اکو فود

نخستین سایت خبر خوان صنایع غذایی و کشاورزی

امروز : دو شنبه 24 ارديبهشت ماه 1403
آخرین به روز رسانی:
یک شنبه 23 ارديبهشت ماه 1403 ساعت: 19:0:10

کاهش ۶ درصدی صادرات محصولات لبنی در سال ۹۴/ مقصد ۸۵ درصد لبنیات صادراتی، عراق و افغانستان است

کاهش ۶ درصدی صادرات محصولات لبنی در سال ۹۴/ مقصد ۸۵ درصد لبنیات صادراتی، عراق و افغانستان است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان این که ۸۵ درصد لبنیات ایران به دو کشور افغانستان و عراق صادر می‌شود، گفت صادرات این محصولات پارسال ۶ درصد کاهش داشته است.

منبع خبر : فارس - اقتصادیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 29 اردیبهشت 1395ساعت انتشار : 12:17:23
کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ در مورد آخرین وضعیت صادرات محصولات لبنی که گفته می‌شود، با کاهش قیمت جهانی شیر با مشکل مواجه شده است،‌ اظهار داشت:‌ 85 درصد صادرات محصولات غذایی کشور ما به سه کشور عراق،‌ افغانستان و پاکستان صادر می‌شود و به ویژه در حوزه لبنیات عراق و افغانستان بیشترین بازار صادراتی ما هستند. وی به این نکته اشاره کرد که آسیب‌پذیری صادرات در این حوزه بسیار بالاست، تا حدی که با یک بخشنامه کوچک و تغییر در سیاست‌ها بخش زیادی از صادرات این حوزه از بین می‌رود. زرگران گفت: قیمت شیر خام در دنیا بسیار کمتر از هزینه تمام شده این محصول در داخل کشور است و صنایع لبنی ما به همین منظور در زمینه قیمت تمام شده بالا که ناشی از قیمت شیر خام است، بسیار مشکل دارند، تا بتوانند بازار صادراتی خود را حفظ کنند. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران به این نکته اشاره کرد که قانونی در کشور به نام عبور موقت وجود دارد که برای آنکه صادرکنندگان بتوانند با رقبای خارجی خود رقابت کنند، برای محصول صادراتی ماده اولیه شیر خشک را وارد کرده تا محصول صادراتی قیمت پایین‌تری داشته باشد. به گفته زرگران تفاوت 25 تا 30 درصدی قیمت تمام شده محصولات لبنی ایرانی با سایر کشورها سبب می‌شود که بازار صادراتی از بین برود. وی با بیان اینکه دولت در سال 94 برای حمایت از تولید داخل اجازه ورود موقت شیر خشک را نداده و همین امر سبب شد، تا شاهد کاهش صادرات محصولات لبنی باشیم،‌ افزود: اگر نمودار 10 ساله صادراتی محصولات لبنی را بررسی کنیم ما 9 سال متوالی رشد صادراتی در این زمینه داشتیم و سالانه 70 تا 80 میلیون دلار جهش صادراتی در این حوزه داشتیم. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به اینکه حمل و نقل صادراتی چقدر در قیمت مؤثر است،‌گفت: مشوق‌های صارداتی به ویژه در بخش حمل و نقل می‌تواند در قیمت تمام شده مؤثر باشد، اما صادرکنندگان ما از هیچ مشوقی برخوردار نیستند. در حالی که برخی کشورها از جمله ترکیه برای کسب بازار صادراتی از سوی دولت حمل رایگان تا مقصد را به عنوان مشوق دریافت می‌کنند. که سبب کاهش قیمت تمام شده می‌شود. انتهای پیام/ب