اکو فود

نخستین سایت خبر خوان صنایع غذایی و کشاورزی

امروز : یک شنبه 15 مهر ماه 1403
آخرین به روز رسانی:
یک شنبه 15 مهر ماه 1403 ساعت: 7:1:53

خودروسازها تسهیلات می‌گیرند، محصول کشاورزان امحاء می‌شود/ سناریوی "صنعت، مقدم بر کشاورزی" تکرار شد

خودروسازها تسهیلات می‌گیرند، محصول کشاورزان امحاء می‌شود/ سناریوی

در حالی که دولت به‌منظور حمایت از خودروسازان با وجود محدودیت‌های منابع مالی، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت را تصویب می‌کند، اما بخش کشاورزی با وجود آنکه محور توسعه و اقتصاد مقاومتی است، ناچار به امحاء محصولات کشاورزی می‌شود.

منبع خبر : ایانا - اصلیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 04 آذر 1394ساعت انتشار : 11:47:22
در حالی که دولت به‌منظور حمایت از خودروسازان با وجود محدودیت‌های منابع مالی، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت را تصویب می‌کند، اما بخش کشاورزی با وجود آنکه محور توسعه و اقتصاد مقاومتی است، ناچار به امحاء محصولات کشاورزی می‌شود.   عضو شورای پژوهشی گروه اقتصادی تربیت مدرس امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تولید برخی محصولات کشاورزی نظیر انواع میوه مانند پرتقال در ایران فصلی است، اما پیرو اجرای طرح استمرار به‌منظور عرضه مستمر سیب‌زمینی، تولید این محصول به‌صورت چهارفصل در کشور دنبال می‌شود. امیرحسین چیذری افزود: در صورتی تولید چهارفصل محصولی نظیر سیب‌زمینی می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی در بازار کشور داشته باشد که از یک برنامه مدون تبعیت کند؛ چرا که از یک سو منابع آب، خاک و نیروی انسانی در ایران محدود است و از سوی دیگر چارچوب اقتصاد پایدار و اقتصاد مقاومتی بر تولید مؤثر و مداوم تأکید دارد. وی خاطرنشان کرد: کمبود منابع آبی ضرورت استفاده درست از منابع آب به میزان لازم را مورد تأکید قرار می‌دهد. در چنین شرایطی که بیلان منفی آب در کشور وجود دارد و بحث جابه‌جایی تولید محصولات کشاورزی مطرح است، امحاء یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی که ظاهراً برای نخستین‌بار نبوده و امکان تکرار آن نیز محتمل است، نه توجیه منطقی دارد، نه قانونی و نه شرعی!   کشاورزی فاقد بانک اطلاعاتی است کارشناس ارشد کشاورزی از کالیفرنیا ادامه داد: مشکل اساسی در برنامه‌ریزی‌های کلان کشاورزی، نبود اطلاعات شفاف از میزان تولید، سطح زیر کشت و نبود برنامه برای هدایت تولید محصولات کشاورزی است. چیذری تصریح کرد: تولید سیب‌زمینی به‌عنوان یک محصول چهارفصل یکی از بسترهای اعمال مدیریت حوزه کشاورزی است که باید برخواسته از یک بانک اطلاعات شفاف باشد تا بتواند بازار این محصول را در زمان‌های مختلف تنظیم کند. وی یادآور شد: افزایش تولید سیب‌زمینی طی سال‌های گذشته بارها تکرار شده و مسئله‌ای ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی نیست؛ لذا برای تنظیم بازار آن باید از قبل برنامه می‌بود و چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد.   سبد تنظیم بازار سیب‌زمینی مورد توجه دولت‌مردان نیست سرپرست مؤسسه پژوهشی بیمه کشاورزی تأکید کرد: برای خارج کردن سیب‌زمینی‌های مازاد در بازار که البته مسئله پیچیده‌ای نیست و تنها نیازمند یک مدیریت هماهنگ و منسجم در سطح کشور است، باید از روش‌های مختلفی که در اقتصاد تعریف شده است، استفاده کرد. چیذری اظهار داشت: ذخیره‌سازی سیب‌زمینی، صادرات و توزیع سیب‌زمینی به‌صورت بسته‌بندی‌شده در میان خانوارهای نیازمند و همچنین عرضه ارزان‌قیمت و حتی رایگان سیب‌زمینی در میان صنایع تبدیلی به‌عنوان روش‌های متفاوتی است که می‌تواند توسط مدیران حوزه کشاورزی و بازار اعمال شود.   امحاء سیب‌زمینی در مقابل حمایت تمام‌قد دولت از خودروسازان وی همچنین گفت: دو سال گذشته دولت پرداخت 150 تومان یارانه صادراتی به صادرکنندگان سیب‌زمینی را تصویب کرد، اما طی دو سال گذشته به‌علت مشکلات اقتصادی نتوانست از اجرای مصوبات خود برآید. چیذری در ادامه افزود: در حالی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی و در برنامه‌های توسعه یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث رشد اقتصادی کشورها می‌شود، بخش کشاورزی است که باید از یک مدیریت صحیح و کارآمد برخوردار باشد؛ به‌طور قطع، منابع محدودی در اختیار دولت‌ها و بخش کشاورزی است که می‌تواند در یک اهم و فی‌الاهم مورد استفاده صحیح قرار گیرد و با تعریف بهره‌وری می‌توان اثرگذاری آن را ضریب داد. به‌طور مثال، دولت برای حمایت از صنایع خودروسازی، با وجود محدودیت‌های اقتصادی، تسهیلات ارزان‌قیمت به‌منظور حمایت از صنایع خودروسازی هدایت شد، اما چنین ترجیحی در بخش کشاورزی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد مشکلات موجود در بخش کشاورزی نیازمند مدیریت هوشمندانه در حوزه بازار است که باید با مدیریت کلان کشور و با هماهنگی ظرفیت‌های اقتصادی کابینه مورد بررسی قرار گیرد./   خبرنگار: فاطمه مهردادیان A-940904-02