عوامل طبيعي در مرگ ماهيان بند خاكي عبدل آباد بجنورد دخيل بوده است

بجنورد- ايرنا- در پي انتشار گزارشي در ايرناي خراسان شمالي كه به تلف شدن گسترده ماهيان در بند خاكي عبدل آباد شهرستان بجنورد مي پرداخت، متخصص بيماري هاي آبزيان در اداره كل دامپزشكي خراسان شمالي توضيحات تكميلي در اختيار خبرنگار ايرنا قرار داد.

دكتر حسين ياوري در اين باره گفت: فارغ از آن كه پرورش ماهي در اين آبگير، بدون مجوز و يا حتي اطلاع اين اداره كل انجام شده است، بايد پذيرفت كه در چنين آبگيرهايي، شرايط غالب اكوسيستم خود را تحميل مي كند و پياده سازي دقيق ضوابط فني و بهداشتي و اصول مديريت پرورش آبزيان در چنين فضاي باز و محيط طبيعي در واقع ميسر نيست.
وي با اشاره به تكثير طبيعي و خارج از كنترل موجودات ذره بيني آبزي به نام فيتوپلانكتون در اين آبگير تصريح كرد: اگرچه اين جلبك هاي ميكروسكوپي در طول روز و وجود روشنايي كافي به عمل فتوسنتز مي پردازند و توليدكننده اكسيژن هستند، اما همين موجودات زنده در طول شب و حتي در روزهاي ابري به مصرف كننده عمده اكسيژن تبديل مي شوند و تداوم شرايط جوي ابري در منطقه طي روزهاي اخير هم به اين نياز طبيعي آن ها دامن زده است؛ لذا مي توان يكي از مهم ترين عوامل تلفات در اين آبگير را كمبود اكسيژن دانست.
وي خاطرنشان كرد: پس از اطلاع اداره كل دامپزشكي از اتلاف گسترده ماهيان در اين بند خاكي و نمونه برداري از ماهيان تلف شده و انجام كالبدگشايي روي آن ها كه البته هم از نوع ماهيان پرورشي و هم گونه هاي وحشي بودند، هيچ علائمي دال بر بيماري ميكروبي در آن ها مشاهده نشد؛ هرچند كه از شواهد موجود چنين بر مي آيد كه گرسنگي به نسبت طولاني و زمستان گذراني بدون تغذيه كافي، در تشديد شرايط بغرنج حياتي براي اين ماهيان موثر بوده است.
اين متخصص بهداشت و بيماري هاي آبزيان هم چنين راهكار اجرايي مقابله با اين مشكل را به وجود منابع آب كافي در محيط وابسته دانست و تصريح كرد: براي اين منظور تنها مي توان به تخليه آب موجود در آبگير و هم زمان، ورود همان حجم آب به پشت اين بند خاكي اقدام كرد تا شرايط محيطي به ويژه ميزان اكسيژن آب براي گونه هاي آبزي حاضر در آبگير به سطح طبيعي خود بازگردد.
به گزارش ايرنا، آب انباشته پشت اين بند خاكي واقع در روستاي عبدل آباد از توابع بخش حصار گرمخان شهرستان بجنورد، در زمستان از رودخانه هاي اطراف، تامين و پس از ذخيره سازي، در فصول كم آب براي آبياري زمين هاي كشاورزي منطقه استفاده مي شود. اين بند خاكي در سال هاي گذشته نيز براي پرورش ماهي به بخش خصوصي واگذار شده اما در چند نوبت ماهيان آن تلف شده اند./
7184 1744

سرخط اخبار استان‌ها