وزارت بهداشت پيگير جلوگيري از عرصه نمك هاي داراي فلزات سنگين است

سمنان - ايرنا - مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، از پيگيري جدي اين وزارتخانه براي توقف توليد و توزيع نمك‌هاي داراي فلزات سنگين است.

زهرا عبداللهي روز چهارشنبه در همايش كشوري نمك يددار در سالن فخر رازي سمنان گفت: وزارت بهداشت از راه هاي قانوني، در حال پيگيري براي توقف عرضه نمك هاي آلوده به فلزات سنگيني نظير سرب، كادميم و آرسنيك است، ولي چون اين محصولات در عطاري ها عرضه مي شود و نظارت بر اين مراكز متولي ندارد، جلوگيري از توزيع اين نمكها مشكل است.
وي با بيان اينكه حدود 30 درصد نمك هاي عرضه شده در بازار ايران تقلبي و فاقد يد است، خاطرنشان كرد: نمك هايي كه با عنوان نمك دريا، طعام و طبيعي در بازار توزيع مي شود، استاندارد نيست و يد كافي ندارد و علاوه بر نداشتن يد، براي بدن مضر است.
مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت بر مصرف نمك يددار و استاندارد و داراي مجوز از سازمان غذا و دارو تاكيد كرد و افزود: با استفاده از نمك يددار، شيوع بيماري گوآتر و كمبود يد در ايران در 20 سال گذشته، از 70 درصد به كمتر از شش و نيم درصد كاهش يافته است .
رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان نيز در اين همايش ميزان سرانه مصرف نمك در ايران را 15 گرم عنوان كرد و گفت: مصرف روزانه نمك در جهان به طور متوسط سه تا پنج گرم است.
مهدي شادنوش افزود: نياز روزانه هر فرد به نمك يددار 150 ميكروگرم است، در حالي كه ميزان مورد نياز يك انسان در تمام عمر به يد، برابر با يك قاشق چايخوري است.
رييس دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان تصريح كرد: به علت عرضه نمك هاي غير استاندارد و غير يد دار، ميزان اندك مورد نياز يد نيز در اختيار افراد قرار نمي گيرد .
در اين همايش از 10 توليد كننده برتر نمك يد دار ايران تجليل شد .ك/2
7340/6103

سرخط اخبار استان‌ها