خبرگزاری کار ایران

تاکید وزیر بهداشت بر لزوم توجه به امنیت غذایی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۶۵۱

وزیر بهداشت به اهمیت نقش ایمنی غذایی و لزوم همکاری دیگر بخش‌های حکومت در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه ایمنی غذا موضوع بسیار مهمی است، بیان کرد: به بحث ایمنی غذا باید به عنوان یک موضوع چند وجهی و چند بخشی نگاه کرد، ما در وزارت بهداشت سازمانی به نام غذا و دارو داریم که متولی این امر بزرگ خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین ما می‌توانیم برای ایجاد یک شرایط مناسب در امر غذای سالم نقش آفرینی کنیم و بنظر من بخش‌های مختلف حکومت و نه دولت باید به امر امنیت غذایی بپردازند.

نمکی افزود: آلاینده‌های زیست محیطی و صنعتی و عدم استفاده درست از ابزار صنعتی و توسعه بی‌رویه یک ناپایداری به وجود آورده است.

وی ادامه داد: امروز ما از ظرفیت سرزمین به خصوص در کشورهای در حال توسعه، چند برابر استفاده می‌کنیم و خاک، آب، زمین حاصلخیز و هوای سالم از مسائل مهمی است که امنیت غذایی کشورهای در حال توسعه  را به شدت تهدید می‌کند، بنابراین باید امنیت غذایی و تامین غذای سالم را از بعد کمی و کیفی ارزیابی کنیم.

نمکی افزود: ما یک بحثی به نام کمیت غذا داریم و یک بحث هم در زمینه کیفیت غذا داریم، کمیت غذا آن است که مشخص می‌کند یک فرد در طول روز باید چه میزانی مواد پروتئینی یا مواد دیگر را مصرف کند.

وی گفت: آنچه که امروز در دنیا به شدت زیر سوال است، کیفیت این کمیتی است که از آن صحبت می‌کنیم. من چند روز پیش استان گیلان بودم؛ دو رودخانه ۱۷ کیلومتر سم را به تالاب انزلی می‌برد که زیستگاه زمان تخمگذاری ماهیان است و اطراف این تالاب زمین‌های کشاورزی و شالیزارهاست و دیدم مقدار زیادی کود شیمیایی در این شالیزارها به کار می‌بریم و نیترات و نیتریتی است که وارد این تالاب می‌شود، غیر از حوضچه‌های آب زیرزمینی که از این باقی مانده نیترات و نیتریت سرشار می‌شوند و اثراتی که در مواد غذایی ما می‌گذارند و در کنار این موضوع ما ایستگاه زباله سراوان را داریم که در شرایط خشک چهار لیتر در ثانیه و در شرایط بارندگی ۲۴ لیتر در ثانیه شیرابه زباله‌ها را به سمت تالاب انزلی می‌برد.

وزیر بهداشت بیان کرد: حال ما به مردم توصیه می‌کنیم که ماهی بیشتر بخورند، در حالی که اوضاع ما در خلیج فارس و آب‌های ساحلی آنجا هم به دلیل فاضلاب‌های صنعتی که ایجاد کردیم، بهتر از این نیست. نوع سم‌پاشی‌ها و رفتارهای به این شکل هم چه در گندمزار، چه در باغ و شالیزار بسیار جدی است.

وی گفت: باید بدانیم که باقی مانده سموم یکی از تهدید کننده‌های جدی است. ما مردم را به خوردن سبزی توصیه می‌کنیم، اما آبی که از باقی مانده فلزات سنگین می‌رود و سبزی را سیاه می‌کند، نتیجه‌اش  چیزی است که باید توصیه کنیم مردم از آن بخورند.

نمکی ادامه: بنابراین اگر کمیت را با کیفیت مناسب ارزیابی نکنیم، امنیت غذایی هیچگاه تامین نخواهد شد و برعکس مردم باید هزینه‌های سنگینی برای درمان بیماری‌ها بپردازند که گاهی اوقات نخوردن، از غذای مسموم بهتر است، سازمان غذا و دارو یکی از نقش آفرین ترین دستگاه‌هایی است که در امر نظارت بر کیفیت غذا کار می‌کند.

وی افزود: همچنین تقویت همکاری بین بخشی در قالب شورای عالی غذا و تغذیه یکی از رسالت‌های اصلی ما در وزارت بهداشت است و اگر سازمان محیط زیست، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی کمک نکنند، کامیابی درستی در بحث امنیت غذایی کشور حاصل نمی‌شود.

نمکی ادامه داد: توجه کنید مقدار زیادی از موادی که در برخی سوپرمارکت‌ها است از رنگ‌های غیر مجاز استفاده می‌کند و این از موضوعاتی است که حتما باید از سوی سازمان غذا و دارو دنبال شود. در عین حال همکاری بین بخشی در بحث قاچاق در اختیار ما نیست و ما فقط گزارش و نظارت می‌کنیم، این حجم انبوهی که هم بر تولید داخلی و هم بر سلامت مردم اثر سوء می‌گذارد، از مسئولیت ما خارج است و برای همین باید به شدت بحث همکاری بین‌بخشی را پیگیری و دنبال کنیم.

وی گفت: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد بحث آموزش است، آموزش نه فقط برای کادر خودمان، بلکه آموزش برای همه گروه‌های هدف، چون شیوه تغذیه ‌ما شیوه غلطی است و به نظر من باید از مدرسه شروع به این آموزش کرد.

نمکی ادامه داد: مثلا ما طرح کوچ را که مبارزه با اضافه وزن و چاقی در مدرسه است، با آموزش و پرورش شروع کردیم و بسیار هم کار خوبی بود، باید آموزش تغذیه را از مدرسه آغاز کنیم و البته یادمان نرود که ما همیشه گرفتار بحثی به اسم چاقی نیستیم.

وی افزود:  این سرزمین گسترده‌ای است که در آن هرگز نمی‌توانیم بگوییم که یک استان یک الگوی واحد در زمینه تغذیه دارد و نمی‌توان با یک الگو با این سرزمین برخورد کرد، به همان نسبت که گستردگی اقلیم و تنوع آب و هوا داریم، تفاوت فرهنگ و خرده فرهنگ داریم، بنابراین ما در جاهایی بچه‌های چاق داریم و در همانجا کودکانی داریم که از گرسنگی و فقر دنده‌هایشان بیرون زده و از شدت گرسنگی ضعف می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: می‌شناسم نقاطی از این سرزمین را که خانواده‌ها به سختی قوت کودکان‌شان را تامین می‌کنند و باید این تصور را تقویت کنیم که در نقاطی که چاقی مشکلمان است، لکه‌های ناشی از سوءتغذیه ناشی از کمبود مواد غذایی هم داریم و در جاهایی هم که می‌گوییم استانی است که از نظر امنیت غذایی رتبه پایینی دارد، همانجا هم کودکان چاق داریم و در سال  نزدیک ۳۸۵ هزار مرگ غیر کووید داریم که در این مرگ‌ها۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر و حدود ۱۰۰ هزار موردش به دلیل فشار خون بالا یا عوارض ناشی از فشار خون بالا است که به دلیل مصرف بی رویه نمک، سبک زندگی غلط عامل اصلی این مرگ‌های خاموشی است که از آن خبر نداریم.

وی ادامه داد: امروز با توجه به امکان آموزش از راه دور و آموزش از طریق موبایل، تهیه این پکیج کار ما است و من هزینه‌های آن را قبول می‌کنم، اینکه چطور به گروه‌های هدف متفاوت، آموزش تغذیه درست دهیم و چگونه در مدارس حضور یابیم و به بچه‌هایی که در بهترین مقطع زندگی برای آموزش تغذیه مناسب و سبک زندگی درست دارند، ارائه دهیم، البته یکی دیگر از نکاتی که می‌خواهم کارشناسان این حوزه دنبال کند، جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها در هدف‌دهی به امنیت غذایی در کشور است.

نمکی افزود: در سیاست‌گذاری باید کمک کنیم، زیرا خیلی‌ها نمی‌دانند وقتی می‌گویم باید گروه‌های هدف را در حوزه آموزش مشخص کنیم، در سیاست‌گذاری در تولید محصول اگر یک کشاورز از یک هکتار زمین ۲.۵ تن گندم برداشت کند یا ۱۰ تن، هم در افزایش بهره‌وری زندگی خودش موثر است هم در تامین کالاهای اساسی برای مردم، ما باید از وزارت جهاد کشاورزی بخواهیم که چگونه می‌شود ظرفیت شیلات و دامپروری را افزایش داد.

وزیر بهداشت با اشاره به صحبت‌های کاندیدها در رابطه با حوزه سلامت، گفت: من از مدت‌ها قبل به همکارانم نوشتم که خواهشم این است که در بحث‌های انتخابات ورود نکنید و از روزی که آمدم همه تلاشم این است که وزارت بهداشت را از سیاست‌زدگی عاری کنم و بارها اعلام کردم که من وزیر بهداشت تمام مردمان این سرزمین اعم از شیعه، سنی، کلیمی، مسیحی، زرتشتی، بی دین، اصولگرا، اصلاح طلب، بی‌خط و حتی زندانی محکوم به اعدام هستم و مردم باید بپذیرند که وزیر بهداشت سیاسی نیست، اما برخی ناشیانه ابراز ارادت و علاقه مرا به مقام معظم رهبری تفسیر خطی کردند، که بسیار اشتباه فکر کردند.

وی افزود: رهبری برای همه ملت ایران و برای همه خطوط است و ایشان پدر خانواده عظیمی است به نام ملت ایران و بنده به هیچ جریان سیاسی وابسته نیستم و نخواهم بود.

نمکی ادامه داد: گرچه سیاست بلدم، گرچه اجزایش را از آنها که ادعا می‌کنند، ماهرانه‌تر می‌دانم، اما به این وادی ورود نکردم. زیرا ورود به این وادی انسان‌ها را کلیشه‌ای بار می‌آورد و جزم‌اندیشی را به آدم تحمیل می‌کند و صداقت و رفتار صادقانه را از آدم می‌گیرد، برای همین از دوستانم خواستم که به این عرصه ورود نکنند و اگر هم کسی چیزی گفت، نرنجند، این عزیزان دل‌شان می‌سوزد و دل‌شان می‌شکند.

وی گفت:  در طول این ۱۶ ماه گذشته با دست‌های خالی و بسته، اما با چشم‌های باز و دل‌هایی مالامال از عشق، لحظه‌ای درنگ نکردند و کرونا نشانی از لیاقت و بی لیاقتی مدیریت کشورها خواهد شد، ما با دست خالی، با خزانه تهی و بانک مرکزی بی پول، فقط با ایثار و گذشت این بچه‌ها ایستادند و من هم کوچکترین سرباز این گروه بودم و فرماندهان اصلی آنها بودند که شهید شدند.

نمکی افزود: ما در زمانی که گوشت و مرغ نبود زمانی که تخم مرغ مشکل داشت، نگذاشتیم ۴۷۵۰ قلم دارو کمیاب شود، نگذاشتیم مثل انگلیس و فرانسه حتی یک بیمار کووید و غیرکووید و حتی یک بیمار ضربه مغزی پشت در بیمارستان بماند، اگر یک بیمار دچار ضربه مغزی پشت در بیمارستان می‌ماند همین اصحاب رسانه آن را منتشر می‌کردند، من مدیون اصحاب رسانه هستم، کسانی که به خاطر ماسک نزدن مردم و تذکر دادن، کتک هم خوردند و همکاران خودم که چهار موج سنگین را مدیریت کردند و نگذاشتند به مردم فشار بیاید.

وی گفت: در این مدت حتی یک اتاق عمل اورژانسی تعطیل نشد و یک میلیارد و و ۲۰۰ میلیون یورو کمتر از ارز سال ۹۷ برای دارو هزینه کردیم اما کمبودی نداشتیم، اصلا آدمی که نمی‌داند کرونا یعنی چه و این ویروس با ویروس‌های دیگر چه فرقی دارد، در مورد مدیریت کرونا اظهار نظر می‌کند، همه اختیارات را سه روز به شما تفویض می‌کنیم، اگر توانستید کرونا را مدیریت کنید به شما رأی می‌دهیم و اعلام می‌کنیم شما نه سه ماهه بلکه ۳۰ روزه می توانید مشکل کرونا را حل کنید.

وزیر بهداشت گفت: اگر می‌خواهید به اقتصاد، به فرهنگ و به هر چه می‌خواهید حمله کنید، اما پا به عرضه کرونا نگذارید چون نه بلد هستید و نه این مجموعه جایی است که افراد نا بلد اظهارنظر کنند و با امکاناتی که داشتیم بی‌نقص‌ترین و موفق‌ترین کارنامه را داشتیم و این را من نمی‌گویم، بلکه سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، اگر از کارهای انجام شده در بدترین شرایط تشکر نمی کنید، نمک به زخم عزیزان نپاشید همه رفتند مرخصی اما همکاران ما یک روز به مرخصی نرفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز