۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۲۰:۰۸
کد خبر: 81942009
T T
۰ نفر
جزئیات هفت سند امضا شده میان ایران و فرانسه در بخش كشاورزی

تهران- ایرنا- ایران و فرانسه در جریان سفر رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران به پاریس، هفت سند همكاری در بخش كشاورزی امضا كردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد كشاورزی، در سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به پاریس، دو یادداشت تفاهم همكاری در بخش تحقیقات كشاورزی و ساخت گلخانه های جدید در بخش كشاورزی، دو توافقنامه همكاری قرنطینه دامی و گیاهی و سه توافقنامه در زمینه تسهیل تجارت محصولات كشاورزی، تولید مشترك اتو واكسن و پروژه تولید مشترك تخم ماهی چشم زده امضا شد.
بر این اساس، تفاهمنامه همكاری در بخش تحقیقات كشاورزی باهدف ایجاد روابط علمی، فنی، آموزشی در حوزه كشاورزی مانند بخش های بهره وری و مدیریت آب، به نژادی و تولید بذر، تكنولوژی های مدیریت آفات و بیماری های گیاهی، تحقیقات و تولید واكسن و سرم، بیماری های دامی و دامپروری، مدیریت و سیاستگذاری منابع ژنتیكی، بیوتكنولوژی كشاورزی، آبزی پروری، تحقیقات جنگل، فن آوری مواد غذایی و تجهیزات كشاورزی امضا شده است.
سند دوم نیز قرارداد احداث گلخانه مدرن برای كشت سبزی و صیفی است كه میان گروه سرمایه گذاری كشاورزی كوثر و طرف فرانسوی گروه گلدن كلوپ و گروه راشل امضا شد.
براساس این قرارداد، در فاز نخست، مجموعه ای از گلخانه ها با آخرین تكنولوژی روز به مساحت 25 هكتار در كرمانشاه در دو سال برای تولید گوجه فرنگی احداث می شود و طرف فرانسوی، صادرات بخشی از تولیدات این گلخانه ها را به سایر كشورها تضمین كرده است.
ارزش اجرای این قرار داد در فاز نخست، 20 میلیون یورو برآورد می شود.
در فاز دوم نیز مساحت این گلخانه ها از 25 هكتار به 50 هكتار به منظور تولید محصولات گوجه فرنگی، خیار، فلفل، كدو و سایر محصولات صیفی افزایش می یابد.
در جریان این سفر، حجتی وزیر جهاد كشاورزی با «استفان لوفول» وزیر كشاورزی، غذا و جنگل فرانسه كه سخنگوی دولت این كشور نیز است ، دیدار كرد كه حاصل این دیدار، امضای دو سند تفاهم همكاری قرنطینه دامی و گیاهی و سه سند همكاری میان بخش خصوصی دو كشور بود.
سند همكاری قرنطینه دامپزشكی كه در یك دهه اخیر، نخستین سند دامپزشكی ایران با یك كشور اروپایی محسوب می شود، به امضای وزیران كشاورزی ایران و فرانسه رسید.
انتظار می رود با امضای این سند همكاری، راه برای تبادل اسناد مشابه با سایر كشورهای اتحادیه اروپا باز شود.
دومین سند تفاهم همكاری در زمینه قرنطینه گیاهی نیز در زمینه ارتباط سازماندهی شده و قانونی میان ایران و فرانسه، تقویت و تسهیل تجارت محصولات زراعی و باغی و ایجاد ارتباط مؤثر و به روز، میان سازمان های حفظ نباتات دو كشور توسط وزیران كشاورزی دو كشور بود.
در جریان دیدار وزیران كشاورزی دو كشور نیز سه توافقنامه میان كانون انجمن های صنایع غذایی ایران و انجمن صنایع كشاورزی فرانسه (ادبتا) با هدف تسهیل تجارت محصولات كشاورزی و انتقال تجربه های مدیریت بخش خصوصی فرانسه در توسعه بازار، توافقنامه مربوط به پروژه تولید مشترك اتو واكسن در ایران با همكاری گروه بیووك فرانسه و طرف ایرانی و توافقنامه پروژه تولید مشترك تخم ماهی چشم زده از سوی گروه آكولند فرانسه و طرف ایرانی با نظارت سازمان شیلات ایران به امضا رسید.
پروژه تولید مشترك تخم ماهی چشم زده، زمینه ساز انتقال تكنولوژی برای صنعت آبزی پروری ایران است.
در دیدار وزیران كشاورزی ایران و فرانسه، روند اجرای تفاهم ها و توافق ها در طول سال گذشته بررسی و تمهیداتی برای تسریع هر چه بیشتر همكاری های مشترك اتخاذ شد.
در این دیدار، مقام های دو كشور، تشكیل كارگروه مشترك كشاورزی را از عوامل مؤثر در پیشبرد همكاری ها دانستند و آن را مكانیزم مهمی برای نظارت بر اجرای تفاهمات در بخش كشاورزی عنوان كردند.
در این دیدار مقرر شد، نشست بعدی كارگروه مشترك كشاورزی ایران و فرانسه حدود سه ماه آینده در پاریس برگزار شود.
در این دیدار، وزیر جهادكشاورزی بر تمركز بخشی از همكاری های دوجانبه بر استفاده از ظرفیت های ایران در بخش گیاهان دارویی و سرمایه گذاری مشترك طرف فرانسوی در تولید، فرآوری و بازاریابی باهدف صادرات به اتحادیه اروپا و سایر كشورهای منطقه تاكید كرد كه مورد استقبال همتای فرانسوی اش قرار گرفت.
لوفول وزیر كشاورزی، غذا و جنگلداری فرانسه نیز به ظرفیت های خوب ایران به لحاظ اقلیمی و اكولوژی در تولید گیاهان دارویی اشاره كرد و گفت: تمهیدات لازم برای ایجاد ارتباط میان فعالان و سرمایه گذاران علاقه مند كشورش با طرف های ایرانی در زمینه گیاهان دارویی را فراهم خواهد كرد.
در جریان سفر رئیس جمهوری ایران و هیات همراه همچنین شش نشست تخصصی(پنل) تخصصی برگزار شد كه یكی از آنها مربوط به بخش كشاورزی بود كه در آن بیش از 70 نفر از مدیران عامل و روسای شركت ها، انجمن ها و اتحادیه كشاورزی ایران و فرانسوی شركت كردند.
هومن فتحی مدیركل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد كشاورزی درباره جزئیات پنل كشاورزی گفت: موضوع هایی درباره مدیریت آب و تكنولوژی ارتقای بهره وری مصرف آب با توجه به تجرب های گسترده فرانسه مطرح شد و شركت های فرانسوی در زمینه مدیریت مصرف آب، انتقال تجهیزات و تجربیات خود به ایران باهدف ارتقای راندمان آب كشاورزی اعلام آمادگی كردند.
وی افزود: ارتقای تكنولوژی غذایی، فرآوری، بسته بندی و مدیریت پس از تولید از دیگر مباحث میان طرف های ایرانی و فرانسوی در این نشست تخصصی بود.
فتحی گفت: در این پنل، شركت های ایرانی ضمن ارائه گزارش های درباره توانمندی ها و ظرفیت های كشورمان در حوزه گیاهان دارویی، طعم دهنده ها و اسانس های خوراكی، خواستار همكاری های مشترك با فرانسه برای تولید و صادرات این محصولات به اتحادیه اروپا و كشورهای منطقه شدند.
به گفته وی، ماشین آلات كشاورزی و توسعه مكانیزاسیون و بذر از دیگر موضوع هایی بود كه از سوی بخش خصوصی ایرانی و فرانسوی مذاكره شد.
اقتصام(1)**2022** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد