اکو فود

نخستین سایت خبر خوان صنایع غذایی و کشاورزی

امروز : دو شنبه 17 ارديبهشت ماه 1403
آخرین به روز رسانی:
دو شنبه 17 ارديبهشت ماه 1403 ساعت: 11:0:20

بار سنگین هزینه‌ شهرداری ها روی دوش کشاورزان/ 58 هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی و باغ‌های دماوند

بار سنگین هزینه‌ شهرداری ها روی دوش کشاورزان/ 58 هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی و باغ‌های دماوند

بخش کشاورزی نمی‌تواند و نباید بار سنگین کاهش درآمد شهرداری‌ها را به دوش بکشد.

منبع خبر : ایانا - اصلیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 10 بهمن 1394ساعت انتشار : 14:47:20
بخش کشاورزی نمی‌تواند و نباید بار سنگین کاهش درآمد شهرداری‌ها را به دوش بکشد.   به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران امروز در نشست مشترک شوراهای اسلامی شهر و روستای استان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به یک میلیون و 260 هزار هکتار اراضی کشاورزی و منابع طبیعی سطح استان تهران، این استان را از نظر میزان، تولید، بهره‌وری، قیمت تمام‌شده و عملکرد در محصولات کشاورزی به‌عنوان سرآمد و الگو در کشور مطرح کرد و افزود: امروز با تلاش تولیدکنندگان و حمایت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با هدف ارتقاء ضریب امنیت غذایی و تکیه بر تولیدات داخلی و خوداتکایی در تولید محصولات اساسی با اولویت بهره‌برداری مطلوب از منابع آب و خاک و حفظ کاربری اراضی کشاورزی گام‌های مؤثری در ارتقای بخش کشاورزی برداشته شده است. علی‌اشرف منصوری با اشاره به اینکه استان تهران با تولید 6.1 میلیون تن محصول زراعی، باغی و دامی در تولید محصولات شیر، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، ماهیان زینتی، محصولات گلخانه‌ای، گل‌های شاخه‌بریده، قارچ خوراکی، گیلاس و ذرت علوفه‌ای حائز رتبه نخست کشوری است، گفت: تصور می‌شود استان تهران به‌دلیل وسعت کم آن که قابل توجه نیست، بیشتر مصرف‌کننده است؛ اما این استان نقش بزرگی در تولید محصولات کشاورزی، در سطح کشور دارد و پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور متعلق به این استان است. وی با بیان اینکه خشکسالی‌های سال‌های گذشته، کشور را به‌گونه‌ای با کمبود آب روبه‌رو کرده است که سطح آب‌های زیرزمینی سالانه یک متر کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار وزارت نیرو، آب در دسترس بخش کشاورزی طی چند دهه اخیر از 2.8 میلیارد مترمکعب به 1.6 میلیارد مترمکعب رسیده است که این امر تهدیدی برای بخش محسوب می‌شود؛ در کنار این موضوع روان‌آب یک میلیارد مکعبی شهر تهران می‌تواند هم به منزله تهدید و هم فرصت برای استان محسوب شود؛ اگر بتوان این آب را تصفیه کرد و در اختیار بخش کشاورزی قرار داد، در رونق این بخش بسیار حائز اهمیت خواهد شد و از این جهت نیز تهدید خواهد بود که اگر وارد بقیه منابع آبی ما شود، قطعاً باعث آلودگی محیط زیست و محصولات تولیدی خواهد شد. منصوری یکی از معضلات حال حاضر شهر تهران را خرد شدن اراضی عنوان کرد که سرعت این موضوع در استان تهران از سایر مناطق بالاتر است و ادامه داد: تخریب و تبدیل اراضی در سطح استان بسیار بالا است و بر اساس آمار مدیریت امور اراضی، سالانه حدود یک هزار هکتار از اراضی استان تخریب یا تغییر کاربری داده می‌شود. وی شرط دستیابی به کشاورزی توسعه‌یافته را ایجاد یک عزم ملی و هماهنگی دانست و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به‌تنهایی نمی‌تواند تمامی مشکلات بخش را حل کند و نیازمند یک همکاری مشترک میان دولت، مجلس و قوه قضاییه است.   اخذ مبالغ هنگفت در قالب پروانه ساخت، پایان کار، کمیسیون ماده 100، استهکام بنا و... رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران عمده مسائل و مشکلاتی که مرتبط با حوزه شهرداری است را صدور پروانه‌ها و مجوزها، ساماندهی بازار محصولات کشاورزی، منابع آب در بخش کشاورزی، زمین و امور اراضی و توسعه فضای سبز اعلام کرد و یادآور شد: یکی از دغدغه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در صدور پروانه‌ها و مجوزهای ساخت و ساز، اخذ مبالغ بعضاً هنگفت در قالب پروانه ساخت، پایان کار، کمیسیون ماده 100، استهکام بنا و... است که این بر خلاف بخش‌نامه‌های سازمان شهرداری‌ها است. منصوری با بیان اینکه اخذ مبالغ هنگفت از تولیدکنندگان باعث می‌شود که تولید اقتصادی صورت نگیرد و در نهایت خروجی آن تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شود، یکی دیگر از معضلات موجود را محاسبه عوارض برای بخش‌های تولیدی بخش کشاورزی مطابق تعرفه‌های اماکن صنعتی و مصالح اساسی عنوان کرد و اظهار داشت: این اتفاق تنها در سطح استان تهران رخ می‌دهد، در حالی که یک سازه گلخانه‌ای که در آن تولید صورت می‌گیرد از پرداخت عوارض معاف است و در هیچ جای کشور بابت این قسمت عوارضی دریافت نمی‌شود، اما در استان تهران بابت این امر عوارض بسیار سنگینی دریافت می‌شود. وی اخذ عوارض چهار میلیارد تومانی از یک پروژه که در آن در کل 19 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است را عجیب و ناعادلانه عنوان کرد و گفت: همچنین مصالح به‌کار گرفته شده در بخش کشاورزی به‌ویژه گلخانه‌ها جز مصالح غیراساسی هستند و نباید مشمول عوارض شوند. منصوری با تأکید بر اینکه مبنای محاسبه تعرفه‌های اخذشده مشخص نیست و در بین شهرداری‌ها نیز محاسبه واحدی وجود ندارد، تأکید کرد: در برخی موارد همچنین مشاهده می‌شود که تولیدکنندگان علاوه بر پرداخت عوارض، باید تعرفه‌هایی را در قالب توافقات و خودیاری به اجبار پرداخت کنند، ما متوجه هستیم که درآمد شهرداری‌ها به دلایلی پایین آمده است، اما نباید بار سنگین این هزینه‌ها به بخش کشاورزی منتقل شود. وی خاطرنشان کرد: زمان نامتعارف و سختگیری‌ها در صدور پروانه‌های ساختمان از کمیسیون امروز زیربنایی و همچنین زمان نامتعارف پاسخ به استعلامات و تحمیل هزینه‌ها در اختصاص انشعاب آب، برق، گاز و... واحدهای تولیدی توسط بخشداری‌ها و شهرداری‌ها از دیگر معضلات ما است.   چرا باید طرح‌ها و نقشه‌های بخش کشاورزی به مهندسان ساختمان ارائه شود!؟ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به تحمیل هزینه‌ها و تهیه نقشه توسط مهندسان معماری با تعرفه‌های بالا اشاره کرد و ادامه داد: چرا باید طرح‌ها و نقشه‌های بخش کشاورزی به مهندسان ساختمان ارائه شود که تجربه و اطلاعات مناسبی در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد سازه‌ها در این زمینه ندارند و باید تعرفه‌ای نیز بابت این امر پرداخت کنند و هزینه‌ای بابت این مهندسان مشاور به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود. منصوری با بیان اینکه ساماندهی بازار محصولات کشاورزی، رکن اصلی حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، از سیاست‌گذاریف نرخ‌گذاری و واگذاری نامطلوب غرف از سوی میادین میوه و تره‌بار و عدم ساماندهی میادین عرضه دام زنده، گل و گیاه و ماهیان زینتی گلایه کرد و یادآور شد: معتقدیم همکاری سازمان و میادین میوه و تره‌بار می‌تواند موجبات هماهنگی بیشتر و تصمیم‌گیری بهتر را فراهم کند. وی به عدم تناسب تعداد بازارچه‌های عرضه محصولات کشاورزی با جمعیت و جانمایی آنها در کلان‌شهر تهران و شهرستان‌های تابع اشاره کرد و اظهار داشت: یک میلیارد مترمکعب روان‌آب سطح شهر تهران می‌تواند باعث آلودگی مزارع و تولیدات کشاورزی شود که باید آن را به‌گونه‌ای هدایت کنند که از محدوده آب‌های کشاورزی خارج شود و در جهت تصفیه این آب‌ها کمک شوند. منصوری تصریح کرد: در بخش زمین و امور اراضی، درگیری‌های فراوانی با مجموعه شهرداری‌ها وجود دارد، در دماوند بر اساس آخرین آمار، 58 هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شده است، بر اساس کدام قانون شهرداری‌ها در حریم شهرها مجوز ساخت داده‌اند؟ شهرداری‌ها این مجوز را از کجا گرفته‌اند؟ در حالی که از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود و ضمناً هرگونه تغییر کاربری باید در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شود.   کل اراضی کشاورزی استان تهران، معادل 160 هزار هکتار وی تأکید کرد: کل اراضی کشاورزی استان 160 هزار هکتار است، چرا باید این مقدار را نیز به نابودی بکشیم؟ اگر تخریب و تبدیل اراضی با این سرعت پیش برود، قطعاً طی چند سال آینده زمین کشاورزی باقی نخواهد ماند. چرا برخی افراد دغدغه امنیت کشاورزی ندارند؟ چرا بر خلاف قانون اجازه ساخت و ساز می‌دهند؟ خواهش ما از اعضای شورای اسلامی شهر و روستای استان این است که به شهرداری‌ها درباره ورود به عرصه‌های حریم تذکر دهند. منصوری همچنین گفت: در قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی ایران که هم‌اکنون در کمیسیون کشاورزی مراحل نهایی خود را برای تصویب سپری می‌کند، اراضی زراعی و باغی محدوده شهر نیز نمی‌توانند تغییر کاربری بدهند. وی در پایان درباره توسعه فضای سبز شهری، به عدم جانمایی مناسب در طراحی‌ها و انتخاب گونه‌های نامناسب اشاره کرد و افزود: در نگهداری فضای سبز شهری از متخصصان واجد شرایط استفاده نمی‌شود و در توسعه فضای سبز شهری می‌تواند با بخش کشاورزی هم‌فکری و همکاری صورت گیرد./   خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده A-941110-05