در حالی که سریال، سینما و برنامههای پرمخاطب تلویزیونی میتوانند مناسبترین ابزارها برای افزایش سرانه مصرف محصولات کشاورزی و بهبود سبد غذایی ایرانیان شوند، باید مدیران وزارت جهاد کشاورزی برای هدفدار کردن برنامهسازان با مدیران فرهنگی وارد مذاکره شوند.
منبع خبر : ایانا - اصلیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 07 مهر 1394ساعت انتشار : 10:2:20
در حالی که سریال، سینما و برنامههای پرمخاطب تلویزیونی میتوانند مناسبترین ابزارها برای افزایش سرانه مصرف محصولات کشاورزی و بهبود سبد غذایی ایرانیان شوند، باید مدیران وزارت جهاد کشاورزی برای هدفدار کردن برنامهسازان با مدیران فرهنگی وارد مذاکره شوند.
دبیر خانه کشاورز کرمان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بهمنظور افزایش فرهنگ مصرف محصولات کشاورزی نظیر انواع آبزی، خرما و همچنین سبزی و صیفی باید وزارت جهاد کشاورزی با مسئولان فرهنگی کشور وارد مذاکره شود تا تبلیغات غیرمستقیم در دستور کار قرار گیرد.
محمدسعید مرتضوی افزود: شاید کارگردانان، فیلمسازان و برنامهسازان صداوسیما از دغدغههای بخش کشاورزی اطلاع درستی ندارند و نمیتوانند بهصورت هدفدار برنامههای خود را تدوین کنند. در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی برنامه مدونی برای تغییر فرهنگ و ذائقه مردم ایران از طریق بهبود سبد غذایی داشته باشد، سینما، سریال و برنامههای پرمخاطب مهمترین ابزارهای رسانهای خواهند بود که ضریب اثرگذاری آنها بسیار بیشتر از تبلیغات خیابانی است.
بازار خرما خودبهخود تنظیم شد
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حجم بالای تولید خرما از یک سو و باقیمانده مصرف سال پیش از آن از سوی دیگر در سردخانهها باعث شد قیمت خرما در روندی نزولی قرار گیرد و تا 50 درصد کاهش پیدا کند.
مرتضوی ادامه داد: روند نزولی قیمت خرما خسارت قابل توجهی به کشاورزان و نخلداران وارد کرد، بهطوری که ناگزیر شدند بهمنظور جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، محصول تولیدی خود را به نصف قیمت تمامشده به دلالها و واسطهها بفروشند.
وی تصریح کرد: هرچند خرمای سال جاری به ماه رمضان نرسید و خرمای نوبرانه کمتر توانست وارد سبد غذایی مردم شود، اما بهعلت کاهش حجم تولید، قیمتها و بازار این محصول به خودیخود تنظیم شد.
بازار خرما رونق گرفت
این کارشناس یادآور شد: در شرایط فعلی سردخانههای استان کرمان خالی از خرماهای سال گذشته هستند و خرماهای جدیدی در آن جای گرفتهاند که به تناسب نیاز، وارد بازار میشوند.
مرتضوی تأکید کرد: با خارج شدن خرمای اضافه از چرخه مصرف، قیمت این محصول نیز در روند بهبود قرار گرفت و قیمت خرمای مضافتی تا سههزار و 500 تومان نیز گزارش شده است که انتظار میرود روند افزایش قیمت در تصاعدی متعارف، افزایش پیدا کند.
هنوز بازار جدیدی برای خرما پیدا نشده است
وی یادآور شد: پس از تحریمها و تغییر شرایط سیاسی، انتظار میرود بازارهای جدیدی برای خرمای داخلی کشور تعریف شود که تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است.
مرتضوی اظهار داشت: عربستان، عراق و امارات متحده همچنان بهعنوان پیشروان بازار خرما شناخته میشوند و با وجود تولید بالای خرمای ایرانی، بازارهای خرمای کشورمان، بازارهای سنتی سابق هستند و تغییری در بازارهای بینالمللی بهوجود نیامده است.
وی همچنین گفت: از آنجا که صادرات خرما نیازمند بستهبندی جدید، واریتههای جدید و همچنین حمل و نقل مناسب است، بهنظر میرسد به جای صادرات برای افزایش سرانه مصرف خرما در داخل کشور، باید برنامهریزی کرد.
دبیر خانه کشاورز کرمان افزود: استفاده از محصولات ثانویه خرما نظیر چیپس خرما یا بهکارگیری آن در صنایع غذایی و فرآوری میتوان ضریب ورود خرما در سبد غذایی مردم را افزایش داد.
مرتضوی خاطرنشان کرد: فروشگاههای زنجیرهای خرما که در داخل کلانشهرها بهوجود آمده است، به شکل سنتی و با سرعت اندک توانسته تا حدودی سرانه مصرف خرما را افزایش دهد، اما برای افزایش مقدار مصرف باید فعالیتهای فرهنگی بیشتری کرد.
وی در پایان تصریح کرد: استفاده از خرما در برنامههای پربیننده یا درست کردن غذا، دسر، شیرینی و کیکهای متنوع در برنامههای آموزشی صداوسیما و استفاده از این محصول در سریالها میتواند بهعنوان مهمترین ابزارهای فرهنگی قلمداد شود که کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است./
خبرنگار: فاطمه مهردادیان
A-940607-04