۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82271470
T T
۰ نفر

توليد حدود 19 ميليون تن خوراك دام در كشور

۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82271470
توليد حدود 19 ميليون تن خوراك دام در كشور

كرج- ايرنا- مديركل دفتر بهبود تغذيه و جايگاه دام وزارت جهاد كشاورزي گفت كه حدود 19 ميليون تن خوراك دام و طيور در 625 كارخانه و كارگاه در كشور توليد مي شود.

تورج صارمي روز سه شنبه در حاشيه آيين گشايش نهمين نمايشگاه ملي تخصصي زيرساخت هاي كشاورزي كه در موسسه گلستان گلشهر كرج برگزار شد، در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا، افزود: از نظر ظرفيت هاي توليدي كه بخش دام و طيور در كشور دارد، در سال 94 بالغ بر 13 ميليون تن انواع محصولات دامي را در كشور توليد كرديم.
وي اظهار داشت: از اين تعداد واحدهاي توليدكننده خوراك دام، بالغ بر 100 واحد داراي گريد A و مطابق با استانداردهاي روز دنيا در حال توليد هستند و تعدادي از اين ها سرمايه گذار خارجي دارند.
وي گفت: به دليل اينكه توليد خوراك در اين واحدها با نظارت هاي بهداشتي و نظارت هاي كيفي انجام مي شود ما مطمئن هستيم خوراك توليدي از نظر توازن خوراك، عاري از مشكلات خاصي كه ما در بحث خوراك داريم و مشكلات قارچ زدگي يا مشكلات بهداشتي يا آلودگي است.
صارمي بيان داشت: خوراك هاي وارداتي بيشتر در جيره هاي طيور هستند و محصولاتي مثل ذرت به دليل اينكه نياز آبي بالايي دارند و محدوديت هايي كه در تامين منابع آبي در كشور داريم و سطح زير كشت و محدوديت ها در استان هايي كه امكان توليد ذرت را دارند عمده خوراك وارداتي ما شامل حال ذرت و كنجاله سويا است.
وي ادامه داد: امسال پيش بيني شده كه بتوانيم با استفاده از اين ظرفيتي كه گفته شده و با استفاده از خوراك هاي كمتر رايج را در زمينه طيور عملياتي كنيم و بخشي از اين خوراك وارداتي با امكان استفاده از اين خوراك ها تعديل شود و نگراني توليد كننده از اينكه با جايگزيني يك خوراك به جاي ذرت يا كنجاله مشكلي در توليدش يا در عملكردش باشد، ايجاد نمي شود.
وي با اشاره به اينكه ميزان مصرف انواع خوراك دام و طيور در كشور بالغ بر 70 ميليون تن است، اظهار داشت:با توجه به محدوديت هايي كه در بخش تامين اقلام خوراكي مورد نياز دام و طيور داريم يكي از مهم ترين برنامه ها بايستي عملياتي سازي افزايش بهره وري در بخش توليد خوراك و روش هايي براي بهبود راندمان مصرف خوراك در واحدهاي توليدي باشد.
وي گفت: با توجه به ظرفيت خوبي كه كارخانجات خوراك كشور دارند بالغ بر 19 ميليون تن ظرفيت اسمي كارخانجات خوراك كشور است كه با اعمال نظارت بهداشتي و كيفي محصول توليدي را در كشور توليد مي كنند.
صارمي افزود: يكي از موضوعاتي كه در دستور كار مي تواند قرار مي گيرد اين است كه بتوانيم از توليد خوراك با كيفيت كه با شرايط نظارتي توليد مي شود در سطح واحدهاي توليدي استفاده كنيم كه با توجه به سرمايه گذاري خوبي كه در اين بخش انجام شده و اعمال استانداردهاي كيفي كه در اين واحدها انجام مي شود يكي از موضوعاتي كه در دستور قرار گيرد امكان استفاده حداكثري از اين ظرفيت است.
وي بيان داشت: به واسطه اين موضوع اقدامات خوبي هم توسط كارخانجات خوراك در راستاي بهبود ظرفيت توليدي و بهبود استانداردهاي كيفي انجام شده است.

***استفاده از علوفه هاي خوراكي با نياز آبي كم
مديركل دفتر بهبود تغذيه و جايگاه دام وزارت جهاد كشاورزي اضافه كرد: يكي از اين روش ها استفاده از علوفه هايي با نياز آبي كم هستند كه در يك طرح مشتركي كه بين معاونت امور زراعت وزارت جهاد كشاورزي و موسسات تحقيقاتي كشور منجمله موسسه تحقيقات علوم دامي، موسسه اصلاح بذر و نهال كشور و موسساتي مسئوليت فعاليت هاي ترويجي را دارند و با همكاري معاونت امور توليدات دامي طرحي از سال گذشته در حال پيگيري است.
وي ادامه داد: با استفاده از اين طرح امكان استفاده از خوراك هاي يا علوفه هايي كه نياز آبي كمتري دارند عملياتي مي شود تا ما از علوفه با نياز آبي كم و مقاوم به خشكي در تغذيه دام استفاده كنيم كه اين طرح به عنوان پايلوت از سال گذشته توسط امور زراعت برنامه ريزي شد.
صارمي گفت: ما هم در اين اقدام مشترك مسئوليت پيگيري انجام آزمايشات لازم براي امكان استفاده از اين علوفه ها در تغذيه دام را داريم كه اين طرح در سال جاري هم در حال پيگيري است و تلاش مي شود كه بتوانيم با استفاده از اين ظرفيت سطح زيركشت علوفه هايي كه نياز آبي بالا دارند را كمتر كنيم.

***پيش بيني برداشت 2 ميليون تن سورگوم
وي از جمله اين علوفه ها را سورگوم يا چغندر علوفه اي دانست و اظهار داشت: در برنامه كشت سال زراعي جاري پيش بيني برداشت بالغ بر 2 ميليون تن گياه سورگوم از مزارع تحت پوشش اين محصول شده است كه در كنار اين اقدام مشترك برنامه ريزي براي انجام آزمايشات تركيبات مواد مغذي اين اقلام و امكان استفاده در تغذيه دام براي كاهش مشكلات در پيش داريم.
صارمي تصريح كرد: در يك طرح مشترك با موسسه تحقيقات علوم دامي به دنبال اعمال روش هايي هستيم تا بتوانيم علوفه هايي را به عنوان جايگزين در تغذيه دام استفاده كنيم كه يكي از اين روش ها امكان استفاده از خوراك هاي كمتر رايج در تغذيه طيور است.
وي گفت: در كشور هاي مختلف دنيا يك مجموعه خوراك هاي متنوعي را در تغذيه طيور استفاده مي كنند و ما در كشور اين امكان كمتر مهيا شده و محدود شده به چند خوراك همچون ذرت و كنجاله سويا كه عمدتا وارداتي هستند.
اين مسئول اضافه كرد: با اين طرح در تلاش هستيم با امكان استفاده از ظرفيت موجود بتوانيم اين امكان را مهيا كنيم كه از خوراك هاي كمتر رايج در تغذيه طيور استفاده كنيم كه با اين امكان هم قيمت تمام شده كاهش مي يابد و حجم واردات نهاده از خارج كمتر مي شود و از ظرفيت موجود نيز استفاده مي شود.
وي افزود: در برنامه ريزي هايي كه در سال جاري در دستور كار قرار داده ايم رديفي را از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزي پيگيري كرديم كه در استفاده بهينه از بقاياي محصولات كشاورزي و صنايع غذايي در كارنجات صنايع غذايي داشتيم تا بتوانيم اين بقايا را در برنامه تغذيه دام استفاده كنيم .
مديركل دفتر بهبود تغذيه و جايگاه دام وزارت جهاد كشاورزي تصريح كرد: به همين منظور در سال جاري برنامه ريزي براي استفاده از بقاياي پسته را در استان هاي پايلوت براي خوراك دام داريم و در همين راستا كارگاهي در هفته گذشته در استان اصفهان به عنوان يك كارگاه ملي برگزار شد.
وي گفت: در اين كارگاه آموزشي دست اندركاران موضوع حضور پيدا كردند و با روش بسته بندي مكانيزه بقاياي پسته و امكان استفاده مناسب در تغذيه دام آشنا شدند.
صارمي يكي ديگر از طرح ها را بر روي استفاده از بقاياي نيشكر براي خوراك دام عنوان كرد و افزود: اين طرح به مرحله عملياتي رسيده و پايلوت توليد خوراك بر پايه نيشكر در استان خوزستان راه اندازي شده كه در مرحله اول حدود پنج هزار تن، در مرحله دوم بالغ بر 100 هزار تن و در مرحله سوم بالغ بر يك ميليون تن از بقايا و سرشاخه هاي نيشكر براي خوراك دام فراوري مي شود.
وي بيان داشت: در حال حاضر سرشاخه هاي نيشكر به دلايل مختلف و براي جلوگيري از مشكلات برداشت يا سوزنده مي شد و يا به نوعي به طور نامناسب در زمين رها مي شد و استفاده مناسبي نمي شد و در اين طرح مقرر شده با فراوري مناسب امكان استفاده در تغذيه دام داشته باشيم.
صارمي تاكيد كرد: با امكان روش فراوري كه در اين خوراك وجود دارد هم مي تواند ارزش افزوده مناسبي براي اين ظرفيت ايجاد كند و هم مي تواند در قيمت تمام شده خوراك دام تاثير بگذارد و هم مشكلات زيست محيطي متاثر از سوزاندن بقاياي نيشكر در استان خوزستان را تعديل كند.
وي به استفاده از سرشاخه خرما و بقاياي پسته در تغذيه دام اشاره كرد و گفت: در استان هايي كه امكان استفاده از پسماندها يا بقاياي كارخانجات صنايع غذايي بالاخص كارخانجاتي كه روي بقاياي مركبات كار مي كنند يا روي بقاياي ميوه كار مي كنند در دستور كار قرار گرفته كه با تدوين دستور العمل هاي اجرايي كه امكان استفاده مناسب را ايجاد مي كند بتوانيم از اين ظرفيت در تغذيه دام و طيور استفاده كنيم.
6156/1535خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشار دهنده:داريوش غفاري

سرخط اخبار استان‌ها