اکو فود

نخستین سایت خبر خوان صنایع غذایی و کشاورزی

امروز : دو شنبه 16 مهر ماه 1403
آخرین به روز رسانی:
یک شنبه 15 مهر ماه 1403 ساعت: 19:1:31

1+4 حلقه پنهان نوسان قیمتی

1+4 حلقه پنهان نوسان قیمتی

دنیای اقتصاد: واکاوی روند قیمت خرده‌فروشی محصولات کشاورزی طی سال‌های 1390 تا 1395 از نوسانات بازار خرده‌فروشی محصولات در تمامی سال‌ها حکایت دارد. نوساناتی که نشان می‌دهد متولی تنظیم بازار به دلیل عدم نظارت در «1+4 حلقه پنهان» نتوانسته در فرآیند توزیع و انتقال محصول از تولیدکننده تا مصرف‌کننده عملکرد مثبتی را ثبت کند. براساس گزارش «موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی»، روند تغییرات 18 محصول عمده کشاورزی طی پنج ‌سال اخیر نشان می‌دهد که فارغ از تاثیراتی که متغیرهای کلان در نوسانات قیمت محصولات کشاورزی و موادغذایی دارد، چهار حلقه «عمده‌فروشان»، «دلالان»، «واسطه‌ها» و «خرده‌فروشان» بیشترین سهم را در تغییر قیمت بازار دارند. اما افت‌وخیزهای نرخ‌ محصولات تنها به این چهار حلقه بازنمی‌گردد، چراکه اطلاعات آماری نشان می‌دهد در روند نوسانات، پای عامل دیگری به‌نام «قیمت کالای جانشین» در میان است. جانشینی کالاها باعث می‌شود که رفتار قیمتی یک محصول از قیمت محصول جانشین خود نیز تاثیرپذیر باشد. از این رو هر نوع سیاست‌گذاری برای یک محصول بر سایر محصولات دیگر جانشین آن کالا، موثر است که میزان تاثیرپذیری به عکس‌العمل محصول نسبت به قیمت کالای جانشین بستگی دارد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد به منظور تنظیم بازار داخلی محصولات، حداقل یک حلقه بعد از تولید یعنی «عمده‌فروشان» باید در حیطه وظیفه‌مندی وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد - بازرگانیلینک خبر : اینجا کلیک کنیدتاریخ انتشار : 26 تیر 1396ساعت انتشار : 0:22:19
دنیای اقتصاد: واکاوی روند قیمت خرده‌فروشی محصولات کشاورزی طی سال‌های 1390 تا 1395 از نوسانات بازار خرده‌فروشی محصولات در تمامی سال‌ها حکایت دارد. نوساناتی که نشان می‌دهد متولی تنظیم بازار به دلیل عدم نظارت در «1+4 حلقه پنهان» نتوانسته در فرآیند توزیع و انتقال محصول از تولیدکننده تا مصرف‌کننده عملکرد مثبتی را ثبت کند. براساس گزارش «موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی»، روند تغییرات 18 محصول عمده کشاورزی طی پنج ‌سال اخیر نشان می‌دهد که فارغ از تاثیراتی که متغیرهای کلان در نوسانات قیمت محصولات کشاورزی و موادغذایی دارد، چهار حلقه «عمده‌فروشان»، «دلالان»، «واسطه‌ها» و «خرده‌فروشان» بیشترین سهم را در تغییر قیمت بازار دارند. اما افت‌وخیزهای نرخ‌ محصولات تنها به این چهار حلقه بازنمی‌گردد، چراکه اطلاعات آماری نشان می‌دهد در روند نوسانات، پای عامل دیگری به‌نام «قیمت کالای جانشین» در میان است. جانشینی کالاها باعث می‌شود که رفتار قیمتی یک محصول از قیمت محصول جانشین خود نیز تاثیرپذیر باشد. از این رو هر نوع سیاست‌گذاری برای یک محصول بر سایر محصولات دیگر جانشین آن کالا، موثر است که میزان تاثیرپذیری به عکس‌العمل محصول نسبت به قیمت کالای جانشین بستگی دارد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد به منظور تنظیم بازار داخلی محصولات، حداقل یک حلقه بعد از تولید یعنی «عمده‌فروشان» باید در حیطه وظیفه‌مندی وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.