۱۹ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۴۳

استاندار همدان:

امکان و توان افزایش سطح زیر کشت در استان همدان وجود ندارد

امکان و توان افزایش سطح زیر کشت در استان همدان وجود ندارد

همدان – استاندار همدان بابیان اینکه امکان و توان افزایش سطح زیر کشت در استان همدان وجود ندارد، گفت: محصولات کشاورزی باید برای صادرات تولید شود نه اینکه مازاد تولید را صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدناصر نیک‌بخت ظهر شنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی استان همدان بابیان اینکه بیش از ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان همدان به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز شده است، گفت: اعتبارات موردنیاز برای اجرای این طرح توسط دولت تأمین‌شده و بانک کشاورزی نیز همراه کشاورزان است.

نیک‌بخت بانک کشاورزی را کمک و پشتیبان خوبی برای بخش کشاورزی دانست و عنوان کرد: پشتیبانی بانکی بخش کشاورزی باید فراگیر شود و سایر بانک‌ها نیز به بخش کشاورزی کمک کنند.

وی بابیان اینکه بانک‌ها باید ۲۵ درصد منابع خود را در قالب تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص دهند، گفت: متأسفانه بانک‌ها دنبال این هستند که به بخش خدمات زودبازده تسهیلات ارائه دهند درحالی‌که طبق قانون باید بخش کشاورزی در تسهیلات بانک‌ها دیده شود.

استاندار همدان با اشاره به عملکرد و همکاری خوب کشاورزان در اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار و انسداد چاه‌های غیرمجاز عنوان کرد: اگر این رویه ادامه یابد کشاورزی سالم و بی‌دغدغه‌ای خواهیم داشت.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای باید در دستور کار قرار گیرد

نیک‌بخت با تأکید بر توجه به کشت گلخانه‌ای در استان همدان و اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: باید گلخانه‌ها را تقویت کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه پرداخت‌های خرید گندم از کشاورزان تقریباً به‌موقع انجام شد، بیان کرد: برداشت گندم همدان با توجه به شرایط آب و هوایی بعد از همه استان‌ها انجام می‌شود اما با تأخیر کمی پول کشاورزان استان پرداخت شد.

نیک‌بخت بابیان اینکه استان همدان در کشاورزی متفاوت با سایر مناطق ایران است و شرایط آب و هوایی، توانایی، دانش، علاقه‌مندی و تلاش کشاورزان و مرکزیت استان می‌تواند موجب ارتقاء کشاورزی شود، عنوان کرد: ۴.۵ درصد تولیدات کشاورزی کشور به همدان اختصاص دارد و این نشانگر تلاش کشاورزان است.

وی بابیان اینکه ۲۸ درصد اشتغال و ۲۳ درصد ارزش‌افزوده استان در بخش کشاورزی است که این مسئله قابلیت ارتقاء دارد، تأکید کرد: استان همدان ۹۸۰ درصد با میانگین تولیدات کشاورزان برتر فاصله دارد که این میران فاصله باید پر شود.

نیک‌بخت بابیان اینکه تولیدات کشاورزی می‌تواند ۹ برابر ارتقاء یابد کما اینکه تاکنون ارتقاءیافته و مستندات آن نیز موجود است، یادآور شد: باید برای توسعه کشاورزی استان همدان تلاش کرد.

بهترین بازار دنیا برای استان همدان، روسیه است

استاندار همدان بابیان اینکه اگر برای صادرات محصولات باکیفیت تولید نشود مشتری جذب نخواهد شد، تأکید کرد: اکنون بهترین بازار دنیا برای استان همدان، روسیه است و باید این بازار را به دست آورد و حفظ کرد.

وی اظهار داشت: دولت در بودجه سال ۹۵، هزار میلیارد تومان برای حمایت و پشتیبانی از صادرات در نظر گرفته که استان همدان باید به میزان سهم خود از این بودجه استفاده کند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه ۱۰ میلیارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز برای حمایت و توسعه آب و مشکلات مربوط به آب سرزمین اختصاص داده‌شده که خود یک فرصت است، عنوان کرد: باید از فرصت‌های ایجادشده استفاده کرد.

نیک‌بخت در ادامه به دو انتخابات مهم پیشرو نیز اشاره کرد و گفت: انتخابات در ارتقاء و تعالی کشور نقش اساسی داشته است.

کد خبر 3020774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha