۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۴

رئیس دفتر تحقیقات پژوهشکده غدد:

۱۵ درصد کودکان زیر ۱۸ سال ایرانی چاق هستند

۱۵ درصد کودکان زیر ۱۸ سال ایرانی چاق هستند

رئیس دفتر تحقیقات ریزمغذی های پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم گفت: براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۲ تا ۱۵ درصد کودکان زیر ۱۸ سال در ایران به درجاتی از اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حسين دلشاد در افتتاحيه  پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران  و دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی اظهارکرد: آمارها حاصل از مطالعات محلی و ملی در کشور، میزان شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان را قابل توجه نشان می دهد و در نقاط مختلف این اضافه وزن و چاقی بین ۵ تا ۳۵ درصد متفاوت گزارش شده است.

وی افزود: این مطالعات همچنین نشان می دهد که شیوع این معضل بهداشتی به خصوص در مناطق شهری کشور به طور قابل توجهی بیشتر از مناطق روستایی است.

دلشاد یکی از علل عمده این تفاوت را در شیوه زندگی خانوارهای شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: کودکان و نوجوانان در مناطق شهری فعالیت های جسمی کمتری دارند، پیروی از شیوه زندگی ماشینی در آنها بیشتر است و الگوی تغذیه آنها به رژیم غذایی ناسالم تغییر یافته است.

وی به نقش عوامل ژنتیکی و اپی ژنتیکی در چاقی افراد نیز اشاره کرد و گفت: اپی ژنتیک، جهشی است که در ژن ها ایجاد می شود و این تغییرات اپی ژنتیکی ارتباط واسطه های شیمیایی در مغز را بر هم می زنند به طوری که برآیند این تغییرات، افزایش اشتها و دریافت مواد غذایی کالری زا است.

این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم، اضافه وزن و چاقی مادران در دوران بارداری و قبل از آن را هم در چاقی کودکان موثر دانست و گفت: مادرانی که در دوران بارداری دچار دیابت بارداری و یا اضافه وزن نامعمول می شوند، نوزادان با وزن بیشتر از حد طبیعی به دنیا می آورند که این پدیده در تداوم چاقی در دوران کودکی و نوجوانی افراد بسیار موثر است.

دلشاد افزود: وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز از طرق مختلف روی چاقی موثر است؛ مطالعات نشان می دهد خانوارهایی که وضعیت اقتصادی بهتری دارند، الگوی تغذیه ای آنها بیشتر در جهت افزایش دریافت مواد غذایی کالری زا سوق پیدا می کند.

به گفته دلشاد، عوامل فرهنگی نیز در بروز و تداوم چاقی افراد جامعه موثر هستند به این ترتیب که افزایش آگاهی جامعه درباره عواقب ناگوار چاقی و اضافه وزن و پرداختن به فعالیت های فیزیکی مناسب می تواند مانعی برای ایجاد این معضل حوزه سلامت باشد.

عضو هیات علمی پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به طور کلی چاقی به عنوان یک معضل سلامت جوامع در قرن ۲۱ تلقی می شود؛ طی نیم قرن گذشته شیوع چاقی در جهان به دو برابر افزایش یافته و طی دو دهه گذشته شیوع چاقی و افزایش وزن در کودکان و نوجوانان نیز سه برابر افزایش نشان می دهد

دلشاد افزود: در حال حاضر براساس آمارهای جهانی حدود ۴۳ میلیون کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.

پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران و دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک از ۲۵ تا ۲۷ آذر ۹۴ در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود.

کد خبر 3001675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha