۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82679220
T T
۰ نفر

استان هرمزگان رتبه سوم جمعيت شتر در كشور دارد

۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82679220
استان هرمزگان رتبه سوم جمعيت شتر در كشور دارد

بندرعباس- معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان گفت: اين استان با داشتن 21 هزار نفر شتر حدود 13 و سه دهم درصد از جمعيت 150هزار نفري شتر كشور را تشكيل مي دهد و از اين نظر بعد از استان هاي سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي رتبه سوم دارد.

به گزارش ايرنا، محمد پور طرق روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: شهرستان هاي بندرعباس، ميناب ، رودان ، حاجي آباد، سيريك ، جاسك ، بندر خمير، قشم، بندرلنگه و بشاگرد از مناطق مهم پرورش شتر در استان هرمزگان است.
وي بيان داشت: در استان هرمزگان شترهاي شيري، گوشتي و سواري (جماز) نگهداري مي شوند كه بيشترين نژاد اين شترها از نوع جماز است.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان اظهار كرد: در صورت ايجاد بازار فروش گوشت شتر، اين صنعت مي تواند در تامين گوشت مورد نياز استان و اشتغال زايي در راستاي سياست اقتصاد مقاومتي نقش آفريني كند.
پور طرق ياد آورشد: طبق نظر اداره كل صنعت ، معدن و تجارت، مصرف سرانه گوشت و فرآورده هاي آن در ايران حدود 6/13 كيلوگرم در سال است و در استان هرمزگان 9 كيلو گرم برآورد شده كه كاهش سرانه استان به علت مصرف ماهي و ميگو مي باشد.
وي با تاكيد بر اينكه گوشت شتر از لحاظ بهداشتي در سطح مطلوبي قرار دارد، اظهار داشت: گوشت شتر پروتئين و چربي كمتري نسبت به گوشت گاو وگوساله دارد و لازم است با استفاده از رسانه هاي جمعي فرهنگ استفاده از گوشت شتر در بين شهروندان ترويج شود .
پور طرق با اشاره به اينكه در آموزه هاي ديني بر مصرف گوشت شتر تاكيد شده است، گفت: تقويت قواي بدني، تقويت اعصاب، جلوگيري از اختلال در رشد جنين، داشتن ويتامين هاي B، فسفر و كلسيم از مهم ترين مزاياي مصرف گوشت شتر است.
بيش از يكهزار نفر در هرمزگان در زمينه پرورش شتر مشغول به كار هستند.
در اطلاعات منتشره آمده است: شترهاي موجود در استان هرمزگان (از نوع جماز) علاوه بر باربري به علت داشتن سرعت زياد به «شتر پرنده» معروف هستنند و به همين علت براي مسابقه هاي سوار كاري در كشورهاي حاشيه خليج فارس طرفداران زيادي دارد.
در هرمزگان از موي شتر رواندازي بنام خرسك و پوزه بند بافته مي شود و همچنين از پوست آن براي تهيه كيف، كفش و زين شتر استفاده مي شود درحالي كه مصرف گوشت شتر در زمينه رفع تب، بيماري بواسير و كنترل روماتيسم موثر است.
7195/ 6048
خبرنگار: رقيه غلامي زاده** انتشار : خليل تنيده

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com

سرخط اخبار استان‌ها