انعقاد قرارداد سه طرح بزرگ كشاورزی با سرمایه گذاری خارجی در گلستان

گنبدكاووس - ایرنا - رئیس سازمان جهادكشاورزی استان گلستان از انعقاد قرارداد سه طرح بزرگ كشاورزی با سرمایه گذاری دو شركت خارجی در این استان خبر داد و گفت: ارزش این قراردادها 200 میلیون دلار است.

مختار مهاجر جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سه قرارداد كه در زمینه تولید بذر هیبرید انواع سیفی جات و سیب زمینی، احداث گلخانه سیفی جات و احداث واحد فرآوری سیب زمینی می باشد، پس از چند ماه مذاكره با طرف خارجی، امشب به امضای نهایی رسید.
وی با بیان اینكه این سه طرح توسط دو شركت آلمانی و اسپانیایی با حمایت مالی یك بانك سوئیسی انجام خواهد شد، گفت: با اجرای این سه طرح كه 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی نیز خواهد داشت، برای دو هزارو 500 نفر بصورت مستقیم ایجاد شغل می شود.
مهاجر، مدت قرارداد این سه طرح را پنج سال دانست و اضافه كرد: در مدت سه یا چهار سال و از محل فروش و صادرات محصولات تولیدی، اصل سرمایه بازگشت خواهد شد.
رئیس سازمان جهادكشاورزی استان گلستان درخصوص این سه طرح بزرگ گفت: دو طرح از این سه طرح یعنی تولید بذر هیبرید سیفی جات و سیب زمینی و احداث گلخانه سیفی جات در دو منطقه 'گوزنی تپه' و 'خوجملی' شهرستان گنبدكاووس و احداث كارخانه فراوری سیب زمینی در شهرك صنعتی 'سرخنكلاته' گرگان اجرا خواهد شد.
وی افزود: باانعقاد قرارداد این سه طرح بزرگ، از فردا شنبه 10 بهمن مراحل ثبت شركت ها و تحویل زمین به طرفین قرارداد كه ارزش ریالی آن نیز به حساب دولت واریز خواهد شد، انجام می شود.
مهاجر ضمن قدردانی از تلاش های استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدكاووس در فراهم كردن زمینه لازم برای جلب مشاركت سرمایه گذار خارجی درحوزه كشاورزی، گفت: شرایط آب و هوایی گنبدكاووس برای احداث گلخانه و تولید بذر سیفی جات توسط شركت های خارجی مناسب تشخیص داده شد.
استان گلستان با افزون بر یك میلیون و 850 هزار نفر جمعیت و حدود 700 هزار هكتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات كشاورزی از قطب های مهم تولیدات این بخش دركشور است.
/3039/1860

سرخط اخبار استان‌ها