۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82705251
T T
۰ نفر
كشاورزان كازرون براي نخستين بار،چغندرقند كاشتند

شيراز- ايرنا- امسال براي نخستين سال كشاورزان شهرستان كازرون كشت چغندر قند را در اين شهرستان آغاز كردند كه يكي از دلايل آن به گفته عبدالصاحب قائمي مديرجهاد كشاورزي كازرون لزوم استفاده بهينه از آب است.

مدير جهاد كشاورزي كازرون كه دوشنبه با ايرنا گفت و گو مي كرد همچنين كشت چغندرقند در اين شهرستان را با هدف تحقق سياست هاي راهبردي وزارت جهاد كشاورزي در رسيدن به خودكفايي و كشت جايگزين به جاي كشت هاي پرمصرف آب عنوان كرد.
قائمي ادامه داد:با توجه به واردات حدود 70 در صد شكر از كشورهاي خارج كشت اين محصول كه با قيمت تضميني از كشاورز خريداري مي شود علاوه بر كمك به خود كفايي در توليد شكر براي كشاورزان ايجاد اشتغال پايدار خواهد كرد.
مديرجهاد كشاورزي كازرون گفت كه امسال برنامه ريزي كرديم تا كشاورزان اقدام به كشت چغندر كنند و قراردادي كه كشاورزان با كارخانه قند فسا منعقد كرده اند تا كنون بيش از 70 هكتار از زمين ها به كشت چغندر اختصاص يافته است و با توجه به استقبال خوب كشاورزان پيش بيني مي شود اين ميزان تا 250 هكتار افزايش پيدا كند.
آنگونه كه اين مقام مي گويد كشت چغندر در فصل پاييز نسبت به كشت هايي كه در بهار كشت مي شود 50 درصد درمصرف آب صرفه جويي دارد چون با رسيدن فصل بارندگي بخش عمده اي از آب مورد نياز از نزولات آسماني تامين مي شود و تا قبل از بارندگي ازطريق آبياري نواري مي توان آب را تامين كرد.
لادن دهقاني كارشناس مديريت جهاد كشاورزي نيز به ايرنا گفت:‌با توجه به شرايط آب وهوايي شهرستان كازرون براي كشت چغندرقند از دو نوع بذر سازگار با محيط استفاده شده است كه در توليد بازدهي بيشتري دارد.
چند تن از كشاورزان با اظها رضايت از اجراي اين طرح اعلام كردند ما در سال گذشته هندوانه و صيفي كشت مي كرديم كه علاوه بر مصرف بالاي آب، زيان بسياري متحمل مي شديم و امسال با توصيه جهاد كشاورزي اقدام به كشت چغندر كرديم كه چون تضميني خريداري مي شود مشكل ما حل خواهد شد.
كشـت چغندرقند پاييزه معمولا از اواخر شهريور تا اوايل آذر صورت مي گيرد و برداشت آن در بهار است.
كازرون در حدود 120 كيلومتري غرب شيراز واقع شده است.
خبرنگار: ناصر درخشنده ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
7372 /1876

سرخط اخبار استان‌ها