۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۵۸
کد خبر: 82541129
T T
۰ نفر

آغاز اجرای برنامه ملی بهره وری آب در كشور

۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۵۸
کد خبر: 82541129
آغاز اجرای برنامه ملی بهره وری آب در كشور

مشهد – ایرنا – دبیر كمیته بهره وری آب سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی كشور گفت:اجرای برنامه ملی بهره وری آب با هدف افزایش محصولات كم آب بر و كاهش واردات مواد غذایی، از ابتدای سال جاری آغاز شده است

حسین دهقانی روز دوشنبه در حاشیه نخستین كارگاه آموزشی (ورك شاپ ) بین المللی خشكسالی و كنترل بیابان زایی در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: در چشم انداز برنامه ملی بهره وری آب، در یك دوره 10 ساله میزان بهره وری آب از متوسط 1.2 درصد در شرایط كنونی به 1.8 درصد افزایش می یابد.
وی با بیان اینكه با توجه به شرایط اقلیمی ایران سالانه بین 10 تا 20 درصد ناگزیر از واردات محصولات كشاورزی به كشور هستیم، افزود: ایران كشوری وابسته به واردات محصولات كشاورزی است اما این میزان باید كاهش پیدا كند.
وی اظهار امیدواری كرد، به كمك برنامه ملی بهره وری آب با همكاری همه تولیدكنندگان اعم از بخش خصوصی و بخش دولتی، سازمان های تامین كننده آب كشور و سیاستگذاران، اقدامی انجام گیرد تا به ارتقای بهره وری كمك كند كه لازمه آن تامین زیربناها و اثربخشی برنامه هاست.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات، فنی و مهندسی كشاورزی گفت: با خودداری از توسعه سطح زیركشت كشاورزی و كنترل مصرف، می توان در مصرف آب صرفه جویی كرد و بخش كشاورزی نیز پذیرفته كه باید این رویكرد را در پیش گیرد.
وی ادامه داد: در طرح ملی بهره وری آب تلاش شده تا مدیریت ها در بخشهای تغییر روند، تغییر واحدهای گیاهی، ارتقای پایه های درختان، مدیریت مزرعه و تغذیه مورد توجه قرار گیرد و به بهره وری آب در تولیدات دامی و شیلات نیز پرداخته شود.
دهقانی در خصوص نخستین كارگاه آموزشی (ورك شاپ ) بین المللی خشكسالی و كنترل بیابان زایی نیز گفت: كشورهایی كه در این كارگاه حضور دارند از شرایط اقلیمی متنوعی برخوردارند.
وی افزود: با توجه به تغییر اقلیمی زیاد در ایران، شركت كنندگان در این كارگاه می توانند تجربیات خود را در خصوص بهره وری آب و كنترل بیابان زایی در اختیار كشورمان قرار دهند و با مناطق مختلف منطبق كنند كه این اقدامات به پیشگیری از بیابان زایی كمك می كند.
دبیر كمیته بهره وری آب سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی اظهار كرد: ایران از نظر سطح فناوری در حوزه بهره وری آب و كشاورزی پیشرفته و از بسیاری از كشورها جلوتر است، اما نتوانسته این فناوری را در عمل مورد استفاده قرار دهد.
نخستین كارگاه آموزشی(ورك شاپ ) بین المللی خشكسالی و كنترل بیابان زایی روز دوشنبه با حضور نمایندگان 22 كشور عضو مركز علم و فناوری جنبش عدم تعهد در دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد به مدت سه روز ادامه دارد.
/60127489 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

سرخط اخبار استان‌ها