۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۱
کد خبر: 82136905
T T
۰ نفر
تولید 3.2 میلیون تن شلتوك درسالجاری/ كشت ارقام پرمحصول 2 برابرشد

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت وزارت جهاد كشاورزی پیش بینی كرد امسال بیش از 3 میلیون و 200 هزار تن شلتوك در كشور تولید شود.

به گزارش روزدوشنبه ایرنا از وزارت جهادكشاورزی، كاوه خاكسار، افزایش عملكرد، تجهیز و نوسازی شالیزارها، اجرای پروژه های طرح خوداتكایی، توسعه مكانیزاسیون و رعایت زمان كشت را از دلایل برآورد افزایش تولید این محصول اعلام كرد.
وی افزود: یكی از عوامل افزایش تولید برنج در سال جاری،افزایش عملكرد در واحد سطح بر اثر بهبود مدیریت مزارع و دو برابر شدن سطح زیر كشت ارقام پرمحصول مانند فجر و شیرودی در شالیزارها به جای ارقام محلی است.
مدیركل دفتر غلات و محصولات اساسی با بیان این كه در سال جاری حدود 85 هزار هكتار از اراضی شالیزارها زیركشت ارقام پرمحصول رفته است، اظهارداشت: این در حالی است كه سال گذشته 40 هزار هكتار از شالیزارها به كشت ارقام پرمحصول اختصاص داشت.
خاكسار میانگین عملكرد تولید رقم های پرمحصول فجر و شیرودی را حدود7500 كیلوگرم شلتوك در هكتار عنوان كرد.
وی در عین حال از معرفی و ثبت تجاری رقم گیلانه خبر داد و تصریح كرد: این رقم زودرس، دارای كیفیت ارقام محلی و عملكرد تولید حداقل 6 هزار كیلوگرم شلتوك در هكتار است. امسال در قسمتی از شالیزارهای گیلان به زیر كشت رفته و پیش بینی می كنیم سال آینده این رقم در سطح قابل ملاحظه ای از شالیزارهای استان گیلان كشت شود.

** تاثیر افزایش قیمت بر مدیریت و رعایت زمان كشت
مدیركل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت با بیان این كه تعدیل قیمت برنج نیز بر انگیزه كشاورزان برای تولید و مدیریت مزارع تاثیر گذاشته است، گفت: كشاورزانی كه به دلیل افزایش هزینه های تولید انگیزه ای برای تولید نداشتند با بهبود قیمت برنج، امسال مبادرت به مدیریت و رعایت زمان كشت كرده اند.
وی به بارندگی های سالجاری نیز اشاره كرد و اظهارداشت: به علت بارندگی های اخیر و وضعیت مناسب آب در استان های شمالی، كشاورزان امسال دو هفته زودتر كشت نشا را انجام دادند تا بتوانند كشت مجدد و كشت رتون داشته باشند و از این رو پیش بینی می كنیم سطح زیركشت مجدد و رتون افزایش یابد.
خاكسار افزود: طبق گزارش ها حجم آب سد سفید رود كه در سال گذشته در همین برهه زمانی 480 میلیون متر مكعب بود بر اثر بارندگی در حال حاضر به 840 میلیون متر مكعب رسیده است.
وی در ادامه با بیان اینكه اجرای طرح افزایش ضریب خوداتكایی از امسال كلید خورده است، تصریح كرد: یكی از مهمترین پروژه های ما در این طرح، مدیریت مزارع است و در چارچوب این طرح، استفاده بهینه از تغذیه گیاهی و استفاده از كود های استاندارد در زمان و به میزان مناسب و همچنین مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها انجام می گیرد.
این مقام مسوول، تجهیز و نوسازی شالیزارها را از عوامل موثر بر افزایش عملكرد تولید دانست و گفت: تا سال 1394 حدود 68 هزار و یكصد هكتار از شالیزارهای استان گیلان تجهیز و نوسازی شد و امسال 9500 هكتار دیگر به این اراضی اضافه می شود.
وی سطح اجرای طرح تجهیز و نوسازی در شالیزارهای استان مازندران را تا سال 94 نزدیك به 50 هزار هكتار عنوان كرد و اظهار داشت : در سال جاری 1750 هكتار به این سطح افزوده خواهد شد.

** توزیع 850 تن بذر ارقام كیفی و پر محصول هاشمی
خاكسار توزیع بذرهای با كیفیت و گواهی شده را از اقدام های مهم به منظور افزایش عملكرد تولید دانست و گفت: امسال در استان های گیلان و مازندران نزدیك به 850 تن بذر ارقام كیفی و پرمحصول هاشمی توزیع شده است.
وی با بیان اینكه برای نخستین بار با همكاری موسسه تحقیقات برنج و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، بذر مادری خالص شده رقم هاشمی و هم بذر گواهی شده در اختیار كشاورزان قرار گرفت، پیش بینی كرد كه كشت این ارقام 20 تا 25 درصد عملكرد تولید را افزایش دهد.
این مسوول وزارت جهاد كشاورزی افزود: افزایش تولید بذر ارقام كیفی و ارقام پرمحصول به طور جدی در دستور كار وزارت جهاد كشاورزی قرار گرفته است و در سال جاری امیدواریم میزان بذر تولیدی به بیش از 3 هزار تن برسد.
وی به توسعه مكانیزاسیون در شالیزارها نیز اشاره كرد و گفت: امسال در گیلان كشت مكانیزه برنج با 25 درصد افزایش در سطح 95 هزار هكتار صورت گرفته در حالی كه این سطح در سال گذشته 72 هزار هكتار بود.
مدیركل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت، سطح كشت مكانیزه برنج در استان مازندران را با 33 درصد رشد نسبت به سال گذشته، 60 هزار هكتار عنوان كرد .
به گفته وی كشت مكانیزه برنج در سال گذشته در سطح 46 هزار هكتار از شالیزارهای این استان صورت گرفت.
خاكسار درباره كشت برنج در اراضی غیرشمالی گفت: ما برای اراضی غیرشمالی با توجه به اقلیم هر استان، كشت های جایگزین مانند آفتابگردان و سورگوم را پیشنهاد كرده ایم.
وی كل سطح زیركشت برنج در سال جاری را 570 هزارهكتار عنوان و پیش بینی كرد با توجه به اقدام های انجام شده ، كشت مجدد و رتون و افزایش عملكرد، تولید برنج به میزان قابل توجهی در كشور افزایش یابد
وی ادامه داد: برنامه های وسیعی برای تولید كمی و كیفی برنج به خصوص در زمینه مكانیزه كردن كاشت و برداشت و اصلاح كار خانه های شالیكوبی در طرح افزایش ضریب خوداتكایی دیده شده است كه امیدواریم با تامین اعتبارات لازم،اجرایی شود.
به گزارش ایرنا، نیاز مصرفی برنج كشور سالیانه حدود سه میلیون تن است كه حدود دو میلیون تن آن از داخل و بقیه از طریق واردات تامین می شود.
براساس سیاست وزارت جهاد كشاورزی دولت یازدهم، كشت و تولید برنج در دو استان مازندران و گیلان عملیاتی خواهد بود و كشت برنج در استان‌های دیگر كشور كنترل می شود.
دولت های قبلی براساس مصوبه حدود 300 هزارتن برنج برای ذخایر استراتژیك كشور به شركت شركت بازرگانی دولتی ایران مجوز واردات می دادند كه طبق مصوبه جدید وزارت جهاد كشاورزی برای حمایت از تولید داخلی این میزان به 150 هزارتن در سال كاهش یافته و ایران یكی از بزرگترین وارد كنندگان برنج باسماتی هند است.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد