۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۴۸
کد خبر: 82130801
T T
۰ نفر
رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس: تغییر كاربری فزاینده زمین در كشور عادی نیست

ساری - ایرنا - رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از تغییر كاربری زمین به عنوان مهمترین چالش كشاورزی در كشور یاد كرد و گفت : تغییر كاربری های فزاینده زمین در كشور عادی نیست .

علی محمد شاعری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری با موضوع ' نشست هم اندیشی بخش آب ، كشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست ' ، افزود : ویلاهایی در دل جنگل های شمال كشور با كاربری غیر مسكونی ساخته و بعد از چند سال نیز تخریب می شود .
وی با طرح این پرسش كه چطور ممكن است باهمه نظارت و دقت دستگاه قضایی این مسائل رخ بدهد ، گفت : تخریب این ویلاها بعد از اعتراض مقامات تراز اول كشور صورت می گیرد كه اثرات بدی را در جامعه ایجاد می كند كه از جمله آن بی اعتمادی بخشی از مردم است .
نماینده مردم نكا ، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی از تغییر كاربری زمین به عنوان چالش جدی بخش كشاورزی نام برد و افزود : مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین سختگیرانه و اقتصادی كردن كشاورزی می تواند در رفع پاره ای از این مشكلات تاثیر بگذارد .
وی افزود : با وجود مافیای تغییر كاربری زمین در كشور ، دستگاههای اجرایی مراقب باشند تا توسط این مافیا دور زده نشوند .
** شرایط بحرانی بیش از 60 درصد از دشت های كشور
رئیس كمیسیون كشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی شرایط كنونی ذخایر آبی دشت های كشور را بحرانی توصیف كرد و گفت : بیش از 60 درصد این حوزه ها در شرایط بحرانی و وضعیت ممنوعه قرار دارند.
وی با اظهار این كه شاخص آب كشور در مقایسه با جهان خوب نیست ، افزود : اكنون از 140 میلیارد متر مكعب آب كشور بهره برداری می شود كه عبور از خط قرمزها در این حوزه است .
شاعری شاخص آب در كشور را بالای 80درصد ارزیابی كرد و علت آن را بهره برداری بی رویه از سفره های زیرزمینی و استفاده نكردن از فناوری در بخش كشاورزی دانست.
نسبت بهره برداری به استحصال را شاخص آب می گویند. این نسبت اگر 40 درصد باشد نرمال است و بالاتر از آن تنش آبی محسوب می شود .
رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس همچنین گفت : تداوم خشكسالی طی چند سال و بروز پدیده تغییر اقلیم هم از مسائلی است كه اكوسیستم طبیعی كشور را دچار خطر كرده است.
وی افزود : تدام این روند باعث اتمام ذخایر راهبردی و دیگر بحران ها خواهد شد .
شاعری گفت : برای مقابله با این مسائل دیگر فرهنگ سازی ، تذكر و تدوین مقررات اثرگذار نیست ، بلكه با توسعه فناوری های نوین برای استفاده از آب های سطحی ، حفظ پوشش گیاهی و نفوذ آب در حوزه های بالادست ، می بایست این مساله را مدیریت كرد .
این نماینده مجلس از آب و محیط زیست به عنوان دو بحران اصلی كنونی كشور نام برد و اظهار داشت : سازمان مدیریت و برنامه ریزی با قبول این دو بحران می بایست منابع ، امكانات و مدیریت را برای این بحران ها متمركز كند .
** كلاه بزرگ برای استان های شمالی
رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس از مصوبه كشاورزی اعلام كردن استان های شمالی كشور به عنوان ' كلاهی بزرگ ' بر سر این استان ها یاد كرد و گفت كه این مصوبه مانع صنعتی شدن استان ها شده است.
وی گفت : در حالی كه كشورهای دنیا با داشتن عرصه های طبیعی ، صنایع متناسب و بدون آلاینده را در مناطق مختلف مستقر كرده اند ، استان های شمالی از این مزیت محروم مانده اند.
شاعری آمار بیكاران در مازندران را 120 هزار نفر اعلام كرد و افزد : بخشی از وجود 120 هزار بیكار در مازندران ناشی از همین ممنوعیت استقرار صنایع بالادستی در استان بوده است.
وی ادامه داد : با برچیده شدن این مصوبه ، این استان با فاصله زیاد در حال حركت برای توسعه است .
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی همچنین در این نشست با طرح انتقال آب دریای خزر به كویر مركزی ایران مخالفت كرد.
وی گفت كه در صورت اصرار برای انتقال آب به كویر مركزی ، می توانند طرح انتقال آب از خلیج فارس را فعال كنند .
2096/1654 /1596
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست