۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۵
کد خبر: 81880313
T T
۰ نفر
فضای كسب و كار نامناسب/افت 14 درصدی تولید خوراك دام و طیور درگلستان

گرگان - ایرنا -رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی گرگان گفت: تولید خوراك دام و طیور در استان گلستان در سال جاری به دلیل وجود فضای نامناسب كسب و كار با افت 14 درصدی مواجه شده است.

به گزارش ایرنا رمضان بهرامی عصر سه شنبه در همایش صنایع خوراك دام، طیور و آبزیان استان بدون بیان آماری در این زمینه اظهار كرد: محصولات برخی واحدهای تولیدی در استان با تولیدات اروپا برابری می‎كند، ولی 30 درصد این واحدها به دلیل فضای كسب و كار نامناسب راكد هستند.
وی با اشاره به اینكه وضعیت فضای كسب و كار آزار دهنده است، گفت: اینكه در پسابرجام به امید این باشیم كه دولت مشكلات را حل كند و تولید رونق گیرد راه به جایی نمی‎بریم، بلكه فضا باید برای حضور بخش خصوصی روزآمد شود.
بهرامی اضافه كرد: مردم نیز از این بخش توقع دارند تا غذای سالم وارد سبد خانوار كند.
وی در خصوص وضعیت صادرات طیور از گلستان نیز اظهارداشت: در سه الی چهار سال اخیر نوسان در زنجیره طیور وجود داشته، روزی جوجه و خوراك دام و طیور از این استان به جمهوری تركمنستان صادر می‎كردیم ولی اكنون با وضعیت نامناسب مواجه هستیم.
بهرامی با بیان اینكه حلقه مفقوده شرایط ایجاد شده باید شناسایی شود، تصریح كرد: بازار خوبی كه می‎توانست به كاهش ركود جامعه تولیدكنندگان كمك كند اكنون در سراشیبی قرار گرفته و باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.
وی اضافه كرد: آینده گلستان با غلات مطرح است، امروز تجار بزرگ به منظور مبادله تجاری غلات وارد استان می‎شوند كه باید از این فرصت استفاده كرد.
تولید سالانه افزون بر یك میلیون تن گندم از جمله ظرفیت های گلستان در بخش كشاورزی و بویژه غلات است.
سال قبل صادرات خوراك دام و طیور از طریق فعالیت 29 كارخانه در استان 30 هزار تن بود، در سال جاری نیز تاكنون 16 هزار تن از گلستان صادر شده است.

*اجازه واردات چوب با پوست به گلستان داده شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‎ای گلستان نیز گفت: سازمان حفظ نباتات در یك كار مشترك با سازمان حفاظت محیط ‌زیست مجوز واردات چوب با پوست را از طریق مرز ریلی اینچه‌برون و بندر خواجه نفس به استان گلستان اختصاص داده است.
خط ریلی اینچه برون در استان گلستان كشورهای ایران - تركمنستان - قزاقستان را به هم متصل كرده است.
علی مرگدری با بیان اینكه حمل و نقل ریلی از حمل و نقل دریایی ارزان‌تر است، تصریح كرد: خط ریلی اینچه‌برون فرصت‎های خوبی را برای استان فراهم و به ارمغان می‎آورد.
استان گلستان از طریق گمرك اینچه برون و دریای خزر با كشورهای آسیای میانه همسایه است.

*12 شركت داخلی و خارجی متقاضی سرمایه‎گذاری در استان گلستان
مرگدری یكی از اولویت‎های استان در بخش كشاورزی را توجه به غلات دانست و تصریح كرد: 12 شركت داخلی و خارجی متقاضی سرمایه‎گذاری در استان گلستان هستند كه برای 5 الی 8 میلیون تن در این بخش برنامه‎ریزی كرده اند.
وی همچنین از پیگیری استان برای ایجاد دامداری‎های بزرگ مقیاس خبر داد و گفت: با تلاش‎هایی كه در این زمینه صورت گرفته، اتفاقات خوبی در استان گلستان رقم خواهد خورد.
مرگدری تصریح كرد كه برای رقابت با كشورهای خارجی و به دست آوردن بازارهای جهانی باید فعالیت جدی داشته باشیم، فضا و شرایط كنونی خوب است، اگر قدر آن را بدانیم.

* آحاد مردم به ویژه فعالان اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش كنند
وی با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی نیز گفت: آحاد مردم به ویژه فعالان اقتصادی باید در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش كنند و در این زمینه اگر مشكلی را نمی‎توانیم حل كنیم، حداقل نباید مشكل ایجاد كنیم.
مرگدری با بیان اینكه انجمن صنایع خوراك دام، طیور و آبزیان باید بطور كامل موضوع واردات، فرآوری، عمل‎آوری و توزیع را در اختیار بگیرد، افزود: این انجمن باید انجمن‎های مختلف برنج، صنایع سلولزی را راه‎اندازی كند و مدیریت را به دست بگیرد تا دولت نیز چابك‎سازی شود.
وی بیان داشت: آنچه استان در بخش كشاورزی پیگیری می‎كند، ایجاد پایانه برای مجموعه محصولات مناطق شمالی كشور است و اولویت گلستان در این زمینه به غلات اختصاص دارد.
استان مرزی گلستان با یك میلیون و850 هزار نفر جمعیت در شمال كشور قرار دارد و از مناطق مهم صادرات كالا به كشور های آسیای میانه محسوب می شود.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها