۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۴
کد خبر: 83064380
T T
۰ نفر
ذائقه ایرانی ها شیرین شده است

تهران- ایرنا- كارشناس اداره كل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: ذائقه ایرانی ها به سمت مواد غذایی شیرین گرایش پیدا كرده و این موضوع می تواند زنگ خطری برای افزایش چاقی و بیماری های غیرواگیر مانند دیابت باشد.

به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، زهره پوراحمدی روز شنبه با بیان این مطلب افزود: زمینه های افزایش چاقی در برخی موارد به علت دریافت نامناسب موادغذایی است.
وی ادامه داد: چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها دارد و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، برنامه هایی را برای كاهش این بیماری دارد.
پوراحمدی گفت: ایرانی ها گرایش زیادی به مصرف غذاهای آماده و رژیم غذایی ناسالم دارند در صورتی كه مصرف غذاهای سالم می تواند از بروز بیماری های غیرواگیر پیشگیری كند. سازمان غذا و دارو نیز برای عرضه غذای سالم، الزاماتی دارد كه باید در روند تولید مواد غذایی رعایت شود.
وی خاطرنشان كرد: كاهش 10 درصدی نمك فرآورده های غذایی پرمصرف مانند پنیر، نان، دوغ و كاهش 10 درصدی شكر در نوشیدنی ها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر موثر بوده است.
پوراحمدی با اشاره به چراغ راهنمای تغذیه روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی، گفت: چراغ راهنمای تغذیه، حكم اطلاع رسانی به مصرف كنندگان را دارد تا بدانند فرآورده و محصول غذایی و آشامیدنی تا چه میزان نمك، شكر و چربی دارد. به طور مثال، میزان چربی با رنگ قرمز، میزان شكر با رنگ زرد و میزان نمك با رنگ سبز تعیین شده است.
كارشناس اداره كل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به كاهش 10 درصدی میزان شكر در نوشیدنی ها، افزود: در حال حاضر میزان اسیدهای چرب ترانس به كمتر از 20 درصد رسیده است و این مساله می تواند در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی، موثر باشد.
پوراحمدی گفت: برخی مردم به جای شیرین كننده ها از جایگزین های مصنوعی آن استفاده می كنند در حالیكه مصرف شیرین كننده های مصنوعی مشكلات خودش را دارد و مصرف آن توصیه نمی شود.
اجتمام**9185

سرخط اخبار جامعه