۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۰
کد خبر: 82102096
T T
۰ نفر
500 كیلوگرم گیاه دارویی گل گاو زبان در آستارا برداشت شد

آستارا - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی آستارا گفت: امسال 500 كیلوگرم گیاه دارویی گل گاو زبان در این شهرستان برداشت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرج شیاركار روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: گل گاو زبان در مناطق بالادست شهرستان آستارا به صورت خودرو رویش دارد.
وی با اشاره به اینكه این گیاه دارویی در 10 هكتار از اراضی شهرستان نیز كاشته می شود اظهار كرد: با توجه به مساعد بودن شرایط جوی برداشت گل گاو زبان در روستاهای آستارا زودتر از زمان موعد به پایان رسید.
شیاركار ارزش اقتصادی گل گاو زبان در بازار منطقه در سطح مطلوبی عنوان كرد و ادامه داد: با برداشت گل گاو زبان 350 میلون ریال در مجموع نصیب كشاورزان روستایی شهرستان شد.
وی با بیان اینكه پس از برداشت گل تر به میزان پنج تن، گل خشك شده این گیاه به میزان 500 كیلوگرم به بازار عرضه شد، گفت: میزان تولید گل گاو زبان در آستارا در سال جاری مشابه سال قبل است.
شیاركار كشت این گیاه خودرو را در روستاهایی نظیر حیران ، سیج ، ونه بین و حاجی امیر ذكر كرد و گفت: گل گاو زبان آستارا یكی از با كیفیت ترین و مرغوبترین گل گاو زبان های كشور است كه علاوه بر استان گیلان در سایر استان های كشور نیز به فروش می رسد.
وی با اشاره به خاصیت بالای دارویی گل گاو زبان افزود: گل‌گاو زبان گیاهی خودرو و دارای گونه‌های زیادی است و برگ‌ها و گل‌ها بخش‌های مصرفی این گیاه را تشكیل می‌دهند.
شیاركار بیان كرد: گل ‌گاو زبان به دلیل دارا بودن مقادیر چشمگیر پتاسیم و كلسیم تبادلات سلولی را تنظیم و برای درمان ناراحتی‌های اعصاب به كار می‌رود.
در استان گیلان 516 هكتار از اراضی كشاورزی به كشت گل گاو زبان اختصاص دارد و شهرستان رودسر با 450 هكتار مقام نخست كاشت این گیاه دارویی را در استان دارد و شهرستان آستارا نیز یكی از قطب های تولید این گیاه دارویی به شمار می رود.
دو دوره جشنواره گیاهان دارویی با محوریت گل گاو زبان در دهستان حیران آستارا در خردادماه سال های 93 و 94 برگزار شد.
شهرستان آستارا در 200 كیلومتری غرب مركز گیلان واقع است.
7105/2007

سرخط اخبار استان‌ها