۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85420719
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تا انتهای ابرپروژه آزادراهی استان

رشت- ایرنا - سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودهایش با همه اتفاقات و وقایع تلخ و شیرینش پایان یافت و این گزارش بنا دارد تا نمایی گذرا از اتفاق های برجسته این سال را در خطه سبز ایران زمین گیلان حوزه های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی، تجارت، اجتماعی، فرهنگی و غیره به مخاطبانش ارائه دهد.

به گزارش ایرنا، در این مطلب مروری می کنیم بر وقایعی چون به آب انداختن ناو دیلمان و افتتاح آزاد راه رشت - قزوین تا وقایعی نظیر درگذشت چهره های نام آشنای عرصه های علم، فرهنگ و هنر استان و کشور.

این سال هم فراز ونشیب‌ها وقایع بسیاری در خود داشت چنانکه نخستین روزهای سال ۱۴۰۲ "استاد احمد سمیعی گیلانی" پدر ویراستاری نوین ایران درگذشت در واپسین روزهای سال تکمیل یکی از سخت ترین پروژه‌های کشوردر گیلان، کام مردم را شیرین کرد، پروژه ای فقط نفع آن نه برای مردم استان که کل ایران است و موجب می شود مردم ایران سفری آسوده تر به سرزمین باران های نقره ای داشته باشند.

بخشی از رویدادهای مهمی که مردم گیلان در ماه های مختلف سال تجربه کردند مروری کرده و امید داریم که ۱۴۰۳ سالی بهتر و نیکوتر در انتظار مردم این دیار و ایران زمین باشد.

رویدادهای مهم فروردین ۱۴۰۲

۶ فروردین، ساعت ۱۲:۵۵

پدر ویراستاری نوین ایران در زادگاهش "رشت"به خاک سپرده شد

استاد احمد سمیعی گیلانی پدر ویراستاری نوین ایران، چهره ماندگار رشته فرهنگ و ادبیات پارسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی که پنجم فروردین در تهران درگذشت و ششم فروردین در زادگاهش شهر رشت و در ضلع غربی تالار مرکزی این شهر رشت به خاک سپرده شد.

رویدادهای مهم اردیبهشت ۱۴۰۲

۶اردیبهشت، ساعت ۷:۴۲

تالاب انزلی در جزر و مد واقعیت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

تالاب انزلی یکی از زیست ‌بوم‌های ارزشمند جهان است که از سال ۱۹۷۵میلادی در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت رسید اما زخم طبیعت و مدرنیته بر پیکرش روزبه روز عمیق‌تر شد و هر بار اخباری متناقض راجع به حیاتش، حال دغدغه‌مندان محیط زیست را خوش و ناخوش می‌کند. در این هیاهوی بدخبرهای زیست محیطی ۲۹ فروردین ماه انتشار خبری با تیتر " بخش عمده تالاب انزلی خشک شد " از سوی یکی از خبرگزاری‌ها خاطر دغدغه‌مندان را بیش از پیش مکدر کرد. پس از انتشار اخبار نگران کننده مبنی بر "خشک شدن بخش عمده تالاب انزلی "، مدیر کل محیط زیست گیلان برای آگاه ساختن دغدغه‌مندان از آخرین وضعیت تالاب بین المللی انزلی از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دعوت کرد تا وضعیت کنونی تالاب را با مردم در میان بگذارد.

۹ اردیبهشت ساعت ۹:۰۹

رالی اتومبیلرانی خزر تا خلیج فارس از گیلان آغاز شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

رالی بزرگ اتومبیلرانی خزر تا خلیج فارس از ساحل چمخاله شهرستان لنگرود در استان گیلان آغاز شد.

محسن واحدی رئیس حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی گیلان گفت : این رالی خانوادگی با حضور ۶۰ اتومبیل استارت خورده که با توجه به کلاسهای توجیهی که برای رانندگان برگزار شد، آنان باید از استانهای گیلان، قزوین، البرز، اصفهان، فارس و هرمزگان عبور می‌کنند.

۱۰ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۴۴

زیتون پرورده مادربزرگان گیلانی چگونه بر صدر سفره جهانی نشست؟

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

زیتون پرورده منتخب بهترین غذای وگان (گیاهی) در فهرست صد کشور جهان خبری بود که برق شوق را یکبار دیگر پس از دریافت عنوان رشت، شهر خلاق خوراک شناسی جهان بر چشم مادربزرگان گیلانی نشاند.

۱۷ اردیبهشت، ساعت ۱۳:۵۸

مجتمع بندری انزلی به سامانه مدیریت تردد حمل و نقل مجهز شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مجتمع بندری انزلی نخستین بندر شمال کشور است به طور رسمی به سامانه مدیریت تردد حمل و نقل مجهز شد، سامانه ای که با حضور مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌ها سازمان بنادر و دریانوردی و نیز مدیر کل دفتر فناوری و اطلاعات این سازمان بهره برداری شد.

خسرو سرایی مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی کشور در آیین افتتاح این سامانه در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان؛ انزلی را بندری پیشرو در بین بنادر شمالی کشور دانست که به این سامانه مجهز شده است.

۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۳:۵۲

تفاهم نامه همکاری سه جانبه منطقه آزاد انزلی، روسیه و پاکستان امضا شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

هیاتی از فعالان اقتصادی روسیه و پاکستان در جریان بازدیداز ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی تفاهمنامه سه جانبه برای توسعه همکاری ها با محوریت این منطقه آزاد تجاری امضا کردند.

ویاچسلاو یوواچف نماینده اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه با تاکید بر توسعه تنوع بخشی به همکاری‌های ۲ جانبه در منطقه آزاد انزلی پیشنهاد داد: کشورهای ایران و روسیه در این منطقه آزاد همکاری بیشتری در حوزه های ترانزیت سوخت و غلات با کشورهای همسایه ایران داشته باشند.

۳۱ اردیبهشت، ساعت ۸:۲۹

۱۲۵ میلیون لارو ماهی سفید بهاره در مرکز بازسازی ذخایر رشت تولید شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت گفت: باتوجه به آنکه بیولوژی ماهی سفید بهاره به اتمام رسیده و فصل مهاجرت این ماهی تمام شده است این مرکز امسال بیش از ۱۲۵ میلیون لارو تولید کرده است.

دانیال گروهی افزود: بیش از ۶۰ میلیون لارو نیز به سایر مراکز همکار در استان مانند مراکز یوسف پور، شهید بهشتی، مرکز شهید سردار سلیمانی و استخرهای قلم گوده انزلی ارسال شد که امیدواریم گام مثبتی در امر رهاسازی این گونه از ماهیان باشد.

رویدادهای مهم خرداد ۱۴۰۲

۲ خرداد، ساعت ۱۵:۳۰

کارکنان ناوگان شمال ناوگروه ۸۶ با استقبال مردم وارد انزلی شدند

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

آئین استقبال از کارکنان ناوگان شمال حاضر در ناوگروه ۸۶ اقتدار ۳۶۰با حضور خانواده‌های آنها و مردم، فرمانده ناوگان شمال و مسئولان شهرستانی وارد بندرانزلی شدند.

۱۶ نفر از ناوگان شمال با ناوگروه ۸۶ اقتدار ۳۶۰ که به مدت هشت ماه در سفری به دور کره زمین در اقصی نقاط جهان پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را به اهتزار درآوردند در میان استقبال گرم خانواده‌ها و مسئولان استانی در سازمان بنادر و دریانوردی مورد استقبال گرم قرار گرفتند.

۴ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۵۵

رشت با حضور کاروان خدام رضوی عطر و بوی امام رضایی گرفت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

خدام رضوی که از روز سه‌شنبه دوم خرداد ماه وارد گیلان شده‌اند، با حضور در محلات و شهرستان‌های این استان به خصوص در شهر رشت، شمیم عطر رضوی را به مردم ولایتمدار گیلان هدیه کردند.

۸ خرداد، ساعت ۸:۳۴

تکثیر مصنوعی گونه در معرض انقراض سَس ماهی بزرگ‌سر دریای خزر آغاز شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

تکثیر مصنوعی گونه اقتصادی و ارزشمند سَس ماهی بزرگ‌سر دریای خزر با نام محلی زردپر با هدف دستیابی به بیوتکنیک تکثیر آن برای نخستین بار در کشور در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت آغاز شد.

برای افزایش ضریب موفقیت و شانس دسترسی به بیوتکنیک تکثیر این ماهی کارگروهی از اساتید گروه شیلات و زیست دریا دانشگاه گیلان، اساتید دانشکده آموزش و تحقیقات کشاورزی و همکاران شیلاتی در پژوهشکده آبزی‌پروری آبهای داخلی کشور تشکیل شد که باتوجه به شرایط زیست محیطی و در خطر انقراض قرار گرفتن این گونه و نیز بایولوژی بسیارپیچیده و مبهم این ماهی تکثیر آن طی فرآیند یک تا سه ساله تا دستیابی به بیوتکنیک مورد نظر ادامه یابد.

۹ خرداد، ساعت ۱۴:۴۴

رهاسازی‌۲۳۰ هزارقطعه بچه‌ماهی در خطر انقراض «سوف» در تالاب انزلی

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیر کل شیلات گیلان از رهاسازی ۲۳۰ هزار قطعه بچه ماهی گونه در خطر انقراض «سوف» در تالاب انزلی خبر داد و گفت: امسال در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید یوسف پور سیاهکل با وجود محدودیتها و مشکلات تامین مولد؛ چهار میلیون قطعه بچه ماهی سوف تولید شد که در مرحله نخست رهاسازی که امروز انجام شد بالای پنج گرم بودند.

کوروش خلیلی گفت: ماهی سوف تنها گونه گوشتخوار ماهیان استخوانی تجاری است که در حوزه رهاسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی از قبل وجود داشته و از گونه‌های بسیار باارزش اقتصادی است.

۱۵ خرداد، ساعت ۲۱:۵۷

آمار بستری های مبتلا به کووید ۱۹ در گیلان تک رقمی شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

در بهار امسال سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از تک رقمی شدن آمار بستری‌های مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در این استان خبر داده بود؛ دکتر فردین مهرابیان گفته بود: آمار بستری‌های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های گیلان که از نوروز امسال سه رقمی و به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده بود تقریبا از اردیبهشت ماه‌ روند کاهشی به خود گرفته و در زمان حاضر شاهد کمترین آمار بستری‌ها از ابتدای شیوع کرونا هستیم.

۲۳ خرداد، ساعت ۱۵:۲۶

عملیات تخلیه و بارگیری همزمان پنج کشتی در مجتمع بندری کاسپین انجام شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

معاون بندری و دریایی حوزه خزر سابق سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی انزلی از ورود و پهلوگیری همزمان چهار شناور جنرال کارگو و یک کشتی تانکر در مجتمع بندری نوین کاسپین خبر داد و افزود: با ورود این کشتی‌ها ظرفیت ۱۵ هزارتنی کالا به صورت همزمان برای نخستین بار در پنج اسکله بندرکاسپین در حال استفاده است.

امین افقی گفت: با پهلوگیری، تخلیه و بارگیری همزمان پنج شناور تجاری در اسکله های مجتمع بندری کاسپین، ظرفیت جدیدی برای صادرات، ترانزیت و واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور با استفاده از مزیت‌های قانونی مناطق آزاد و تکمیل زیرساخت‌های لجستیکی و بندری ایجاد شده است.

۲۷ خرداد، ساعت ۱۲:۵۸

"علی عبدلی" نویسنده و محقق برجسته گیلانی درگذشت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استانگیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

علی عبدلی؛ نویسنده، مترجم و محقق اهل شهرستان رضوانشهر شامگاه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

این نویسنده و محقق برجسته؛ زاده ۲۵ مرداد ۱۳۳۰ بخش کلور شهرستان خلخال بودکه اغلب دوران کودکی خود در دل کوه‌های تالش گذراند و از همان زمان با تهیه نشریات و کتابهای ادبی ومطالعه آنها راه شکوفایی استعدادهای نهفته اش را به تدریج هموار کرد و بعدها باسرودن شعر و گرد آوری فرهنگ عامه، ارتباطاتی با مطبوعات آن زمان برقرارکرد.

رخدادهای تیرماه ۱۴۰۲

۲ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۱

رشت قهرمان مسابقات شطرنج شبکه شهرهای خلاق کشور شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

نخستین دوره مسابقات شطرنج شبکه شهرهای خلاق کشور دوم تیرماه با برتری تیم‌هایی از رشت پایان یافت که در این دوره از رقابت‌ها که به صورت تیمی ۲ نفره و به روش برق‌آسا برگزار شد، ۲۴ تیم از استان‌های گیلان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان و اصفهان حضور داشتند.

در پایان این رقابت‌ها، تیم شطرنج ۲نفره سیدخلیل موسوی استاد بزرگ شطرنج گیلان و آرش طاهباز استاد بین‌المللی این استان از رشت با غلبه برابر رقبای خود به مقام قهرمانی و عنوان نخست دست یافتند.

۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۰

پهلوگیری ناو موشک‌انداز روسیه در منطقه چهارم دریایی انزلی

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

یک فروند ناو موشک انداز کشور روسیه با عنوان ماخاچ کالا (ماهاچ قله) با ورود به منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش (انزلی) در بندر شماره ۱۳ اداره بندر و کشتیرانی استان گیلان واقع در بندرانزلی پهلو گرفت.

هدف از این سفر، اجرای مصوبات کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همچنین مذاکرات ستادی نیروهای دریایی دو کشور، انجام بازدیدهای بندری و ارتقای سطح روابط دو کشور در بخش دریایی و توسعه دیپلماسی دریایی دو کشور است.

۱۲ تیر ساعت ۱۰:۲۰

منطقه آزاد انزلی و استان چلیابینسک روسیه برای تولید خودرو توافق کردند

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات اقتصادی اعزامی از استان چلیابینسک روسیه بر راه‌اندازی کارخانه خودروهای سنگین و ماشین‌آلات خودروسازی اورال و برگزاری نمایشگاه تخصصی در این منطقه توافق کردند.

در این دیدار همچنین بر پیگیری‌ در راستای فعال‌سازی راهگذر(کریدور) شمال - جنوب و نیز ایران - قزاقستان از مسیر انزلی و چلیابینسک تاکید شد.

۱۸ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۶

حریق بخش اداری حرم آقا سیدجلال الدین اشرف آستانه‌اشرفیه خسارتی نداشت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

آتش‌سوزی واحد اداری در طبقه فوقانی حرم مطهر حضرت سیدجلال الدین اشرف آستانه‌اشرفیه بامداد رخ داد که پس از گزارش این حریق بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی شهرستان برای مهار حریق اعزام شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز گفته بود: آتش‌سوزی طبقه فوقانی واحد اداری حرم مطهر حضرت سیدجلال الدین اشرف (برادر امام رضا (ع) ) در شهرستان آستانه‌اشرفیه خسارت چندانی دربرنداشت.

۲۱ تیر ساعت ۱۷:۵۶

طرح مطالعاتی تحول زمین‌شناسی دریایی و مخاطرات طبیعی گیلان کلیدخورد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

طرح مطالعات تحول زمین‌شناسی دریایی و منشاءیابی مخاطرات طبیعی گیلان با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی طی آئینی با حضور استاندار این خطه و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گیلان کلید خورد.

علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم در این مراسم با بیان اینکه مطالعات زمین شناسی دریایی در پنج هزار پهنه از سواحل استان گیلان انجام می شود، گفت: در این طرح، اکتشاف از منابع معدنی داخل آب که دسترسی مردم عامی به آن کمتر است، اجرایی می شود.

۲۲ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳

سه کارمند شهرداری رشت بازداشت شدند

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

رئیس شورای اسلامی شهر رشت از بازداشت سه کارمند شهرداری منطقه پنج این شهر به اتهام تخلفات مالی خبر داد.

محمدحسین کارگرنیا اظهار کرد: این سه نیروی شهرداری منطقه پنج رشت روز گذشته بازداشت شدند و هم‌اکنون در اختیار مراجع رسیدگی کننده برای تعیین تکلیف موضوع قرار گرفته‌اند.

۳۰ تیر ساعت ۱۶:۳۰

مسابقات شطرنج بین‌المللی جام گیلان برگزار شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

دومین دوره مسابقات بین‌المللی جام گیلان ۳۰ تیر ماه با قهرمانی حمیدرضا طهماسبی در رشت پایان یافت.

در پایان دور نهم جدول گروه نخست (A) که شطرنجبازان دارای رتبه بین المللی بالای ۱۸۰۰ حضور داشتد، حمیدرضا طهماسبی با کسب هفت امتیاز عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد.

۳۱ تیر ساعت ۱۴:۰۴

۲ وکیل در گیلان به اتهام فساد مالی دستگیر شدند

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

۲ وکیل در گیلان به اتهام فساد مالی با دستور قضایی دادستانی استان دستگیر شدند.

نخستین مورد وکیل دادگستری به یکی از قضات مرکز استان گیلان پیشنهاد رشوه داد که با گزارش فوری قاضی پرونده، این فرد دستگیر شد.

مورد دوم یک باند کلاهبرداری بود که یک وکیل دادگستری و ۲ فرد حقیقی با ادعای اعمال نفوذ در دستگاه قضا و ادعای داشتن سمت حفاظتی در دادگستری مبالغ کلانی را به صورت مشارکتی از مالباختگان دریافت کرده بودند.

رویدادهای مهم مرداد ۱۴۰۲

۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۶

حامد یوسفی مالک جدید باشگاه سپیدرود رشت شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

"حامد یوسفی " قهرمان اسبق تکواندو به عنوان مالک جدید باشگاه سپیدرود رشت معرفی شد.

پس از برگزاری جلسات هماهنگی و توافقات لازم با "علیرضا نوید" مالک پیشین این باشگاه، " حامد یوسفی" به عنوان مالک جدید سپیدرود انتخاب و معرفی شد.

۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۷

علت مرگ دانش‌آموز شفتی در مدرسه طبق بررسی اولیه ایست قلبی است

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

دانش‌آموز دختر پایه هفتم ابتدایی مدرسه شهید نجفی چکوسر شهرستان شفت در صبحگاه مدرسه طبق (بررسی‌های اولیه) به دلیل ایست قلبی فوت کرد.

تیم اورژانس ۱۱۵ فوری در محل حاضر شد اما این دانش آموز از علائم حیاتی برخوردار نبود، در مرحله اول علت مرگ این دانش‌آموز ایست قلبی عنوان شد.

۶ مرداد، ۸:۱۷

کپور"تاتا" به صنعت ماهیان گرمابی کشور اضافه می‌شود

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور گفت: با دستیابی به بیوتکنیک تکثیر، پرورش و ترویج ماهی کپور نژاد "تاتا" و استقبال شرکت‌های تولیدکننده این حوزه در کشور با محوریت گیلان، این ماهی به عنوان نژاد جایگزین یا مناسب در کنار سایر کپور ماهیان به صنعت ماهیان گرمابی کشور تعیین و اعلام شد.

محمد صیاد بورانی اظهار کرد: یکی از مطالعاتی که طی پنج سال اخیر در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با محوریت پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی در انزلی و پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور انجام شد واردات تخم‌سبز گونه‌ای از ماهی اصلاح نژاد شده کپور «تاتا» از کشور مجارستان بود که دستیابی به دانش فنی تکثیر آن با هدف اصلاح نژاد این ماهی انجام شد.

۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۱

ملوان جوان گیلان قهرمان مسابقات شنای آبهای آزاد کشور شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

رقابت‌های شنای آب‌های آزاد قهرمانی کشور با برتری تیم ملوان جوان گیلان در ساحل رودسر این استان پایان یافت.

در پایان این مسابقات تیم شنای ملوان جوان گیلان با کسب ۱۶۰ امتیاز مقام قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۵۴

هشدار؛ خزر در خطر/کاسپین به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می‌شود؟

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

کاهش ۱.۸۰ سانتیمتری تراز خزر طی ۱۰ سال و کاهش ۵۰ سانتیمتری سطح آب این دریا در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ زنگ هشدار را برای سه استان ساحلی شمالی به صدا درآورده است که مبادا سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه در انتظار این دریا باشد و این منطقه محلی برای جولان توفان‌های محلی و گرد و خاک شود.

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت۱۰:۵۳

عوامل طبیعی و انسانی علت آتش سوزی‌های اخیر در بوجاق گیلان است

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق گیلان در ماه های اخیر چندین بار دچار آتش سوزی شد و هر بار در کمتر از ۲ساعت با همیاری نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان، مردم و دیگر دستگاه‌های مرتبط استان مهار شد، اما دلیل این آتش سوزی‌های پی‌در پی عوامل طبیعی و انسانی ذکر شده است.

رئیس اداره پارک ملی بوجاق ضمن مهار کامل آتش سوزی اخیر در این پارک گفت: عوامل طبیعی و انسانی از دلایل آتش سوزی های اخیر این پارک ملی است و موضوع تصرف، در بخش عوامل انسانی مطرح نیست.
احسان باقری پور افزود: در بخش عوامل طبیعی موضوع افزایش دما و گرمای شدید مطرح است اما در بخش عوامل انسانی بیشتر موضوع تلافی جویانه و بی احتیاطی گردشگران است.

۳۱ مرداد ساعت ۱۱:۱۵

رشته مهندسی کشتی برای نخستین بار درگیلان دانشجو می پذیرد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از اضافه شدن رشته دریایی مهندسی کشتی (موتور) به دفترچه انتخاب رشته های دانشگاه گیلان خبر داد و گفت: این رشته پس از انعقاد تفاهم نامه‌ای بین این اداره کل و دانشگاه گیلان به رشته های تحصیلی دانشگاه اضافه شد و امسال برای نخستین بار در مقطع کارشناسی ۲۰ دانشجو می پذیرد.

حسین یونسی گفت: بنادرو دریانوردی استان گیلان با وجود مشکلات بسیار برای افزودن رشته‌های دانشگاهی توانست با همکاری دانشگاه گیلان رضایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای راه‌اندازی این رشته به سایر رشته‌های دانشگاهی گیلان جلب کند.

۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۹:۲

خمپاره ای که عمل نکرد؛ تکاور نیروی دریایی ارتش در منجیل شهید شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

در مأموریت آموزشی تفنگداران دریایی در میدان تیر گیلوان منجیل گیلان انفجار مهمات عمل نکرده منجر به شهادت ناوبان سوم "آرش امیری" یکی از متخصصان تخریب شد.

انفجار در حین عملیات خنثی سازی مهمات عمل نکرده میدان تیر گیلوان در مأموریت آموزشی تفنگداران دریایی، منجر به شهادت ناوبانسوم آرش امیری از متخصصان تخریب نیروی دریایی شد.

رویدادهای مهم شهریور ۱۴۰۲

۲۴ شهریور ساعت ۷:۳۹

بیش از پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج مازاد در گیلان خریداری شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیر تعاون روستایی گیلان گفت: تاکنون افزون بر پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج مازاد کشاورزان به صورت حمایتی - توافقی توسط اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان خریداری شده‌است.

کیوان حسن‌پور لسکوکلایه افزود: خرید برنج مازاد کیفی و پرمحصول کشاورزان استان از اواخر ماه گذشته از سوی اتحادیه تعاونی روستایی استان آغاز شد

۲۲ شهریور ساعت ۱۲:۳۸

۲ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری بین منطقه آزاد انزلی و شرکت‌های چینی منعقد شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی یکی از دستاورد بیست و سومین نمایشگاه سرمایه گذاری و تجارت(CIFIT) چین را انعقاد ۲ تفاهمنامه همکاری با شرکت های بخش خصوصی چینی برای سرمایه گذاری در زمینه‌های تولید دوچرخه و موتورسیکلت های برقی، نرم افزارهای نسل جدید ماشین آلات خط تولید در این منطقه آزاد اعلام کرد.

۲۷ شهریور، ساعت ۱۷:۱۵

سیل به شهرستانهای آستارا و تالش خسارت زد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

سرپرست فرمانداری شهرستان تالش با بیان اینکه بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌ها به۴۰ منزل مسکونی و هکتارها باغ کیوی در سه روستای تالش خسارت زد، گفت: با طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در بخش شمالی شهرستان تالش راه ارتباطی و برق ۲ روستا و گاز ۱۰۰ خانوار قطع شده است.

فرامرز مرجانی اظهار کرد: بارش شدید باران که از شب گذشته در شهرستان تالش شروع شده و کماکان ادامه دارد منجر به طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در بخش شمالی شهرستان تالش در نزدیکی شهرستان آستارا شد و به روستاهای سفیدسنگان، ویزنه و بخش حیاطی دهستان لمیر از توابع شهرستان حویق خساراتی وارد کرد.

۲۹ شهریور، ساعت ۲۱:۴۰

سامانه پرتودهی مایکروویو برای مبارزه با آفات برنج، فندق و بادام زمینی در گیلان رونمایی شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

سامانه پرتودهی مایکروویو برای ازبین بردن آفات برنج، فندق و بادام زمینی در گیلان با حضور معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی و مسئولان استانی در یکی از شالیکوبی‌های روستای «حشکواء» بخش «کوچصفهان» گیلان رونمایی شد.

معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی در آئین رونمایی از این سامانه اظهار داشت: این سامانه که برای اولین بار نمونه‌ آن در کشور ساخته شده ۶۰ کیلووات قدرت دارد و چون مبتنی بر امواج مایکروویو است به صورت اختصاصی بر روی آفات اثر گذاشته بدون آنکه آسیبی به ماده غذایی وارد کند.

سید پژمان شیرمردی گفت: نمونه این دستگاه عملیات خشک کردن محصولات کشاورزی را انجام می‌دهد و حشرات را بدون بالا بردن دما و آسیب زدن به گیاه و ماده غذایی از بین می‌برد.

مهمترین رویدادهای مهر ۱۴۰۲

۳ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۱

روند کاهشی آب دریای خزر تاثیری برفعالیت مجتمع بندری انزلی ندارد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

رئیس اداره عمران اداره‌کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه روند کاهشی تزار آب دریای خزر در ادامه فعالیت مجتمع بندری انزلی تاثیری ندارد، گفت: این مجتمع بندری بر روی یک کانال طبیعی احداث شده و کشتی‌های تناژ پنج تا هفت هزار تن می‌توانند در اسکله‌های شماره ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ این مجتمع پهلوگیری کنند.

شهرام نواری اظهار کرد: مطالعات انجام شده توسط کشورهای اروپایی و حاشیه دریای خزر و نیز کشورمان نشان می‌دهد آب دریای خزر طی ۳۰ تا ۵۰ سال آینده کاهش زیادی خواهد داشت.

۳ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۰۰

نخستین محموله محصولات باغی از بندرکاسپین صادر شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: نخستین محموله صادراتی به صورت آزمایشی از این بندر به تعداد چهار TEU کانتینر یخچالی به ارزش ۱۷ هزار دلار با محموله سیب درختی از محصولات باغات ارومیه به کشور قزاقستان صادر شد.

۵ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۸

شوق جهانی" تی‌تی" با ماسوله کامل می‌شود

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

" تی‌تی" کاروانسرای ۶۰۰ ساله گیلان در حالی به شمارگان ثبت‌ جهانی پیوست که گیلانیان خبر ثبت جهانی ماسوله را انتظار می‌کشیدند.

۱۰ مهر، ساعت ۷:۵۳

چهار معدن در گیلان به چرخه تولید بازگشت

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: چهار معدن ایشکوه دیلمان، هرزویل منجیل، شله وشت در تالش و رزکند یک رودبار با هدف بازگشت به چرخه تولید و استحصال مصالح مورد نیاز و اشتغالزایی احیا شد.

۱۱ مهر، ساعت ۲۱:۳۹

بیستمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در رشت گشایش یافت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

بیستمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی شامگاه سه شنبه در مجتمع زیباکنار رشت گشایش یافت.

۱۶ مهر، ساعت ۱۸:۰۳

۱۱۵ قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت به ۲۳۰ خانوار گیلانی واگذار شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

۱۱۵ قطعه زمین در راستای اجرای ماده چهار قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ۲۳۰ خانوار گیلانی واگذار شد.

رییس دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی نیز در این آیین گفت: در دولت سیزدهم پروژه مسکن‌مهر که دولت دهم و یازدهم به مردم وعده داده بود در دستور کار قرار گرفت و در طول ۲ سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر از تعهدات دولت‌های پیشین واگذار شد.

سجاد جلالی ادامه داد: امروز در سراسر کشور یک میلیون و ۷۰۰ واحد مسکونی در حال ساخت است و در قالب واگذاری گروهی تاکنون ۱۵۰ هزار واحد مسکونی و زمین واگذار شده است. ‌

۱۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۴

آیین استقبال از مدال‌آوران گیلانی بازی‌های آسیایی هانگژو

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

ورزشکاران و مدال‌آوران گیلانی حاضر در بازی‌های آسیایی هانگژو چین در رشت مورد استقبال مردم و جامعه ورزش استان قرار گرفتند.

در این مراسم از نازنین ملایی دارنده مدال نقره قایقرانی روئینگ چهار نفره سبک وزن بانوان، محمد رهبری دارنده مدال برنز شمشیربازی اسلحه سابر انفرادی و تیمی، پیمان قویدل دارنده مدال برنز قایقرانی کایاک ۲ نفره، سجاد پورحسینی و زینب طوماری ورزشکاران گیلانی حاضر در رشته تیراندازی و حسین قبله نما در رشته ووشو در بازیهای آسیایی و خاطره عزیزی داور شطرنج استقبال شد.

۱۹ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۰۵

چشم پزشک گیلانی ملک ۴ هزار میلیارد ریالی خود را به نظام سلامت بخشید

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

«محمدصادق پیروز» چشم پزشک حاذق کشورمان در راستای توسعه مشارکت، تقویت اعتماد و امید ملک ۴ هزار میلیارد ریالی خود در خیابان آرژانتین تهران را به نظام سلامت شهرستان لاهیجان هدیه کرد.

۲۵ مهر، ساعت ۱۴:۰۱

گیلان رتبه نخست رویدادهای گردشگری خوراک را کسب کرد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از کسب رتبه نخست این استان در برگزاری رویدادهای گردشگری خوراک خبر داد.

ولی جهانی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۵۰ رویداد خوراک در ۲۵ استان مختلف در طول سال، افزود: استان گیلان با ۲۲ رویداد در مقام نخست، اصفهان با ۱۷ رویداد در رتبه دوم، یزد و آذربایجان شرقی هر یک با ۱۲ رویداد در رتبه سوم قرار دارند.

۲۸ مهر، ساعت ۱۵:۴۴

جشنواره شکرانه برداشت انار در روستای انبوه رودبار برگزار شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

جشن شکرانه برداشت انار در ۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی روستای تاریخی انبوه از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار با حضور استاندار گیلان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و مردم برگزار شد.

۳۰ مهر، ساعت ۱۸:۱۹

سه پروژه ورزشی توسط معاون وزیر ورزش در رشت افتتاح شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

۲ چمن مصنوعی و فاز یک و ۲ دیواره سنگ نوردی شهرستان رشت عصر یکشنبه با حضور برنا فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش بهره برداری شد.

معاون وزیر ورزش در افتتاح این ۲ چمن مصنوعی اظهار کرد: چمن زمین اصلی این ورزشگاه ترمیم و چمن زمین تمرینی نیز احداث شد تا این مجموعه ۲ زمین چمن مصنوعی مناسب داشته باشد.

برنا فیروزی افزود: برای به بهره برداری آنها که استانداردهای فیفا نیز در آن لحاظ شده ۱۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است تا این چمن های مصنوعی با کیفیت مناسب احداث شود.

رویدادهای آبان ۱۴۰۲

۲ آبان، ساعت ۲۲:۲۲

دیدار دستیار رئیس جمهور با خانواده کشته شدگان اغتشاشات گیلان

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و عضو کمیته ویژه بررسی ناآرامی های سال ١۴٠١ به منظور بررسی وضعیت پرونده کشته شدگان اغتشاشات با خانواده سه نفر از آنان در شهرهای رشت، لشت نشا و رضوانشهر در استان گیلان دیدار و گفت و گو کرد.

۵ آبان،ساعت  ۰:۰۶

۸۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح ساماندهی پسماند سراوان اختصاص یافت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

استاندار گیلان از اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح ساماندهی پسماند سراوان به دستور رییس جمهور خبر داد و گفت: این طرح هم‌اکنون ۷۵ درصد پیشرفت دارد و تزریق این اعتبار تکمیل آن را سرعت می‌دهد.

باوجود پرداخت اعتبار ۹ میلیون دلاری طرح ساخت زباله‌سوز رشت که تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشته است، رئیس جمهور دوباره دستور داد با توجه به احتمال اهمال‌کاری پیمان‌کار و شائبه وجود فساد در انعقاد قرارداد آن، موضوع از سوی بازرسی نهاد ریاست جمهوری پیگیری و بررسی شده و نتیجه آن گزارش شود.

۶ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۲۵

نخستین پژوهشکده تروما کشور در گیلان افتتاح شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

نخستین پژوهشکده تروما (در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن گفته می‌شود) کشور با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان در رشت افتتاح شد.

دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور مجوز پژوهشکده تروما از سوی شورای گسترش دانشگاه‌ها دریافت شد، گفت: این پژوهشکده با تجمیع چهار مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، علوم اعصاب و ارتوپدی در رشت آغاز به کار کرد.

۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۹

۱۰ محکوم به قصاص در گیلان با بخشش خانواده‌ها نجات یافتند

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیرکل زندانهای گیلان گفت: سخاوتمندی و گذشت خانواده‌های مقتولان باعث شد تا ۱۰ محکوم به قصاص در این استان بخشوده شوند.

رضا محمدی‌اصل اظهار کرد: با تلاش‌های مجموعه فرهنگی اداره کل زندان‌ها، مددکاران و همچنین با سخاوتمندی و گذشت خانواده اولیای دم و حضور موثر مقامات قضایی و ریش سفیدان، توانستیم با استفاده از ظرفیت‌های لازم این زندانیان را به کانون اجتماع و خانواده بازگردانیم.

۱۲ آبان، ساعت ۱۶:۴۴

وقوع آتش سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود و حضور وزیر کشور برای بررسی حادثه

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

حادثه آتش سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود منجر به کشته شدن ۳۴ نفر شد و وزیر کشور برای بررسی وضعیت حادثه آتش سوزی همان روز وارد گیلان شد.

پس از بروز حادثه یادشده که در بامداد روز جمعه در شهرستان لنگرود واقع در شرق گیلان رخ داد؛ احمد وحیدی وزیر کشور صبح جمعه در تماس تلفنی با استاندار گیلان خواستار کمک فوری به مجروحان حادثه آتش سوزی در یک کمپ ترک اعتیاد شد و همینک وی برای بررسی وضعیت این حادثه وارد استان شد.

وحیدی از استاندار گیلان خواست همه تمهیدات و امکانات لازم را برای کمک به مجروحان این حادثه بکار گیرد و علت این حادثه را مورد بررسی دقیق قرار دهند و در صورت قصور انسانی عامل یا عاملان آن را به دستگاه قضایی معرفی کنند.

پیرو این حادثه مدیر این مرکز ترک اعتیاد با دستور رئیس دادگستری استان دستگیر شد.

۲۳ آبان، ساعت ۱۱:۴۳

انفجار درجایگاه سوختی در رشت یک کشته و ۲ مجروح برجا گذشت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت گفت: حادثه انفجار یک خودرو حین سوخت‌گیری صبح امروز در رشت یک کشته و ۲ مجروح بر جا گذاشت.

شهرام مومنی اظهار کرد: با اعلام این حادثه بلافاصله نیروهای آتش نشانی برای امدادرسانی به محل انفجار واقع در جنب ترمینال مسافربری رشت در میدان گیل این شهر اعزام شدند.

۲۵ آبان، ساعت ۱۴:۱۱

سی و پنجمین جشنواره تئاتر گیلان با معرفی نفرات برتر پایان یافت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان روز پنجشنبه در مجموعه تئاتر شهر رشت با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

۲۶ آبان، ساعت ۲۲:۰۴

یک فروند کشتی باری در بندر آستارا به گل نشست

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیر بندر آستارا گفت: یک فروند کشتی باری با نام کاسپین لیجند صبح امروز در حالی که بارگیری کرده بود بهنگام خروج از اسکله در لبه کانال خروجی به گل نشست.

رضا نعمتی گفت: ساعت هشت صبح امروز یک فروند کشتی با پرچم آذربایجان حامل هزار و ۸۰۰ تن بار صادراتی به هنگام خروج از بندر، بدلیل بروز شرایط نامساعد جوی و دشواری در کنترل شناور از مسیر اصلی کانال منحرف و در حاشیه آن به گل نشست.

۳۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۴

حدود ۲۶۰ هکتار از تالاب بین المللی بوجاق گیلان آبگیری شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از آبگیری و افزایش سطح عمق تالاب بین المللی دریایی – ساحلی بوجاق بدلیل ساخت دیواره خاکی به طول ۷۰۰ متر خبر داد.

واقع آذرماه ۱۴۰۲

۶ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۹:۵۵

آئین داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی شمال کشور در گیلان آغاز شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

آئین داوری برای دریافت مهر اصالت ملی تولیدات صنایع دستی منطقه شمال کشور شامل استان‌های گیلان، قزوین، البرز و مازندران از امروز، دوشنبه، به میزبانی استان گیلان آغاز شد.

فرزاد رشیدی مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه برگزاری هفتمین برنامه داوری مهر اصالت ملی تولیدات صنایع دستی منطقه شمال کشور افزود: رویداد دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت هر دوسال یک بار در کشور برگزار می‌شود و در نهایت آثاری که موفق به دریافت این نشان ملی می‌شوند امکان راه‌یابی در سطح بین المللی را به دست می‌آورند.

۶ آذر، ساعت ۸:۴۸

ناوشکن ایرانی دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ملحق شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

ناوشکن ایرانی دیلمان پنجمین فروند از ناوشکن های پروژه موج و از کلاس جماران با حضور سردار سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح طی مراسمی رسمی در اسکله شماره ۱۴ بندر انزلی به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش پیوست.

دیلمان، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران است که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تحت نظارت این نیرو، در مجموعه صنایع دریایی ساخته شده و از امروز به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شد.

۷ آذر، ساعت ۱۳:۵۶

پروانه معصومی درگذشت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

پیکر بانو پروانه معصومی هنرمند سینما و تلویزیون که ۲۰سال پیش زندگی در روستاهای گیلان را برای گریز از زندگی شهری برگزیده بود، بر دوش مردمان این سرزمین تشییع شد تا پس از وداع با این دیار، به آرامگاه ابدی‌اش بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب (ع) فرحزاد در تهران منتقل شد.

۱۴ آذر، ساعت ۱۶:۰۶

حریق ۱۵ هکتار از اراضی جنگلی رودبار مهار شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از مهار حریق در ۱۵ هکتار از اراضی جنگلی آغوزبن شهرستان رودبار خبر داد.

سید مازیار رضوی اظهار کرد:باد گرم این آتش سوزی جنگلی را رقم زده بود که با تلاش نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، محیط زیست و کمک های مردمی حریق مهار شد.

۱۵ آذر، ساعت ۱۶:۳۸

سه هزار و ۶۰۰ واحد راکد در دولت سیزدهم احیاء شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

معاون وزیر و رئیس هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از سه هزار و ۶۰۰ واحد به چرخه تولید برگشت، افزود: در گیلان نیز طی ۲ سال ۱۵۷ واحد احیاء شد.

فرشاد مقیمی اظهار کرد: از ابتدای امسال هم ۳۲ واحد تولیدی در گیلان احیا شده و تولید را از سر گرفته اند. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون سهم واحدهای راکد نسبت به سهم کل واحدهای مستقر در داخل شهرکهای صنعتی از ۱۷ درصد به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

۱۷ آذر، ساعت ۱۸:۳۶

رقابتهای دارت قهرمانی کشور در رشت خاتمه یافت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مرحله دوم رقابتهای دارت مردان کشور عصر امروز (جمعه) با برتری نفرات برتر رده های سنی جوانان و بزرگسالان در رشت خاتمه یافت.

در مرحله دوم رقابتهای دارت قهرمانی مردان کشور، حدود ۱۵۰ ورزشکار برتر این رشته از ۲۳ استان کشور حضور داشتند که در ۲ رده سنی جوانان و بزرگسالان در مجموعه ورزشی ملوان جوان رشت با هم به رقابت پرداختند.

۲۶ آذر، ساعت ۱۱:۱۷

پیکرهای مطهر ۶ شهید گمنام و شهید "حسن بابانیا" در رشت تشییع شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

پیکر مطهر ۶ شهید گمنام دوران دفاع مقدس و شهید سرافراز گیلانی "حسن بابانیا" درحادثه تروریستی شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان امروز یکشنبه باحضور استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و جمع عظیمی از مردم گیلان در رشت تشییع شد.

پیکرهای این ۶ شهید والامقام امروز ۲۶ آذر ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ۶ نقطه استان تشییع و به خاک سپرده شدند و پیکر شهید بابانیا به شهرستان املش منتقل شد تا در موطن خویش آرام گیرد.

مهمترین وقایع دی ماه۱۴۰۲

۷ دی، ساعت ۱۳:۳۳

۶۰ پروژه گیلان با تزریق ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تکمیل می‌شود

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌و بودجه در حاشیه سفر به گیلان و بازدید از پروژه بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان رشت اعلام کرد: ۶۰ پروژه عمرانی، فرهنگی و زیرساختی گیلان تا پایان امسال و بخشی هم در سال ۱۴۰۳ تکمیل و بهره برداری می شود.

داوود منظور در حاشیه بازدید از پروژه بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان رشت گفت: این پروژه ها در بخش های آب و فاضلاب، حمل و نقل، راهداری، فرهنگی و زیرساختی است که هم اینک در دست اجرا می باشد.

۲۰ دی، ۱۲:۱۳

۲ پروژه سرمایه‌گذاری در منطقه آزادانزلی بهره‌برداری شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

۲ طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتبار ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال با حضور مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در شهرک صنعتی حسن‌رود منطقه آزاد انزلی بهره برداری شد.

با راه اندازی این ۲ طرح سرمایه گذاری تولیدی - صنعتی برای ۹۵ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شد.

۲۳ دی، ساعت ۱۱:۲۵

سه رقم جدید کیوی در دانشگاه گیلان رونمایی شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

سه رقم جدید کیوی (نخستین ارقام کیوی ایرانی) با ویژگی‌های متفاوت از عطر و طعم و خواص امروز شنبه در تالار حکمت دانشگاه گیلان در رشت رونمایی شد.

رییس دانشگاه گیلان روز شنبه در حاشیه رونمایی از ارقام جدید کیوی گفت: برای نخستین بار در کشور دکتر محمود قاسم نژاد استاد گروه علوم باغبانی به همراه تیم پژوهشی خود در مرکز تحقیقاتی کیوی این دانشگاه توانست در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند هشت ساله به سه رقم جدید میوه کیوی با گوشت زرد (طلایی) و طعم متفاوت دست یابد.

دکتر فرید نجفی اظهار کرد: سه رقم جدید کیوی با اسامی طلوع، گیلدا و زرین در نود و هفتمین جلسه کمیته معرفی رقم در موسسه تحقیقات و گواهی بذر و نهال کشور ثبت شد محصولی که با رعایت استانداردها و در نظر گرفتن نوع ذائقه مصرف کننده‌های داخلی و بین‌المللی اصلاح و معرفی شده‌است.

رویدادهای بهمن ۱۴۰۲

۴ بهمن، ساعت ۱۳:۲۰

نخستین موزه خصوصی مطبوعات کشور در گیلان گشایش یافت

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از راه اندازی نخستین موزه خصوصی مطبوعات کشور در این استان خبر داد.

ولی جهانی اظهار کرد: در این موزه مجموعه‌ای شامل ۲۰۰ عنوان از تاثیرگذار ترین و کمیاب‌ ترین جراید و نشریات چاپ شده در ۱۰۰ سال گذشته به نمایش گذاشته شده است.

۵ بهمن، ساعت ۲۳:۱۳

گیلان صدرنشین مسابقات وزنه برداری قهرمانی بانوان باشگاههای کشور شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مرحله رفت از نخستین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی بانوان باشگاههای کشور شامگاه پنجشنبه با صدرنشینی گیلان در رشت پایان یافت.

ر پایان این رقابتها تیم فولاد درخشان گیلان با کسب ۳۵۹.۵ امتیاز صدرنشین این رقابتها شد، تیم خراسان رضوی (الف) با کسب ۳۴۸.۵ امتیاز دوم و تیم خراسان رضوی (ب) با ۳۳۲.۵ امتیاز سوم شد.

۸ بهمن، ۹:۵۰

پنجمین آزمایشگاه ژنتیک کشور در منطقه آزاد انزلی افتتاح شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

یکی از معروفترین آزمایشگاه های کلنیکال، پاتولوژی و ژنتیک کشور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد انزلی به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

آزمایشگاه دنا کاسپین منطقه آزاد انزلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در فضایی به مساحت ۱۷۰ متر مربع در مجتمع پردیس واقع در محدوده فاز تجارت و گردشگری با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شروع به کار کرد.

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۲۲:۲۲

بهره برداری از یک‌هزارو ۱۰۹ پروژه عمرانی و توسعه ای در گیلان

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در گیلان

همزمان با دهه مبارک فجرهم بهره برداری از یک‌هزارو ۱۰۹ پروژه عمرانی و توسعه ای در بخش های مختلف انجام شد که برای انجام آنها چهل و چهار هزار و ۷۰۰میلیارد ریال هزینه شده بود.

پروژه هایی که شامل طرح‌های عمرانی، پروژه های شهرداری ها، صنعت، کشاورزی، آب و مسکن بود و استاندار گیلان تاکید کرد که در تلاشیم منویات مقام معظم رهبری و برنامه های راهبردی انقلاب را در دولت سیزدهم جامه عمل بپوشانیم.

اسدالله عباسی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدارک دیده شده در استان اظهار کرد: از تعداد یک هزار و ۱۰۹ پروژه قابل بهره برداری در استان ۹۶۳ پروژه با اعتبار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه های عمرانی از جمله آب، راه‌های روستایی، آسفالت و مسکن است.

وی با بیان اینکه بسیاری از این پروژه‌ها سالها نیمه تمام مانده بود که طی این ایام افتتاح می شود، افزود: برخی از پروژه ها نیز که اکنون بین ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

اما علاوه بر اینها دو پروژه مهم استان که ملی محسوب می شود نیز بر اساس وعده استاندار گیلان مقرر بود در سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهوری بهره برداری شود تا در نوروز امسال مردم از مزایای آن بهره مند شوند که به دلیل برخی مسائل یکی از آنها وارد مدار بهره برداری شد و یکی هم برای دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به گیلان باقی ماند.

۱۱ بهمن، ساعت ۱۳:۴۵

ایران قهرمان مسابقات بین‌المللی الیت کیک بوکسینگ جام صلح و دوستی شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

هشتمین دوره رقابتهای بین‌المللی الیت کیک بوکسینگ جام صلح و دوستی، گرامیداشت دهه مبارک فجر که با حضور ۱۵۶ ورزشکار رزمی‌کار این سبک از کشورهای ایران، روسیه، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و افغانستان در لاهیجان آغاز شد با قهرمانی تیم ایران(الف) پایان یافت

در پایان این دوره از مسابقات، تیم الیت کیک بوکسینگ ایران(الف) با کسب ۲۸ مدال طلا، ۱۸ مدال نقره و هفت مدال برنز به مقام قهرمانی رسید؛ تیم ارمنستان نیز با کسب ۲۲ مدال طلا، ۲۰ مدال نقره و ۱۱ مدال برنز در مکان دوم قرار گرفت و ایران(ب) با کسب ۱۷ مدال طلا، ۱۶ مدال نقره و هشت مدال برنز سوم شد.

۲۱ بهمن، ساعت ۱۴:۴۴

برگزاری مسابقات بین‌المللی جام کاسپین

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

بیستمین دوره مسابقات شطرنج بین‌المللی جام کاسپین که با حضور بیش از ۸۰۰ شطرنج‌باز از ایران و ۱۲ کشور خارجی در رشت برگزار شد با قهرمانی ووگار رسولف استاد بزرگ جمهوری آذربایجان در رشت پایان یافت.

حمیدرضا طهماسبی از استان فارس با کسب هفت و نیم امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت؛ پوریا درینی استان بزرگ کرمان و آریا امیدی از گیلان با کسب ۶.۵ امتیاز به ترتیب سوم و چهارم شدند؛ لئون بابوجیان استاد بزرگ ارمنستان و سیدمحراب خوشکلام از گیلان با کسب ۶ امتیاز به ترتیب در رتبه های پنجم و ششم قرار گرفتند.

۲۸ بهمن، ساعت ۸:۳۷

گیلان قهرمان مسابقات پرورش اندام باشگاه‌های کشور شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

بیست و یکمین دوره رقابت‌های پرورش اندام باشگاه‌های کشور با شرکت بیش از یک هزار ورزشکار این رشته از استان‌های مختلف کشور در سه رده سنی جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان، در مجموعه ورزشی ۶ هزار نفره شهدای رشت بامداد شنبه با قهرمانی تیم گیلان در رشت خاتمه یافت.

۲۹ بهمن، ساعت ۱۳:۲۹

قرارداد سرمایه گذاری احداث مخازن ۴۰ هزار تنی روغن در مجتمع بندری انزلی امضا شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از امضای قرارداد انعقاد سرمایه گذاری احداث مخازن ۴۰ هزار تنی روغن خام خوراکی با سرمایه گذاری اولیه ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در مجتمع بندری انزلی خبر داد.

حسین یونسی اظهار کرد: این مخازن با سرمایه گذاری اولیه ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع احداث می شود.

رویدادهای مهم اسفند ماه ۱۴۰۲

۶ اسفند، ساعت ۱۲:۵۳

پیکر" بارور" شاعر گیلانی به دانشگاه علوم پزشکی اهداء شده است

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

«محمدتقی بارور» شاعر معاصر اهل بندر انزلی درگذشت و پیکر این چهره‌ سرشناس ادبی استان، بر اساس وصیت ایشان به دانشگاه علوم پزشکی اهداء شد.

این شاعر برجسته گیلانی پس از تحمل مدتها بیماری، صبح امروز ششم اسفندماه ۱۴۰۲ چشم از جهان فروبست.

۸ اسفند، ساعت ۱۳:۱۴

" اقتداری " با اقتدار قهرمان مسابقات اسکواش جایزه بزرگ بانوان کشور شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

رقابت‌های اسکواش جایزه بزرگ بانوان کشور "گیلان کاپ"، امروز سه‌شنبه با قهرمانی "فرشته اقتداری" در رشت پایان یافت.

در این دوره از رقابت‌ها، ۲۷ بانوی ورزشکار زبده این رشته از استان‌های مختلف کشور حضور داشتند که به صورت حذفی در خانه اسکواش گیلان در مجموعه ورزشی یادگار امام(ره) شهرستان رشت با هم به رقابت پرداختند که در پایان، آیلی نیری از استان فارس و فرشته اقتداری از جزیره کیش با غلبه برابر همه رقبای خود به دیدار نهایی و فینال این دوره از مسابقات راه یافتند.

۱۵ اسفند، ۶:۲۳

ماسوله در بوته سنجش ارزیابان جهانی

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ماسوله بر اساس نظر کمیته میراث جهانی یونسکو و هماهنگی های صورت گرفته بار دیگر میزبان دو تن از کارشناسان ایکوموس (شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها) شده است.

۲۰ اسفند، ساعت ۱۵:۳۶

پرونده سومین وعده آزادراهی دولت مردمی بسته شد/ابر پروژه گیلان به خط پایان رسید

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

ابر پروژه آزادراه قزوین - رشت به خط پایان رسید و با اتمام بخش منجیل - رودبار در این محور گره بزرگ ترافیکی آزادراه تهران - رشت برطرف و بخش مهمی از حمل و نقل در کریدور بین المللی شمال - جنوب فعال شد.

۲۸ اسفند، ساعت ۱۵:۰۳

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی تمام شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین شامل بتن ریزی، ریل گذاری، نصب سینی دوار و سوزن‌ها در داخل بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی به اتمام رسیده و با رسیدن بتن به مقاومت استاندارد، طی روزهای آینده آماده بهره برداری است.

۲۸ اسفند، ساعت ۱۵:۱۱

بیمارستان توتونکاران رشت موقت تعطیل شد

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از تعطیلی موقت بیمارستان توتونکاران رشت به دلیل عدم کسب استانداردهای لازم و مجوزهای قانونی پروانه بهره‌برداری، پروانه مسئول فنی و اعتبار بخشی به طور موقت خبر داد.

دکتر زهره تیموری تصریح کرد: پیرو مصوبه نشست قرارگاه استانی نظارت بر سلامت، بیمارستان توتونکاران رشت به دلیل تمدید نکردن پروانه بهره‌برداری و مسئول فنی از سال ۱۴۰۰ و اصلاح نکردن نواقص ابلاغی از سوی دانشگاه علوم پزشکی به طور موقت تعطیل شده‌است.

۲۸ اسفند، ساعت ۱۵:۲۹

۳۳ محکوم جرایم غیر عمد بندرانزلی در آستانه عید نوروز آزاد شدند

گیلان در ۱۴۰۲؛ از به آب انداختن ناو دیلمان تاپایان ابرپروژه آزادراهی استان

دادستان بندرانزلی از آزادی ۳۳ نفر از محکومان جرایم غیرعمد(مالی) این شهرستان در آستانه عید نوروز خبر داد.

اکبر سبحانی روز دوشنبه در حاشیه آزادی این زندانیان به خبرنگاران گفت: این زندانیان به دلیل بدهی ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی در زندان بودند که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ و بمناسبت ماه مبارک رمضان آزاد شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha