اقلام عمده صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در مدت زمان مورد بررسی، شامل انواع سبزیجات و محصولات جالیزی، انواع میوه‌های درختی، شیر و فرآورده‌های آن، انواع آبمیوه و کمپوت، زعفران، ماهی و میگو بوده است. همچنین مقدار واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در فروردین ۱۳۹۸ بالغ بر یک میلیون و ۵۵۵ هزار تن به ارزش ۹۳۴ میلیون دلار بوده که ۷/ ۷ درصد کمتر از سال قبل و در مجموع ۳/ ۱۴ درصد کمتر از میانگین ۶ سال گذشته (سال‌های ۹۱ تا ۹۷) بوده است. اقلام عمده وارداتی محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در یک‌ماهه سال ۹۸، شامل برنج، ذرت، کره، دانه سویا، گوشت قرمز، جو، قند و شکر، انواع میوه، چای، بذر و سایر اندام‌های تکثیر شونده بوده است.

شرح حال صادرات

آمارها نشان می‌دهد در نخستین ماه از سال ۱۳۹۸، مقدار صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ۵۱۷ هزار تن و به ارزش ۳۵۵ میلیون دلار بوده است که از نظر وزن ۱/ ۶ درصد و از نظر ارزش ۱۴ درصد کل صادرات کالاهای غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات یک‌ماهه سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/ ۱۸ درصد کاهش داشته و در مقایسه با میانگین مدت مشابه در ۶ سال گذشته (سال‌های ۹۱ تا ۹۷) نیز ۴/ ۹ درصد کاهش دارد. اقلام عمده صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی شامل انواع سبزیجات و محصولات جالیزی به ارزش ۹/ ۱۴۱ میلیون دلار با سهم ۴۰ درصد، انواع میوه‌های درختی به ارزش ۸/ ۵۹ میلیون دلار با سهم ۸/ ۱۶ درصد، شیر و فرآورده‌های آن به ارزش ۲۴/ ۳۶ میلیون دلار با سهم ۲/ ۱۰ درصد، انواع آبمیوه و کمپوت به ارزش ۸/ ۱۶ میلیون دلار با سهم ۷/ ۴ درصد، زعفران ۲/ ۱۱ میلیون دلار با سهم ۲/ ۳ درصد و ماهی و میگو به ارزش ۱۱ میلیون دلار با سهم ۳ درصد از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده است. در این ماه، بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی (از نظر ارزش) به مقصد کشورهای عراق، افغانستان، فدراسیون روسیه، پاکستان، امارات متحده عربی، ترکیه، کویت، هند، قطر و جمهوری آذربایجان صورت گرفته است که در مجموع ۷/ ۹۰درصد کل ارزش صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی بخش کشاورزی ۶۱۴ دلار بوده که در مقایسه با متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی غیرنفتی کشور (۲۹۹ دلار) ۸/ ۱۴۳ درصد بیشتر است. متوسط ارزش گمرکی هر دلار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی صادراتی در یک‌ماهه سال ۹۸ بالغ بر ۹۶ هزار و ۳۹۱ ریال و متوسط کل صادرات غیرنفتی کشور ۹۶ هزار و ۳۹۱ ریال بوده است.

کارنامه واردات

مقدار واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در فروردین ۱۳۹۸ بالغ بر یک میلیون و ۵۵۵ هزار تن به ارزش ۹۳۴ میلیون دلار بوده که به ترتیب از نظر وزن ۷/ ۷۴ درصد و از نظر ارزش ۴۰ درصد کل واردات کشور را شامل می‌شود. ارزش واردات در این مدت ۷/ ۷ درصد کمتر از سال قبل و در مجموع نیز ۳/ ۱۴ درصد کمتر از میانگین ۶ سال گذشته (سال‌های ۹۱ تا ۹۷) بوده است. اقلام عمده وارداتی محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در یک‌ماهه سال ۹۸، شامل برنج به ارزش ۱۹۶ میلیون دلار با سهم ۲۱ درصد، ذرت به ارزش ۸/ ۱۲۲ میلیون دلار با سهم ۱/ ۱۳ درصد، کره به ارزش ۹۱ میلیون دلار با سهم ۷/ ۹ درصد، دانه سویا به ارزش یک میلیون و ۱۶۱ میلیون دلار با سهم ۷۱/ ۱۰ درصد، گوشت قرمز به ارزش ۶/ ۵۵ میلیون دلار با سهم ۶ درصد، جو به ارزش ۱/ ۵۲ میلیون دلار با سهم ۶/ ۵ درصد، قند و شکر به ارزش ۹/ ۲۷ میلیون دلار با سهم ۳ درصد، انواع میوه به ارزش ۱/ ۲۶ میلیون دلار با سهم ۸/ ۲ درصد، چای به ارزش ۱۷ میلیون دلار با سهم ۸/ ۱ درصد و بذر و سایر اندام‌های تکثیر شونده به ارزش ۳/ ۱۱ میلیون دلار با سهم ۲/ ۱ درصد، از کل ارزش واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده که در مجموع حدود ۷۲ درصد ارزش واردات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را شامل می‌شوند. متوسط ارزش گمرکی هر دلار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی وارداتی ۴۲ هزار و ۵ ریال و متوسط ارزش گمرکی هر دلار واردات کشور ۴۱ هزار و ۹۹۳ ریال بوده است. کشورهای عمده طرف معامله از نظر ارزش واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از آنها به ترتیب شامل هند ۲۲۹، ترکیه ۱۷۵، هلند ۱۲۲، امارات متحده عربی ۶۷، انگلستان ۵۹، سنگاپور ۹/ ۴۹، فدراسیون روسیه ۴۶، پاکستان ۲۸، آلمان ۲۶، برزیل ۱۴ و سوئیس ۱۰ میلیون دلار بوده که در مجموع ۸۸ درصد کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد تراز تجاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در فروردین‌ماه امسال منفی ۵۷۹ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۵۵ درصد بهبود یافته است (ارزش صادرات ۸۲/ ۲۷ درصد کاهش و ارزش واردات ۲۴ درصد افزایش داشته است). تراز تجاری یک‌ماهه سال ۹۸ نسبت به میانگین ۶ سال گذشته (تراز منفی ۳۴۰ میلیون دلار در سال‌های ۹۱ تا ۹۷) بالغ بر ۳/ ۴۱ درصد کسری داشته است.

نهاده‌های کشاورزی

آفت‌کش‌ها: در نخستین ماه از سال ۱۳۹۸ جمعا هزار و ۶۴ تن آفت‌کش به‌صورت آماده مصرف و ۹۱۷ تن به‌صورت تکنیکال وارد کشور شده که در مقایسه با سال قبل، آفت‌کش‌های آماده مصرف ۴/ ۳۱ درصد افزایش و تکنیکال‌ها ۷/ ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

درمجموع با تبدیل آفت‌کش‌های تکنیکال به آماده مصرف می‌توان نتیجه گرفت که در یک‌ماهه سال ۹۸ مقدار واردات آفت‌کش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/ ۳ درصد افزایش دارد و در این رابطه سهم کاهشی حشره‌کش‌ها ۲/ ۳۰ درصد و سهم افزایشی قارچ‌کش‌ها ۸/ ۳۴ درصد و علف‌کش‌ها ۷/ ۱۶ درصد بوده است.

کودها: کل واردات کودها در فروردین ۱۳۹۸ بالغ‌بر ۵۴ هزار تن با ارزش ۹/ ۲۲ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال قبل از نظر وزنی ۸/ ۲۰۱ درصد و از نظر ارزش ۱/ ۱۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بذر: درمجموع کل واردات بذر و سایر اندام‌های تکثیر شونده گیاهی در یک ماه سال ۱۳۹۸ بالغ‌بر ۷/ ۴۳۴ تن به ارزش ۳/ ۱۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل ازنظر وزنی حدود ۸/ ۴۲درصد و ازنظر ارزش ۲/ ۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.