۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۲:۴۷
کد خبر: 83000384
T T
۰ نفر

كشت گلخانه اي، نسخه شفابخش كشاورزي

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۲:۴۷
کد خبر: 83000384
كشت گلخانه اي، نسخه شفابخش كشاورزي

قم - ايرنا - كمبود منابع آبي يكي از بزرگترين محدوديت هاي پيش روي كشاورزان ايران در شرايط كنوني است، اما مي توان آن را با استفاده از روش هاي كشت گلخانه اي به عنوان دارويي موثر برطرف كرد.

به گزارش ايرنا، كشاورزي بيش از هر عامل ديگري به وجود منابع آبي و اقليم مناسب وابسته است و در صورت آسيب ديدن هر يك از موارد فوق، ادامه كار كشاورزان با سختي هاي بسياري مواجه و در نهايت به از بين رفتن محصول آنان ختم مي شود.
در دهه هاي اخير كاهش منابع آبي و تغيير شرايط اقليمي در استان قم مانند بسياري از مناطق كشور تاثيرهاي منفي بسياري در بخش كشاورزي گذاشته كه براي گذر از اين وضعيت ناخوشايند، ديدگاه هاي كارشناسي گوناگوني ارايه شده است.
يكي از موثرترين اين راه حل ها كه نتايج موفقيت آميز آن در بسياري از مناطق دنيا تجربه شده، استفاده از كشت هاي گلخانه اي است كه در آن محصول مورد نظر با آبياري محدود و شرايط اقليمي قابل كنترل، رشد مي كند.
در همين زمينه مسئولان استان قم از سال ها قبل براي استفاده از روش هاي كشت گلخانه اي و توسعه آن تلاش كردند و امروز نيز آن را به عنوان راهبردي مهم و موثر در حفظ حيات كشاورزي استان، دنبال مي كنند.

** قم به قطب كشت گلخانه تبديل مي شود
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قم، گفت: با توجه به شرايط اقليمي و تنش هاي محيطي، توسعه كشت گلخانه اي در دستور كار قرار دارد و اين استان در آينده نزديك به يكي از مهمترين قطب هاي مهم كشت گلخانه اي كشور تبديل مي شود.
محمدرضا طلايي بيان كرد: قم، موقعيت ممتازي براي توسعه كشت گلخانه اي دارد و به علت برخورداري از نيروي انساني كارشناس و محيط پاك مي تواند محصول سالم و استانداردي را در گلخانه هاي خود توليد كند.
وي افزود: قرار گرفتن قم در منطقه مركزي ايران و دسترسي آن به بازارهاي عمده مصرف محصولات كشاورزي كشور، نكته ديگري است كه توجيه اقتصادي توسعه كشت گلخانه اي در آن را بالا مي برد.
طلايي ادامه داد: در يك فرآيند مشخص متقاضيان احداث گلخانه در استان براي دريافت تسهيلات مورد نظر خود به بانك هاي عامل معرفي مي شوند كه با ادامه اين روند و همكاري دستگاه هاي مختلف مي توان اميدوار بود كه به زودي شاهد تبديل شدن قم به قطب توليدات سالم و بهداشتي گلخانه اي باشيم.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قم همچنين با اشاره به اهميت ويژه مديريت منابع آبي در بخش كشاورزي گفت: سال گذشته چهار هزار و 700 هكتار از زمين هاي كشاورزي قم به سامانه هاي نوين آبياري با وسايل پيشرفته مجهز شد و استان توانست رتبه سوم كشور در تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي را در بخش مديريت منابع آبي به دست آورد.

** شهرك گلخانه اي صيفي در قنوات قم ايجاد مي شود
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قم همچنين گفت: موضوع ايجاد شهرك گلخانه اي سبزي و صيفي براي كشاورزان شهر قنوات در دستور كار قرار گرفته است و كارهاي اجرايي آن به زودي آغاز مي شود.
طلايي افزود: كشاورزان اين منطقه هر سال براي كشت صيفي به استان هاي همجوار مي روند كه اين كار مشكل هاي بسياري را براي آنان ايجاد مي كند، براي حل اين مساله نشستي با حضور استاندار و نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي برگزار و مقرر شد كه شهرك گلخانه اي سبزي و صيفي در حاشيه شهر قنوات ايجاد و زمينه فعاليت كشاورزان منطقه در آن فراهم شود.
شهر قنوات از توابع استان قم داراي 12 هزار و 500 نفر جمعيت بومي، دو هزار تن غير بومي و سه هزار تبعه بيگانه است و در مجموع بيش از 17 هزار نفر در اين شهر 300 هكتاري سكونت دارند.
قنوات در مناطق خشك و كويري قم قرار گرفته است و در گذشته از طريق حفر قنات آب مورد نياز مردم منطقه تامين مي شد و به دليل همين پيشينه تاريخي به نام شهر قنوات شناخته مي شود.
از نظر اقتصادي، درآمد بيشتر مردم اين شهر از كشاورزي و دامداري تامين مي شود، اما در سال هاي اخير به دليل نبود آب كافي در منطقه، باغ هاي آن از بين رفته است و تنها بخش محدودي از زمين هاي كشاورزي به غله كاري اختصاص مي يابد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قم بيان كرد: با توجه به اين كه سازمان جهاد كشاورزي قم براي انجام كارهاي زيرساختي ايجاد اين شهرك مشخص شده است، زمين مناسب براي احداث آن شناسايي و براي تامين آب مورد نياز شهرك نيز مقرر شد سازمان برنامه و بودجه آب را از منابع آبي موجود استان خريداري كند.
وي ادامه داد: با احداث و آغاز فعاليت اين شهرك، كمك بزرگي به كشاورزان شهر قنوات خواهد شد و آنان مي توانند در استان قم به فعاليت اقتصادي بپردازند.
رئيس شوراي اسلامي شهر قنوات نيز در گفت و گو با ايرنا پيرامون اهميت احداث گلخانه براي كشاورزان منطقه، افزود: در شرايط كنوني با توجه به كمبود منابع آبي استان، مسئولان جهاد كشاورزي قم پيشنهاد ايجاد گلخانه را به كشاورزان شهر قنوات داده اند تا با اين كار معيشت خود را تامين كنند.
محمد نوش افزود: در همين مورد قرار است شهرك گلخانه اي 200 واحدي سبزي و صيفي به گستره 100 هكتار در منطقه ايجاد و زمين آن به قطعه هاي پنج هزار متري ميان كشاورزان براي ايجاد گلخانه تقسيم شود.
وي ادامه داد: تسهيلات خوبي براي مشاركت كشاورزان شهر قنوات در اين طرح درنظر گرفته شده است و اميدواريم از سال آينده روند اجرايي آن آغاز شود.

** سطح كشت گلخانه هاي قم تا 50 هكتار توسعه مي يابد
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار قم گفت: تغيير الگوي كشت و استفاده از كشت گلخانه اي بهترين راهكارهاي است كه با استفاده از آن مي توان بر محدوديت هاي موجود در بخش كشاورزي غلبه كرد و سطح درآمدزايي اين حوزه اقتصادي را افزايش داد.
مهرداد غضنفري با اشاره به وجود 27 هكتار گلخانه در اين استان گفت: مساحت گلخانه هاي قم تا 50 هكتار افزايش مي يابد.
وي بيان كرد: تحقق اين امر با توجه به وضعيت منابع آبي موجود در استان و ضرورت كاهش مصرف آب دور از دست نيست و با چندين برابر شدن توليدهاي كشاورزي ظرفيت هاي اقتصادي خوبي را خواهيم داشت‌‌.
اين مقام مسئول كشت گلخانه اي را يكي از كارهاي موثر براي استفاده درست از منابع و افزايش توليد دانست و افزود: خوشبختانه بر اساس اعلام مديران واحدهاي گلخانه اي استان، استفاده از روش گلخانه اي نسبت به كشت به روش باز صرفه جويي 20 برابري منابع آب و پنج برابري توليد را موجب شده است.
غضنفري همچنين استفاده بهينه از منابع را در راستاي اقتصاد مقاومتي برشمرد و گفت: از بسته هاي حمايتي موجود در استان به خوبي به استفاده مي شود، از اين رو از مردم ساكن در مناطق روستايي درخواست مي كنيم، روش گلخانه اي را در اولويت فعاليت هاي كشاورزي خود قرار دهند، چون براي اين منظور تسهيلات بانكي كم بهره در دسترس است.
وي يادآور شد: محصول هايي كه از طريق كشت ياد شده توليد مي شود به لحاظ ارگانيك، تضمين كننده سلامت است.
معاون اقتصادي استاندار قم با اشاره به رويكرد واحدهاي گلخانه اي استان در زمينه تكميل زنجيره توليد و موافق بودن استانداري با اين موضوع، افزود: بدون تكميل زنجيره توليد ارزش افزوده نيز ايجاد نخواهد شد و به همين علت به توليد كنندگان توصيه مي شود در ارايه طرح ها به اين نكته توجه كنند.
غضنفري اضافه كرد: به دنبال ايجاد زنجيره توليد در بخش كشاورزي هستيم تا متعاقب كشت گلخانه اي، صنايع تبديلي، فرآوري و بسته بندي را نيز داشته باشيم و با رويكرد صادرات محوري، مساله ارزش افزوده و توليد اقتصادي را پيگيري كنيم.
وي بيان داشت: اگر ظرفيت كشت گلخانه هاي استان به 100هكتار برسد، به طور حتم، قم مي تواند در تامين نيازهاي غذايي چند استان كشور مشاركت كند.

** توسعه كشت گلخانه اي كشاورزي قم را متحول مي كند
مدير شركت شهرك هاي كشاورزي استان قم هم در اين مورد، گفت: دنبال كردن سياست گسترش كشت هاي گلخانه اي در شرايط آب و هوايي كنوني، وضعيت كشاورزي استان را متحول و پويا مي كند.
حسين حاجي رحيمي، افزود: استان قم در وضعيت تنش هاي سخت محيطي و كم آبي قرار دارد و در اين شرايط يكي از بهترين راهكارهاي افزايش ميزان بهره وري در بخش كشاورزي، استفاده از كشت هاي گلخانه اي است كه در فضاي بسته و قابل كنترل انجام مي شود.
وي با اشاره به اينكه انقلابي در توسعه كشت هاي گلخانه اي در حال وقوع است، گفت: در قم شرايط مطلوبي براي گسترش گلخانه ها و ايجاد شهرك هاي گلخانه اي، فراهم شده است و بهره برداران بخش كشاورزي مي توانند با انتخاب اين روش براي ادامه فعاليت خود از حمايت هاي دولتي و تسهيلات بانكي درنظر گرفته شده، استفاده كنند.
او بيان كرد: مزاياي استفاده از كشت هاي گلخانه اي و متراكم در فضاي بسته به اندازه اي است كه حتي كشورهاي داراي منابع آبي فراوان نيز از آن استفاده مي كنند تا شرايط كشت گونه هاي گياهي مورد نظر خود را زير كنترل و نظارت داشته باشند.
حاجي رحيمي با بيان اينكه بايد از كشاورزي سنتي خداحافظي كنيم، گفت: در شرايط كم آبي، توجيهي ندارد كه در قم، آب را از ژرفاي زمين به سختي به سطح بياوريم و با آن به كشاورزي سنتي بپردازيم، بلكه بايد قدر منابع آبي خود را بدانيم و با استفاده از روش هاي نوين كشاورزي مانند كشت هاي گلخانه اي، ميزان بهره وري از آب را به بيشترين حد ممكن برسانيم.
وي با اشاره به اينكه احداث گلخانه نيازمند بررسي هاي اوليه است و نمي توان آن را در هر مكاني ساخت، افزود: براي ايجاد گلخانه در هر منطقه اي ابتدا نياز است كه موقعيت جغرافيايي آن از نظر وضعيت هواشناسي و دسترسي به منابع آبي مورد ارزيابي كارشناسي قرار گيرد و سپس براي بهره برداري اقدام شود.

** تقاضاي ايجاد 65 هكتار گلخانه در قم
مدير جهاد كشاورزي شهر قم نيز در اين مورد گفت: بخش خصوصي تقاضاي ايجاد 65 هكتار گلخانه با استفاده از تسهيلات اشتغال روستايي را اعلام كرده است.
هادي مومني نسب افزود: تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري براي نخستين بار با شرايط بسيار ويژه و با سود 6 درصد و دوره بازگشت هشت ساله از سوي دولت براي ايجاد اشتغال در روستاها تخصيص داده شد.
وي بيان كرد: اولويت تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري، استفاده بهينه از منابع آب و خاك و ايجاد اشتغال مي باشد كه تسهيلات مذكور نيز در استان قم به طور عمده در قالب اين اهداف اختصاص پيدا كرد.
مومني نسب تصريح كرد: 65 هكتار گلخانه براي اخذ تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري معرفي گرديده كه در راستاي ايجاد اشتغال و استفاده بهينه از منابع آب و خاك مي باشد و با احداث اين واحدها افزايش چشمگيري در توسعه كشت گلخانه اي خواهيم داشت كه منجر به بالا رفتن اشتغال و توليد محصولات گلخانه اي در استان قم مي شود.
در بخش كشاورزي كل زمين هاي قابل كشت قم برابر 105 هزار و 730 هكتار است كه اين رقم 46 صدم درصد كل اراضي قابل كشت كشور مي باشد؛ مجموع كشت سبز استان شامل 20 هزار هكتار باغ و 42 هزار هكتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هكتار كشت جو، پنج هزار و 675 هكتار كشت گندم آبي، دو هزار و 346 هكتار كشت كلزا و بقيه سطح زير كشت به محصولات يونجه، ذرت، پنبه و صيفي اختصاص يافته است.
ميزان متوسط توليد بخش كشاورزي استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعي و باغي، يك هزار و 208 تن آبزيان و 320 هزار تن محصولات دامي است.
بيشتر بهره برداران بخش كشاورزي قم را روستاييان استان تشكيل مي دهند كه طبق سرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال 1395، قم داراي 127 روستا با جمعيت بالاي 20 خانوار است؛ جمعيت ساكن مناطق روستايي اين استان بيش از 55 هزار و 865 تن است كه در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگي مي كنند.
شبد**7405/ 6133/**1379
۰ نفر