بي تاثير نبوده به طوري كه با توجه به شرايط آب و هوايي (فصل گرم) امكان وزن گيري مرغ در وزن بالا زمان براست يعني چنانچه قرار باشد مرغي در مدت زمان 52 روز به وزن بالاي سه كيلوگرم برسد در فصل گرما اين زمان به 60 روز مي رسد كه ممكن است در مواردي مرغ با وزن بالا با تاخير به بازار عرضه شود.
وي تصريح كرد: فرهنگ مصرف گوشت مرغ بايد در اوزان يكهزار و 800 تا يكهزار و 900گرم ترويج شود كه در واقع وزن ايده آل و استاندارد مصرف مرغ در جهان است.
به گفته اين مقام مسئول، اكنون مشكل بيماري در مرغداري ها وجود ندارد و وزارت جهاد كشاورزي قيمت مرغ تازه را هركيلو گرم 75 هزار ريال برآورد كرده است.
وي افزود: قيمت جهاني نهاده هايي مانند ذرت دامي پايين است ولي با ايران تفاوت دارد و اكنون نگراني مرغداران از افزايش روزانه قيمت ذرت يكي از نهاده هاي مهم توليد است كه چنانچه دولت در ساماندهي بازار نهاده هاي دامي اقدام كند، مي تواند كمك بزرگي به توليد و توليدكنندگان باشد.
حجت اضافه كرد: چنانچه قيمت نهاده هاي توليد مرغ كاهش يابد و مردم از مصرف مرغ با وزن پايين استقبال كنند،مي تواند كاهش قيمت در بازار را به دنبال داشته باشد.
به گزارش ايرنا، اكنون 24 هزار واحد مرغداري در كشور فعاليت دارند كه حدود 19هزار واحد به شكل رسمي و با مجوز فعاليت مي كنند.
آمارها نشان مي دهد سرانه مصرف گوشت مرغ در ايران نيز بيش از 25.4 كيلوگرم است و به اين ترتيب ميزان مصرف اين نوع گوشت، بيشتر از چين(9.6 كيلوگرم)، كلمبيا(24.1 كيلو گرم)، اتحاديه اروپا(18.1 كيلو گرم )، هند(2.3 كيلو گرم)، اندونزي(3.8 كيلو گرم)، ژاپن(16.5 كيلو گرم) و كره جنوبي(15.5 كيلو گرم) است.
اقتصام**9186 ** 1559

سرخط اخبار اقتصاد