بازاريابي محصولات از مشكلات اصلي بخش كشاورزي است

اروميه - ايرنا - رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: بازاريابي محصولات از مشكلات اصلي بخش كشاورزي است و در صورتي كه 115 ميليون تن محصولات توليدي كشاورزي به خوبي بازاريابي و مديريت نشود، براي اين بخش مشكل آفرين خواهد بود.

علي محمد شاعري شامگاه چهارشنبه در جلسه مشترك اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مسئولان وزارت جهاد كشاورزي با مديران و تشكلهاي بخش كشاورزي و مسئولان آذربايجان غربي افزود: بايد كشاورزي را صادرات محور كرده و همه اهدافمان را در اين راستا تنظيم كنيم.
وي اضافه كرد: مشكلات زيست محيطي و يا كشاورزي در آذربايجان غربي مشكل يك بخش و يا يك دستگاه نبوده و همه مردم و نمايندگان و دستگاههاي دولتي بايد در كنار يكديگر نسبت به حل اين مشكل اقدام كنند.
وي بيان كرد: نگاه كميسيون كشاورزي به مسايل در راستاي حمايت جدي از كشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست بوده و هيچ رتبه بندي در اين موارد انجام نمي شود.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: بايد بخشي نگري جاي خود را به يك نگاه جامع بدهد و همه با جامع نگري و يك همكاري به هدف برسيم.
وي افزود: كشاورز هم اكنون وظيفه خود را در بخش توليد انجام داده ولي بازار افسار گسيخته است و ستاد تنظيم بازار بايد در راستاي نظم دهي به بازار و حل مشكلات حركت كند.
عباس كشاورز مدير زراعت وزارت جهاد كشاورزي نيز در اين جلسه گفت: كشاورزي كشور چالش هاي جدي دارد و پايين بودن بهره وري مهمترين چالش پيش روي بخش كشاورزي است.
وي بيان كرد: پايين بودن بهره وري ميزان آب و سرمايه و بالا بودن هزينه هاي تمام شده براي كشاورزان از ديگر مشكلات اين بخش است و نمي توان با اين اوضاع درآمد خوبي را براي كشاورزان متصور بود.
وي گفت: بناي توسعه بر خودجوش بودن و ايجاد پس انداز در كشاورزان است و اگر اين اتفاق بيفتد، زمينه سرمايه گذاري، كاهش هزينه و بهره وري فراهم مي شود.
كشاورز اظهار كرد: كشاورزي كشور مانند ساير نقاط جهان نيازمند سرمايه، تكنولوژي آسان و نيروي انساني ماهر است و بايد تلاش شود تا اين سه عنصر براي بخش توليد فراهم شود.
مدير زراعت وزارت جهاد كشاورزي بيان كرد: آب كشور نيز با چالش مهمي روبه روست و بايد به كمك دولت و مجلس براي اين موضوع نيز چاره انديشي شود.
وي گفت: توليد 14 ميليون تن گندم در كشور موفقيتي بود كه با كاهش يك ميليون هكتاري زمين به دست آمده است و ارتقاي مديريت آب و ساماندهي استفاده از آن مي تواند بسيار حايز اهميت باشد.
وي گفت: نيازمند بازارهاي صادراتي بلند مدت تثبيت شده هستيم و صادرات ما در شان كشاورزان نيست به طوري كه يك دلال براي كشاورزان كل كشور در يك مرز تصميم مي گيرد و اين صحيح نيست.
وي با بيان اينكه آذربايجان غربي در حاشيه مرز بوده و دسترسي خوبي به بازارهاي خارجي دارد، گفت: صادرات شكر از اين استان مي تواند انجام شود و اين استان از اين ظرفيت برخوردار است.
اين جلسه مشترك با هدف بررسي مسايل و چالشهاي بخش كشاورزي آذربايجان غربي و نيز بازدي از توانمندي هاي اين استان در اين بخش به مدت دو روز تداوم دارد.
براساس اعلام مسوولان جهادكشاورزي آذربايجان غربي اعضاي كمسيون كشاورزي اب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي روز پنجشنبه به بازديد از صنايع كشاورزي استان در شهرهاي مختلف استان مي پردازند.
بازديد از عمليات مقابله با كانونهاي ريزگرد در درياچه اروميه، بازديد از شبكه آبياري تحت فشار تجميعي اراضي در اروميه، بازديد از باغات انگور ديم دشت در اروميه نيز جزء برنامه هاي اين كميسيون است.
همچنين بازديد از پروژه انتقال آب رودخانه زاب به درياچه اروميه، بازديد از زنجيره گوشت مرغ در مهاباد، جلسه با تشكل هاي بخش كشاورزي و بازديد از يك نمونه باغ سيب از ساير برنامه هاي كميسيون كشاورزي مجلس در سفر دو روزه خود به آذربايجان غربي است.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي داراي يك ميليون هكتار اراضي كشاورزي قابل كشت است كه 800 هزار هكتار اين اراضي زير كشت انواع محصولات زراعي و باغي قرار دارد.
در اين اراضي زير كشت 230 هزار نفر بهره برداري مشغول هستند.
آذربايجان غربي در توليد محصولاتي چون سيب و انگور و چغندر قند جزء استان هاي برتر كشور بوده و سالانه با توليد 6 ميليون تن از محصولات كشاورزي استاني تاثير گذار در اقتصاد كشاورزي كشور است.
7125/2093**خبرنگار: طاهره نويد آرين**منتشر كننده: صابر چهرقاني

سرخط اخبار استان‌ها