ميزان متوسط مصرف نمك در كشور دو برابر مقدار توصيه شده است

شاهرود- ايرنا - مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه 88 درصد مردم تغذيه ناسالم دارند، گفت: ميزان مصرف نمك در كشور دو برابر مقدار توصيه شده است.

به گزارش ايرنا، دكتر زهرا عبداللهي روز چهارشنبه در ششمين كنگره سالانه پژوهشي دانشجويان علوم پزشكي شمال كشور در شاهرود، با بيان اين مطلب افزود: ميزان مصرف روغن، قند و شكر نيز بيشتر و ميوه، سبزي، شير و لبنيات كمتر از ميزان توصيه شده است.
وي مهم ترين منبع دريافت نمك را نان و پنير دانست و خاطر نشان كرد: بايد الگوي غذايي روزانه به گونه اي باشد كه بيش از پنج گرم نمك مصرف نشود حال آنكه تنها در هر قرص نان سه گرم نمك موجود است.
مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با بيان اينكه طبق پژوهش هاي صورت گرفته ابتلا به بيماري هاي غير واگير رو به افزايش است، اظهار داشت: بيماري هاي قلبي و عروقي، سرطان ها، ديابت و اضافه وزن شيوع بيشتري در ميان مردم دارند.
عبداللهي با اشاره به اين مطلب كه عدم كنترل افزايش وزن، فشار خون بالا را در پي دارد، افزود: حدود نيمي از مردم كشور دچار اضافه وزن بوده و اين روند در خانم ها بيشتر است.
وي همچنين با بيان اينكه از سال گذشته طرحي براي پيشگيري و كنترل كمبود ويتامين D در كشور در حال اجراست، تصريح كرد: در اين طرح از روز سوم تولد به نوزادان قطره حاوي ويتامين داده شده و در گروه هاي سني مختلف نيز به تناسب سن ، مكمل ويتامين Dداده مي شود.
مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، راشيتيسم در كودكان، افزايش ابتلا به آسم و ديابت نوع 2 را از جمله پيامد هاي كمبود اين ويتامين در بدن دانست و اضافه كرد: علاوه بر مصرف محصولات غذايي غني شده با ويتامين، سه تا چهار بار در هفته نيز استفاده از نور مسقيم آفتاب به مدت پنج تا 10 دقيقه براي بدن لازم است.
عبداللهي خاطر نشان كرد: برنامه ملي غني سازي آرد با آهن و اسيد فوليك نيز در كشور اجرا مي شود.
وي در خصوص مصرف مواد معدني و فيبر موجود در سبزيجات نيز اظهار داشت: طبق آمار موجود تنها 12 درصد از مردم كشور پنج بار در هفته ميوه و سبزي مصرف مي كنند، در حالي كه فيبر موجود در سبزيجات، در كنترل سرطان روده و پيشگيري از ديابت و چربي خون نقش زيادي دارد.
اين مقام مسئول در حوزه تغذيه و سلامت همچنين با اشاره به مطالعات سبد غذايي انجام شده در سال 91، خاطر نشان كرد: بر اساس اين مطالعات، سرانه مصرف نان و برنج پنج درصد، روغن 20 درصد و قند و شكر نيز 38 درصد بيشتر از مقادير توصيه شده در سبد غذايي مطلوب است.
عبداللهي اضافه كرد: مصرف حبوبات 30 درصد، شير و لبنيات 25 درصد، تخم مرغ 20 درصد و سبزي و ميوه نيز 25 درصد كمتر از ميزان توصيه شده است.
6167/7358

سرخط اخبار استان‌ها