۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۱۲
کد خبر: 82618983
T T
۰ نفر

حفاظت از تالاب ها با مشاركت جوامع محلي

۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۱۲
کد خبر: 82618983
حفاظت از تالاب ها با مشاركت جوامع محلي

تبريز- ايرنا - طرح احياي درياچه اروميه از طريق مشاركت جوامع محلي در استقرار كشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي با هماهنگي سازمان هاي مختلف و همكاري كشور ژاپن از سال 1393 اجرا مي شود.

مدير ملي طرح حفاظت از تالاب هاي ايران روز چهارشنبه در حاشيه نشست هماهنگي مرحله چهارم اين طرح در تبريز در گفت و گو با ايرنا اظهاركرد: براي حفظ تالاب ها بايد همه اتفاقات حوضه آبريز را مديريت كرد.
ابوالفضل آبشت با اشاره به اينكه بخش كشاورزي ملزم به تامين محصولات غذايي شده است بدون توجه به اولويت ساير بخش ها و سازمان ها، گفت: ميزان نزولات جوي در كشور ما پايين و ميزان تبخير چند برابر بارش هاست و اين شرايط اقليمي براي كشاورزي مناسب نيست.
وي با اشاره به اينكه ما مجاز به استفاده حداكثر 40 درصدي از آب هاي تجديد پذير هستيم، گفت: مصرف بيش از اين اندازه بحراني است و اين درحالي است كه در برخي استان هاي ما بيش از 150 درصد آب هاي تجديد پذير استفاده مي شود يعني استفاده ما بيش از ورودي سدها و مخازن زير زميني است.
وي با بيان اينكه اضافه برداشت ها موجب اختلال در فرايند آب هاي تجديدپذير مي شود، گفت: همين اتفاق براي درياچه اروميه افتاده است.
آبشت با تاكيد بر اينكه فعاليت هر سازمان بدون توجه به چالش ديگر بخش ها مغاير با توسعه پايدار است، اعلام كرد: دفتر ملي حفاظت از تالاب هاي كشور طرح بين المللي احياي درياچه اروميه از طريق مشاركت جوامع محلي را با رويكرد زيست بومي اجرا مي كند كه بر مديريت كل حوضه تاكيد دارد.
وي بر ضرورت آشنايي كشاورزان با نگراني هاي زيست محيطي و محدوديت هاي منابع آبي تاكيد و خاطرنشان كرد: هر درخت سيب يك پمپ آب محسوب مي شود.
وي با بيان اينكه كشور ما در زمينه كنترل آب هاي سطحي در جايگاه سوم جهاني قرار دارد، گفت: اين رويكرد مغاير با فرايند طبيعي است زيرا چرخه هيدرولوژيكي آب با سد زدن به هم مي خورد.
آبشت اظهاركرد: امكان كشت آبي را در منطقه اي فراهم مي كنيم بدون اينكه توجه شود كه استعداد منطقه كشت ديم است.
وي خروجي بهم زدن نظام طبيعت را شرايط كنوني درياچه اروميه، تالاب گاوخوني و درياچه هامون دانست و خاطرنشان كرد: اختلال در بدنه هاي آبي بزرگ كشور موجب تغيير اقليم مي شود.
وي با بيان اينكه يكي از كاركردهاي بدنه هاي بزرگ آبي تعادل آب و هواست، گفت: خشك شدن تالاب ها بحران زا بوده و در برخي موارد همچون تالاب گاوخوني به خاطر وجود فلزات سنگين در منطقه سلامت جامعه را با چالش مواجه مي كند.
مدير ملي طرح حفاظت از تالاب هاي ايران با اشاره به اينكه طرح بين المللي احياي درياچه اروميه از طريق مشاركت جوامع محلي از سال 2014 با همكاري كشور ژاپن شروع شد، گفت: اين طرح در سال نخست و به عنوان مرحله اول در 41 روستا اجرا شد.
آبشت همكاري ژاپني ها را قابل توجه دانست و گفت: اين درحالي است كه در داخل كشور گاهي چنين همكاري ديده نمي شود .
وي با اشاره به اينكه مولانا به ما درس عاشقي داده است، گفت: در اين پروژه ژاپني ها عاشقي را به ما ياد دادند.
وي با بيان اينكه برنامه مديريت جامع درياچه اروميه با محوريت مديريت آب و خاك، اطلاع رساني و آگاهي و حفاظت از تنوع زيستي اجرا مي شود، گفت: ژاپني ها علاقمندي خود را به همكاري در زمينه مديريت آب و خاك اعلام كردند و در ساير محورها هم كمك مي كنند.
وي با اشاره به كمك سالانه يك ميليون دلاري كشور ژاپن به اجراي طرح بين المللي احياي درياچه اروميه از طريق مشاركت جوامع محلي گفت: اين طرح در سال دوم در 75 روستا و در سال سوم در 90 روستا اجرا شد.
آبشت افزود: امسال به عنوان چهارمين سال در 110 روستاي 11 شهرستان حوضه آبريز درياچه اروميه در محدوده استان هاي آذربايجان شرقي و غربي اجرا مي شود.
وي با اشاره به ايجاد جريان اجتماعي با اجراي اين طرح در منطقه، گفت: انتظار همراهي بيشتري از داخل كشور داريم.
وي با اشاره به اينكه براي اجراي طرح انتقال آب زاب به حوضه درياچه اروميه 6 هزار و 700 ميليارد ريال اعتبار اوليه نياز است، گفت: با اين اعتبار مي توان طرح احياي درياچه اروميه از طريق مشاركت جوامع محلي را در همه روستاهاي حوضه درياچه اجرا كرد.
آبشت با اشاره به ظرفيت سازي شركت هاي فني و مهندسي منطقه در اين طرح، گفت: در زمان حاضر نيروهاي اين شركت ها در كار خود خبره شده اند و به عنوان مرجع شناخته مي شوند.
وي به تغيير نگرش صورت گرفته در سطح مسئولان جهاد كشاورزي و تمايل به استفاده از نيروهاي بخش خصوصي به واسطه اجراي اين طرح اشاره و اظهار اميدواري كرد: پشتيباني كشور ژاپن تداوم داشته باشد.
آبشت به اشاره به اينكه ساير استان هاي كشور متقاضي استفاده از اين تجربه هستند، اظهاركرد: طرح همكاري در احياي درياچه اروميه از طريق مشاركت جوامع محلي در استقرار كشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي تمرين و الگويي براي كل كشور است.
به گزارش ايرنا، معاون محيط زيست آذربايجان شرقي هم در نشست هماهنگي مرحله چهارم طرح همكاري در احياي درياچه اروميه از طريق مشاركت جوامع محلي در استقرار كشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي در تبريز با اشاره به نقش اقتصاد جوامع محلي در پايداري حوضه هاي آبريز، گفت: تغيير نگرش جوامع محلي از بهره كشي حداكثري به تعامل با محيط زيست مي تواند انقلابي در اين حوزه ايجاد كند.
ميرمحسن حسيني قمي با بيان اينكه توسعه پايدار در محيط روستايي به كل جامعه تسري پيدا مي كند، گفت: همكاري جهاد كشاورزي در ترويج مولفه هاي زيست محيطي نويد بخش توسعه است.
وي افزود: همكاري بخش هاي مختلف در احياي درياچه اروميه به عنوان نماد زيست محيطي شمالغرب كشور مي تواند الگويي در احياي اكوسيستم هاي آسيب ديده كشور باشد .
مدير هماهنگي امور ترويج سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي هم با اشاره به هماهنگي مناسب در برنامه ريزي تا اجراي طرح همكاري در احياي درياچه اروميه از طريق مشاركت جوامع محلي، گفت: اين طرح از تجربه هاي موفق همكاري بين بخشي در 2 استان شمالغرب كشور است.
علي اكبر نژادرضا به نقش بخش كشاورزي در تعادل بخشي آب هاي زير زميني و تالاب ها اشاره كرد و گفت: از هفته آينده آموزش هاي توانمند سازي جوامع محلي شروع مي شود.
به گزارش ايرنا اين طرح با همكاري سازمان هاي جهاد كشاورزي، ادارات كل محيط زيست و شركت هاي آب منطقه اي در استان هاي آذربايجان شرقي و غربي اجرا مي شود و 23 شركت فني و مهندسي در كنار 10 هزار كشاورز منطقه در اجراي آن مشاركت دارند.
خبرنگار: پرويز انصاري ** انتشار: محمد عزيزي راد
3071/518

سرخط اخبار استان‌ها