۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۵۰
کد خبر: 81688931
T T
۰ نفر

ستاری: با پول دولت محصول تجاری بیرون نمی آید

۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۵۰
کد خبر: 81688931
ستاری: با پول دولت محصول تجاری بیرون نمی آید

كرمان - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: دولت نباید در مكانیزم تجاری سازی دخالت كند و با پول دولت محصول تجاری بیرون نمی آید زیرا محصول در قالب رقابت، تجاری می شود.

به گزارش ایرنا سورنا ستاری عصر دوشنبه در نشست هم اندیشی صنایع استان كرمان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی كرمان افزود: نیروی انسانی فوق العاده در كشور داریم و نفت برای ما سرمایه نیست بلكه جوان ها و افراد زیر 30 سال سرمایه هستند.

وی بیان كرد: تسهیلات سربازی برای شركت های دانش بنیان گذاشته ایم و اگر دانشجوی ممتاز در این شركت ها كار كند می تواند از این تسهیلات سربازی استفاده كند.

وی با اشاره به اینكه یكهزار و 540 شركت دانش بنیان در كشور وجود دارد گفت: ما شركت هایی را می شناسیم كه دانش بنیان باشند زیرا نمی توانیم برای شركت هایی كه دانش بنیان نیستند كاری انجام دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور به راه اندازی صندوق نوآوری و شكوفایی به عنوان یك اقدام ویژه اشاره كرد و افزود: این صندوق برای این است كه تفاوت بین یك استاد دانشگاه با یك فرد بیكار و عادی و فردی كه دارای ایده و طرح است مشخص باشد.

وی گفت: حداكثر سود تسهیلات صندوق نوآوری 14 درصد و لیزینگ هشت درصد است كه معادل 10 درصد بانك ها می شود و تا سقف معین تا 500 میلیون تومان نیز تسهیلات قرض الحسنه اعطا می كند.

ستاری با اشاره به اینكه مشكلات بسیاری در یك سال گذشته وجود داشته است اظهار كرد: یك مشكل بزرگ مشكل فرهنگی در كشور ماست كه بحث اقتصاد دانش بنیان در این رابطه است.

وی با بیان اینكه در كشوری كه زندگی روزمره را با پول مفت نفت پیگیری می كنند به سرمایه زیر پای خود می نازند گفت: این ضعف در همه كشورهایی كه متكی به نفت هستند وجود دارد كه در این كشورها به مغزها و آدم ها پز نمی دهند و آینده خوبی برای آنها ترسیم نشده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تصریح كرد: این رانت در اقتصاد خیلی مسائل را به ما تكلیف می كند، رانت پول نفت و بچه پول داری به این دلیل است كه اكوسیستم كارآفرینی در جامعه وجود ندارد و هیچ بچه پول داری نیست كه صاحب كارخانه باشد و كارآفرینی كند.

وی گفت: حس پول مفت در اقتصاد ما باعث شده كه بچه های ما اشتغال را استخدام دولتی می دانند؛ دانشجویان را در دانشگاه ها نابود می كنیم، به آنها كارمند شدن یاد می دهیم و نه كارآفرینی زیرا قرار بوده فقط مدرك بگیرند.

وی افزود: صد درصد بودجه دانشگاه ها از دولت تامین می شود كه به درد كارآفرینی و بخش خصوصی نمی خورد.

ستاری تاكید كرد: در پژوهش های دولتی محصولی كه در می آید به درد كسی نمی خورد، محصولی كه از دانشگاه بیرون می آید محصول تجاری نیست و قابلیت تجارت با محصول خارجی ندارد، نمی تواند در مناقصه شركت كند و خدمات پس از فروش داشته باشد.

وی گفت: اكوسیستم كارآفرینی جامعه و دانشگاه ها باید تفاوت كند، دانشگاه ها نمی توانند صد درصد وابسته به دولت باشند كه این موضوع برای هیچ دانشگاهی در دنیا افتخار نیست.

ستاری ادامه داد: دانشگاه هایی می خواهیم كه كارآفرین باشند و دانشگاهی را كه فارغ التحصیلی تربیت كند كه بعد از درس دنبال كار بگردد نمی خواهیم و باید دانشجوی كارآفرین فارغ التحصیل شود.

وی بیان كرد: جرات، جسارت و ریسك پذیری را از دانشجویان می گیرند و عمرشان را برای پروژه هایی صرف می كنند كه مشتری ندارند و در زندگی او تاثیری ندارد.

وی گفت: ما اساتید دانشگاه نسبت به دانشجویان مسوول هستیم و نباید از او فردی بی مصرف در جامعه بسازیم.

معاون رییس جمهوری تصریح كرد: قرار بود بچه ها درس بخوانند ارزش افزوده و اشتغال ایجاد كنند نه اینكه به چشم تهدید باشند و بگوییم چهار و نیم میلیون دانشجو را كجا جا دهیم.

وی گفت: در محروم ترین استان ها 60 تا 70 هزار دانشجو داریم، دانشجویان باید بتوانند بعد از درس مشكلات را حل كنند.

ستاری تصریح كرد: در اقتصاد دانش بنیان دانشگاه جزیی از اقتصاد است، شركت ها در دانشگاه ها زاییده می شوند اما آنجا رشد پیدا نمی كنند.

وی بیان كرد: در دانشگاه های بزرگ 10 درصد هزینه ها از شهریه و مابقی آن از پژوهش، شركت های دانش بنیان و فروش فناوری تامین می شود.

ستاری گفت: اینكه ما در اتاقی برای یك دانشجو پروژه تعریف كنیم بدون اینكه مشتری داشته باشد كار اشتباهی است.

وی افزود: اگر استادی یك قرارداد با صنعت نداشته باشد اما 10 دانشجوی دكترای داشته باشد، قابل قبول نیست و در هیچ كجای دنیا نیست.

وی خاطرنشان كرد: دانشگاه جزیی از مبلمان شهری و جامعه است و قرار نیست دور تا دور آن تا بالا دیوار بكشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تصریح كرد: در اقتصادی های نفتی آدم هیچ ارزشی ندارد و كار فیزیكی، زمین، تیر و تخته ارزش دارد اما در اقتصاد دانش بنیان مغز و نیروی انسانی مهم است.

ستاری با تاكید بر اینكه گفتمان سازی باید اتفاق بیفتد و تغییرات اساسی در تمام بخش های بانكی وجود داشته باشد گفت: به همین دلیل صندوق نوآوری ایجاد شده و قرار است جایی باشد كه فرق فرد تحصیلكرده یا نكرده یا فرد عادی و مخترع را نمی بینند.

وی تصریح كرد: به همین دلیل قانون حمایت از شركت های دانش بنیان بسیار پیشرفته وجود دارد و یك خط جدا برای شركت هایی دیده شده كه در آن دانش دیده شده است كه این شركت ها هر جا باشند می توانند از معافیات های مالیاتی، معافیت های گمركی صندوق نوآوری استفاده كنند.

وی گفت: در سال جاری به هزار و 500 شركتی كه توانسته باشند محصولات دانش بنیان تولید كنند معافیت مالیاتی می دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: البته به شركت های صنعتی معافیت مالیاتی و گمركی نمی دهیم و باید از گمرك این معافیت ها را بگیرند.

وی گفت: در استان ها ارتباطات ضعیف است و كارگزاران محلی باید وجود داشته باشد كه شركت های دانش بنیان را بشناسند.

ستاری تصریح كرد: در یك سال گذشته این همكاری ها در استان با ما نشده كه كارگزار خصوصی محلی را به ما معرفی كنند تا در دوره هایی شركت كنند و كار مالیات و گمرك و غیره را انجام دهند.

وی با تاكید بر اینكه صندوق پژوهش و فناوری استان باید فعال شود گفت: حاضریم برای شروع به این صندوق كمك كنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز در سفری یك روزه برای بازدید از چند مجتمع صنعتی، مراكز علم و فناوری و نشست با مسوولان استان وارد كرمان شد.

7443/3028

سرخط اخبار استان‌ها